Gå til innhold

Flynavigasjon


Hans Nikolai Førde

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har fattet en viss interesse for å fly igjen, etter en tørke som har vart i over ett år.

 

Uansett. Jeg har begynt å fly en del transatlantiske ruter, og i den anledning lurer jeg på hvordan ekte piloter navigerer. Er det slik at de ikke har noen holdepunkter mellom vestkysten av England til østkysten av Amerika? I så fall, hvilke er disse?

 

Samtidig lurer jeg på om intersections brukes til daglig i flynavigering på ordentlig, i så hvordan kan jeg bruke ISAC i FS2000 / 2002? Jeg føler at Flightplanner og GPS blir litt juks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navigasjon, og radio navigasjon er to egne fag til ATPL teorien, og det er vel ikke uten grunn for å si det slik. Men jeg skal forsøke å gi en kort innføring:

 

GPS og treghetsnavigasjon er mest brukt på transatlantiske flyginger, og også stort sett på de fleste ruteflyginger idag, også innlandsflyging.

 

Punktene mates inn i FMC'n via tastaturet som du sikkert har sett i endel større fly. Deretter holde datamaskinen styr på hvor flyet er, og hvilken kurs (bla) som må holdes for å komme til ønsket punkt.

 

GPS er ikke juks, det brukes i stor grad i moderne flyging. Selv om det på airliner nivå som oftest er "bakt inn" i systemet og presentasjon av informasjonen skjer på litt mere tradisjonelt vis med hensyn til flyging.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, transatlantiske ruter har holdepunkter i atlanterhavet! Disse holdepunktene eller intersections består for det meste av koordinater som 61N030W. Her er et eksempel på en transatlantisk flightplan:

 

(FPL-BAW243-IS

-B744/H-SIRWYX/C

-EGLL1140

-N0485F300 WOBUN2G WOBUN DCT WELIN UA2 POL UB4 MARGO UN590 NINEX

UP59 BALIX/M083F310 NATB 61N030W/M083F330 NATB 61N040W/M083F340

NATB YDP/N0495F340 N362B YKL/N0490F350 N362B SSM J548 PMM DCT

TTH/N0497F390 DCT PXV DCT IGB DCT MEI J31 LEV A649 TARPN/M085F390

A649 COKER UA649 RAKAS/N0489F390 UA649 PAZ/N0397F140 V18 APN V14

OTU OTU1

-MMMX1027 MMAA

-EET/EGTT0015 EGPX0031 EGGX0108 BIRD0145 CZQX0219 61N040W0254

BGGL0300 59N050W0333 CZQX0335 PRAWN0410 CZUL0433 CZYZ0600 KZMP0633

MMFR0933 OPR/BAW RALT/EINN CYYR KATL

RMK/NRP TCAS LAHSO NOT AUTHORISED)

 

Man har også spesielle fastsatte ruter som er kalt NAT (North Atlantic Tracks) som hovedsakelig strekker seg fra mellom Europa til Nord-Amerika. SAS, f.eks. bruker ikke NAT trakcs fordi rutene til går for langt nord. Her er et eksempel på en NAT track flightplan:

 

(FPL-DLH445-IS

-B763/H-SEHIRWYX/S

-KATL2000

-N0471F330 DCT EAONE DCT SPA DCT RDU DCT ORF AR9 CROAK/M080F330 AR9

ZIBUT/N0472F330 DCT LARGE DCT JOBOC/M080F330 DCT CARAC DCT

RAFIN/M080F340 NATX BEDRA/M080F340 NATX GUNSO/M080F350 UN491

TAKAS/N0464F350 UN491 NERLA/N0461F370 UN491 LGL UL851

SOTOR/N0459F360 UN858 UTELA/N0456F370 UN858 LUXIE UR110 NTM R110

POBUD T180 EPINO EPINO5E

-EDDF0816 EDDK

-EET/CZQX0307 RAFIN0314 45N050W0322 46N040W0412 EGGX0503

49N020W0548 BEDRA0610 GUNSO0625 EGTT0643 LFFF0646 EBUR0753

EDUU0758 EDFF0802 OPR/CFG RALT/LPAZ

EINN CYYR RMK/TCAS)

 

Intersections brukes i real-life ja! Flightplanene består nesten bare av intersections, men også av VOR/NDB. Ang. at FS2002 Flightplanner og GPS er juks er forsåvidt ikke sant, men de har en tendens til å vise temmelig feil på ruter, spesielt lange (transatlantiske).

 

Håper du har blitt klokere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For enklest mulig å kunne navigere etter disse rutene, trenger du et panel med en FMC der man kan plotte inn Airway'er (f.eks. J51 eller UP601). Det er (desverre) bare et fåtalls paneler som har denne funksjonen som og disse er bla. PIC767, dreamfleet's 737 og PSS A320.

 

Man kan også bruke default FS paneler, men da trenger man å "pakke" opp disse airway'ene, for så å plotte hvert enkelt navaid inn i FMC (noe som tar lang tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, desverre må man betale for å fly "as real as it gets", men det er jo ikke svimlende summer det dreier seg om. Tror PSS A320 serien koster under 300 kr.

 

Det jeg synes er rart er at freeware produsentene ikke har klart å lage noen paneler hvor det er en brukbar FMC med route, landing/takeoff farter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FMC står for Flight Managment Computer og er flyets "hjerne". Ut i fra FMC'en styres flyet både vertikalt og horisontalt. Altså FMC'en beregner climb fart og N1/Epr power osv. automatisk for å gjøre det letter slik at piloten ikke skal stresse med å gjøre dette manuelt. Roald Hansen kan sikkert forklare dette bedre.

 

Du pakker opp navaidene, eller rettere sagt airwayene ved å plotte hver enkelt airway inn i FMC'en. Dette er litt komplisert å forklare og det varierer fra fly til fly hvordan dette gjøres. Jeg har også hørte om en side, www.pmflightplanner.com, hvor man kan pakke opp disse rutene.

 

De gamle VOR/NDB'ene er ikke forsvunnet. De inngår i såkalte airwayer, men det har i den nyere tid kommet flere intersections (usynlige satelitt-baserte punkter) som jeg antar er billigere? enn å sette opp en VOR/NDB stasjon.

 

Du kan som sagt navigere deg med default GPS panel over atlanteren med disse rutene jeg gav deg, men da må du plotte inn hvert enkelt navaid. Hvis du bare vil komme deg fram trenger du egenlig ikke å ta me airwayene, bare plott inn navaidene så kommer du 100% fram!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du squawkbox så kan du bruke FMC'n der til å fly med. den funker i prinsippet pås amme måte som FMC i de store flyene men er ikke så avansert. Da kan du f.eks. lage ruten i FSNavigator eller i Flightplanern i FS2002 og så importere denne ruten til FMC. Eller du kan legge inn alle navaids manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FMC = Flight Management Computer, og er en datamaskin. Det er forsåvidt delvis feil og si at man taster inn ruten på FMC'n, man taster den inn i CDU'en (boeing style) som er "skjermen og tastaturet" til FMC'en, men dette er rent flisespikkeri.

 

Og intersections kom sammen med treghetsnavigasjon, RNAV og GPS. Nå kan vi jo sette punktene akuratt hvor vi vil, istedenfor å måtte fly over VOR og NDB stasjoner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik, jeg vet ikke om jeg kan forklare det bedre, men for å "flisespikke" litt mer - FMC er en del av FMS (Flight Management System). FMS består av Autopilot, Autotrottle, IRS - ofte i kombinasjon med GPS - og FMC.

 

FMC - computeren som Tarjei beskriver- jeg holder meg her. Den inneholder all software for flyet og navigasjonsdatabase. Motorytelse er en del av dette. Denne datamaskinen har mange forhåndsdefinerte programmer. Software skreddersys for hver enkelt operatør. Typisk er beregning drivstoff til ankomst, sette opp en automatisk holding, styre en automatisk Go-around for stigevinkel og motorkraft, følge en ILS automatisk og gjøre en automatisk landing - i det hele tatt en kraftpakke.

 

FMC bruker data som er satt inn i CDU'en av pilotene, fra navigasjonsdatabasen og fra ytelsesdatabasen (motorverdier mv) - på norsk kalt performance database. Disse data beregner flyets posisjon, samt stigevinkel, kurs og motorkraft for å fly en optimal rute. FMC sender kommandoer til A/T, Autopilot og Flight Director. Kart og enroute-informasjon sendes til navigasjonsdisplay og til CDU-en. På CDU-en ser pilotene ruten de flyr, når neste WPT nås, drivstoff ved landing, tid for landing, hvor lang distanse de skal fly før landing, i det hele tatt...

 

Når pilotene velger å fly gjennom MCP, slår de på A/P - dvs en av lampene "CMD" lyser. Datamaskinen vil nå sende kommandoene til A/P og A/T. Det er dette som kalles Automatic Flight. Flyets datamaskin flyr turen fra start til landing.

 

M h t bakkebaserte nav-hjelpemidler som VOR/DME: Selv moderne fly med GPS bruker disse for å sammenligne treghetsnav-ens (IRS=laser-gyroer og akserometere) posisjon med GPS-posisjon, altså en trippel-kontroll. I områder over hav, vil det for eldre flymaskiner være IRS som er det eneste hjelpemidlet.

 

Ble vi noe klokere...

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...