Einar Halvorsen Skrevet 23. august 2003 Skrevet 23. august 2003 Lager like godt et nytt tema på dette. Hei Da har jeg fått lit tid til overs og skal lage en enkel webside for Fornebu flyin. Er det noen av dere der ute som har bilder fra Fornebu så tar jeg gjerne imot for å benytte som illustrasjoner. Til de av dere som ønsker å være atc, send meg en mail snarest. Vi bemanner alle posisjoner i ENOS FIR, Senter øst og vest, Fornebu med: 2 app, director, twr, gnd/del. ENGM med app, twr, gnd/del, samt ENCN-twr, Videre om det blir folk nok tar vi også med: ENSV-ctr, ENZV app og twr, og ENTR ctr og ENVA app/twr. Dette betyr at vi trenger alt som kan krype og gå av ATC denne kvelden. Dagen er 5. oktober fra kl. 1600 - 2300 norsk tid. Blir det for lite ATC er det Oslo FIR som blir prioritert og da Fornebu og Gardermoen, samt Kjevik. Merk. følgende. For at vi som planlegger dette flyinnet skal ha full kontroll, skal ingen ATC selv bestemme egen posisjon. Dette blir avgjort og tildelt av oss. Grunnen er innlysende, vi må sikre at vi har ATC der det er viktigst. Da er det bare å melde seg folkens. Påmelding til: accnor4@vaccn.org Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 23. august 2003 Skrevet 23. august 2003 Dette høres helt flott ut! Men jeg synes at den ordningen om at ATC selv ikke får velge hvor han vil sitte høres litt dum ut. Når jeg sitter ATC, velger jeg de flyplassene jeg er "kjent" på, slik at jeg slipper å slå opp på forskjellige kart for å finne de forskjellige prosedyrene. Selv, er jeg ganske "lommekjent" på Værnes, trenger minimalt av kart, og får da mer effektiv flyt i trafikken. Kunne godt tenke meg å sitte ATC noen timer denne kvelden, men av fare for å bli plassert på en plass hvor jeg ikke har peilingen, avventer jeg litt.. Siter
Kristian B.bood Skrevet 23. august 2003 Skrevet 23. august 2003 Ja, samme med meg. Kan nesten alt på Gardermoen, men har verken peiling på Værnes, Flesland, eller noen av de andre. Har sittet som APP og TWR på Sola 1 gang, så der har jeg en viss peiling, men ikkeno utover det. På Gardermoen går taxi klareringer, høyde, frekvenser, heading's osv. automatisk, fordi jeg kan det meste utenatt der. En annen grunn til at jeg helst sitter på Gardermoen, er fordi jeg har ganske detaljerte kart der. Men jeg regner med at det går ann å komme med ønsker? Kristian B. Siter
Einar Halvorsen Skrevet 23. august 2003 Forfatter Skrevet 23. august 2003 Ønsker om posisjon er OK, men som jeg skrev i mitt første innlegg så skal ENOS FIR dekkes først. Jeg mener forøvrig at det er litt dumt at dere ikke kan sitte som ATC andre steder selv om dere ikke er så godt kjent som dere sier. Man kan bli kjent ved å være ATC i den posisjonen i tiden før et flyin. grunnen til at vi gjør dette slik er for å sikre oss at de posisjoner som skal dekkes i forbindelse med et flyin blir dekket. Er jo dumt å reklamere om et flyin på f.eks. Værnes og så er det ingen ATC der fordi alle vi sitte på Gardermoen, Sola o.l. Tenk også på at dersom ingen melder seg fordi de ikke "får sin ønskeposisjon", så kan hele flyinet bli avlyst. Her kan dere finne mer info: Fornebu Memorial Siter
Kristian B.bood Skrevet 24. august 2003 Skrevet 24. august 2003 Stemmer det at 5. Oktober er en søndag? Vi skulle ikke prøve å ta det den 3. eller 4. oktober istedet da? Mener jeg leste et sted her på forumet at det var en del som det passet veldig dårlig for på søndager, inkludert meg. Kristian B. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 24. august 2003 Skrevet 24. august 2003 Stemmer det at 5. Oktober er en søndag? Vi skulle ikke prøve å ta det den 3. eller 4. oktober istedet da? Mener jeg leste et sted her på forumet at det var en del som det passet veldig dårlig for på søndager, inkludert meg. Kristian B. Stemmer nok det, søndager passer ganske dårlig til meg også, illefall sent på kvelden. Men dette er jo heldigvis fra klokken 16, så det er jo et vist håp om at jeg kan få smettet inn noen timer som ATC. Vi får se nærmere på det.. Siter
Mathias Ganss Skrevet 24. august 2003 Skrevet 24. august 2003 Hei! Søndag har alltid vært en flyin dag. Det er godt kjent at det er masse trafikk i hele europa på søndager, og det er den dagen med mest trafikk i uken. Derfor stemmer jeg også for at det blir en søndag, da dette sikrer mye trafikk. Så til ATC posisjoenen og ønsker til dette. Grunnen til at tildelingen av posisjoner skjer fra VACCN er jo ganske enkelt at man vil sikre et godt flyin for alle, og at de mest drevne flygelederne får de vanskeligste posisjonene slik at ikke en ny ATC roter seg helt bort. Men det er jo seff slik at man kommer med ønsker, og man prøver å gjøre alle til lags. Men blir det slik at det blir kamp om en posisjon, så går den til den mest drevne av dem. Det var i allefall slik jeg gjorde det da jeg var Event Coordinator. Mvh Mathias Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 24. august 2003 Skrevet 24. august 2003 Mathias, jeg er helt enig med deg, og har full forståelse for at VACCN vil tildele plass til de forskjellige flygelederne. Søndag er også en yppelig flydag, det er det ingen tvil om, bare det ikke blir for sent på kvelden/natten.. Så har jeg også et spørsmål til Einar, er det et krav at jeg sitter hele kvelden, eller kan jeg "sile" ut de timene det ikke passer så fra for meg. Hvis jeg f.eks kunne tenke meg å sitte ATC mellom klokken 18:00 og 20:00, og flyr fra klokken 21:00 til 23:00, vil dette være mulig? Siter
Einar Halvorsen Skrevet 24. august 2003 Forfatter Skrevet 24. august 2003 Så har jeg også et spørsmål til Einar, er det et krav at jeg sitter hele kvelden, eller kan jeg "sile" ut de timene det ikke passer så fra for meg.Hvis jeg f.eks kunne tenke meg å sitte ATC mellom klokken 18:00 og 20:00, og flyr fra klokken 21:00 til 23:00, vil dette være mulig? Vel jeg håper jo at flest mulig av dere kan være ATC, men jeg kan ikke nekte noen å dele kvelden på atc og flyvning. Vi setter opp vakter etter påmelding. Sidene det blir en ganske lang økt så kan det hende vi deler økten i to eller noe slikt. Det avhenger av hvor mange som melder seg som ATC. Bare sørg for at event ønsker o.l., kommer frem i påmeldingen slik at vi kan ta hensyn til dette der det er mulig. Siter
Einar Halvorsen Skrevet 27. august 2003 Forfatter Skrevet 27. august 2003 Dere har vel ikke glemt behovet for ATC??? Jeg trenger fortsatt flere. Nye websider om flyeinet er under utarbeidelse, samt kart, prosedyrer etc. ATC listen legges ut i løpet av helgen. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 28. august 2003 Skrevet 28. august 2003 Dere har vel ikke glemt behovet for ATC??? Jeg trenger fortsatt flere. Nye websider om flyeinet er under utarbeidelse, samt kart, prosedyrer etc. ATC listen legges ut i løpet av helgen. Allerede iløpet av helgen? Men det var da svært så tidlig ute du skulle være Einar, no affence, men fly-in'et er jo ikke før 5. Oktober? Det er jo over en måned i forvei, litt vanskelig for meg å se 1 mnd fram i tid desverre.. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.