Gå til innhold

ATC måste ha respekt för piloter.


lafe johansson

Anbefalte innlegg

Hej.

Har en liten punkt som jag funderar på efter några år av online flygning. Jag flyger en del i sverige men även usa och asien. Hur kan det komma sig att vissa personer som sitter som ATC över sverige(Vatsim) oftast tycker det är mycket irriterande om det kommer in någon ny som kanske inte rikigt kan rutinerna för IFR eller VFR flygning.

 

Är det inte så att ATC är till för piloterna och inte tvärt om? Även om detta är en sim så kan det väl inte skada att man som atc är hjälpsamm och lyhörd för olika situationer som kan uppkomma, precis som i verkligheten.

 

Jag blir alltid lika besviken när jag hör en "newbee" bli avsnäst av ATC som verkar i sverige, och för det mesta så är det samma flygledare som har samma inställning till hur saker och ting ska vara.

 

Min mening är att om du som ATC inte kan hantera att det finns piloter som kanske flyger online för första gången, koppla ner, ordet är tålamod, proffsighet.

 

Detta är mina tankar jag står för dom. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette er et meget bra tema å ta opp både i dette forum og ikke minst i det svenske forum hvor problemet er registrert. Det kan være greit med en påminnelse iblant.

Jeg har heldigvis kun opplevd det motsatte i Norge hos de norske kontrollørene. Tilbakemeldingene fra de piloter jeg har snakket med, viser at servicenivået blant norske ATC er meget høyt. Jeg tror dette har med det profesjonelle syn våre ATC går til jobben med. Istedet for å anse nybegynnere som en belastning eller folk som forstyrrer, er det en holdning i Norge at man må få alle nye til å føle seg vel i miljøet. Det er en utfordring å få piloter til et nivå hvor de behersker samarbeidet mellom ATC og seg selv. Det er også flott at ATC tar seg tid til å tipse/ snakke uformelt med pilotene dersom trafikken tillater, noe som skjer ofte. ""

 

Nå er det ikke alle tidspkt som passer best for en slik "opplæring" Hvis trafikknivået er høyt ved enkelte flyplasser, kan det være fornuftig for nybegynnere å ha det grunnleggende på plass før man hiver seg inn i de områdene.

 

Jeg har fløyet en god del til og fra Sverige og kan ikke huske at jeg har blitt "dårlig" behandlet av ATC der, men har vel stort sett det motsatte inntrykket. Så jeg håper dette er enkeltepisoder og at det ikke er noe folk opplever til vanlig. Det er jo tross alt "kundene" vi lever av..... ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er iallefall veldig fornøyd med de norske flygelederne "" jeg har fått (får) mye hjelp. Men jeg har enda ikke flydd i Sverige så jeg hvet ikke hvordan det er der... Jeg synes alle på vatsim burde være veldig tolmodige, skjønner egentlig ikke at de klager på lite trafikk samtidig som de ikke har tid til å hjelpe - bare en tanke ""

 

Men en ting er sikkert: hadde gitt opp vatsim for lenge siden om jeg ikke hadde fått hjelp av de flotte flygelederne her i landet ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, min menig er at vi burde hjelpe hverandre, slik kan vi faktisk gjøre de andre (og faktisk oss selv) bedre på mange måter! Hvis de som kan enkelte ting kunne tenke seg å bruke sin energi på å hjelpe de som ikke kan det helt og fullt, istedet for å klage og syte?

 

Jeg gjør min del for å hjelpe nye piloter, og det er ikke så mye mer jeg kan gjøre enn det, resten er vel opp til resten? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er aktiv som både pilot og ATC vil jeg vise saken fra to sier..

 

ATC

Jeg har en del timer som ATC er i Norge, og har ikke under noen omstendigheter vært brutal mot noen om de ikke har fulgt alle prosedyrene.

Men jeg må innrømme at jeg har vært særdeles irritert og sint på enkelte "newbies" som tar av uten en gang å kontakte flygelederen.

Dette skaper altså en farlig situasjon, og det er ingen unnskyldning for å ikke ta kontakt med ATC.

Heldigvis forekommer dette meget skjelden.

Når det kommer til piloter som ikke har helt stødig kunnskap med SID/STAR så har jeg aldri opplevd noen problemer, de får som regel vectors så det er ikke noe å grubble over.

Det kan selvfølgelig være litt irriterende at en "newbie" kommer og skal fly på en svært trafikkert flyplass når man har mye annen trafikk i sin sektor.

Men man bør uansett ha en vennlig tone, og kanskje si i fra til vedkommende at trafikken er av den frekvens at piloten kanskje burde oppsøke en annen flyplass i Norge/Verden for å få litt hjelp til å komme i gang.

Dette er da ikke å henvise piloten bort, eller for å gjøre slik at han føler seg uvelkommen, tvert imot.

Det er bare for å hjelpe han, og gjøre flyatmosfæren så god som mulig.

Etter erfaringer selv er det ikke et godt trekk å starte sin første flytur online på en høyt trafikkert flyplass hvor ATC kan være stresset.

 

Det har flere ganger forekommet at piloter, eller "newbies" har kommet på Værnes når jeg sitter som ATC der.

Det er da relativt lite trafikk der, så da tar jeg meg god tid til å hjelpe vedkommede å komme i gang!

Vi vil jo ha så mange piloter som mulig, og gir vi de et godt førsteintrykk vil de garantert komme tilbake!

 

Flyger

Jeg husker fortsatt min første flytur på VATSIM, jeg var på flytur langt opp i Nord Norge.

Mener jeg fløy fra Harstad/Narvik til Tromsø på VFR tur.

Heldigvis fikk jeg en hyggelig ATC, husker ikke hvem det var, men selv om jeg ikke hadde peiling på hvoran en VFR klarering foregikk ble jeg ikke skjennt ut, men rettledet til den rette fraselogien.

Jeg har gode "newbie" erfaringer, og jeg skal love dere jeg ble svett i trøya da jeg følte at jeg var klar for England med Heathrow og Manchester.

Den første flyturen min i England gikk faktisk den ruten, men en default 737-400 med Braathens paint.

Jeg var da vant med å sette opp en flightplan etter egent ønske, da gjærne VOR - VOR, men dette ble selvfølgelig ikke godtatt av ATC midt i rush tiden.

Men heldigvis fikk jeg hjelp, og de laget en helt ny flightplan til meg (ekstremt god service spør du meg!).

 

Men nå skal jeg slutte å fortelle om min VATSIM historie, og etter noen hundretalls timer har jeg nesten ikke kommet over en pilot som har fått skjenn fra ATC!

Men klart har jeg kommet over ATC som har måttett gjenta en melding flere ganger uten at piloten har forstått hva den medlingen betydde..

 

Generellt

Et lite tips til dere ATC, om dere hører en pilot som virker som han er litt usikker på hvordan fraselogien foregår, og han svarer tilbake med "roger" kan du være 90% sikker på at han ikke har forstått hva du har sagt.

Det er iallefall mine erfaringer, og det har så absolutt oppstått farlige situasjoner av den grunn..

 

Det virker som enkelte "newbies" er redde for å spørre ATC om hva det betyr, eller hva det egentig betydde det han sa i fare for å bli sett på som uproffisjonell..

Men hvor erfarent er det å komme i en nestenkolisjon fordi du var klarer til en HOLD og ikke en line up!.

 

Jeg håper at vi får mange nye rekrutter og at ATC tar godt imot dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke sagt det bedre selv ""

Eneste er at min første onlinetur var sammen 3 stk fra VNoAF i den tiden.. Det var Tommy Nilsen, Leif-Rune og Robert Ericsson. Vi fløy fra Bodø til Gardermoen, og det var ENOS og APP på Gardermoen. Da var det jo kjekt, vi hadde text mellom oss og voice med ATC. Jeg hørte og lyttet på hva de andre sa.. fraser og slikt, og fikk hjelp fra leade`n hvis det var noe jeg lurte på "". (Foresten; Takk for den turen da! Det var gode tider!! "")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller aldri opplevd no sur eller sint ATC i Sverige eller noen andre steder.

Hender at jeg blir litt små irritert på folk som driver å flyr VFR, og som ligger på 3000ft 5NM fra 01/19, og som ikke kontakter ATC.

Syns ærlig talt at folk bør lese litt om VFR flygning, før de slenger seg ut i luftrommet rundt GM, eller andre steder.

Men, tar bare kontakt med piloten, og så er det ute av verden.

 

Kan bare huske å ha blitt ordentlig irritert en gang, for lenge siden.

Det var en newbie, som fortalte at han hadde en engine failure, + en kapring som kom litt etter.

Da var det en god del trafikk også.

Men, tror faktisk at pilotene irriterte seg mer enn det jeg gjorde, hehe.

 

 

Kristian B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en newbie, som fortalte at han hadde en engine failure, + en kapring som kom litt etter.

Kristian, du vet at du ikke er pliktet til å være med på slike "simulerte" handlinger!

En engine failiure kan jo hende, uten at det er simulert i den forstand, men en kapring..

Det blir for mye av det gode!

Jeg har til stadighet problemer med PMDG for tiden, etter takeoff fra Gardermoen, så første gangen måtte jeg faktisk decleare en emergency!

Heftige greier, men jeg fikk orden på det til slutt.

Hvis denne "kaprete" flymaskinen hadde kommet inn i mitt luftrom hadde jeg sendt han ut igjen eller lagt ham på holding til han tok ting litt mer seriøst.

Ville også underrettet han at slik ikke var ønsket for øyeblikket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...