Gå til innhold

Turbulens i 737?


Per Alnes

Anbefalte innlegg

Hvor mange fot kan et passarsjerfly av type Boeing 737-flåten miste i en turbulens sone ( eller er det andre forhold som gjør at flyene mister oppdrift) ? Var passasjer en gang på veg til Oslo Gardemoen, da vi opplevde at en kort stund var vektløs , allefall synest det slik!

Er det noe som simuleres i FS dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye et fly forandrer høyden i turbulens avhenger veldig av hva slags turbulens det er, og hvor kraftig den er...

 

I enkelte varianter så kan fly bokstavelig talt falle ut av himmelen hvis de flyr lavt nok, mens i andre så er det bare snakk om noen centimeter opp og ned..

 

I såkalt CAT (Clear Air Turbulence) som er kraftige "virvelvinder" som kan dukke opp fra tid til annen på enkelte plasser, så kan et fly klatre eller falle mange tusen fot, og vinden kan være så kraftig at flyet får strukturelle eller fatale skader.. Slike er heldigvis ikke veldig vanlige... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fly mister så mye høyde som den nedadgående luftstrømmen går, enkelt og greit. Unntakene er jagerfly osv som har en så stor klatrehastighet at dem klatrer ifra lufta som presser dem nedover. Jeg har selv opplevd å gå ifra 2500 til 2000 fot i småfly på noen sekunder, heldigvis sluttet den nedgående luftstrømmen der.

 

Det er dog forholdvis uvanlig her i landet at det er kraftige nedadgående luftstrømmer som går nedover i tusenvis av fot, det er som oftest i forbindelse med tordenskyer dette fenomenet opptrer (og selvfølgelig termisk turbulens).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg får jo stadig spm om luftlommer, eller lufttomme rom, av folk som ikke flyr selv. Og jeg strever stadig livet av meg for å fortelle dem at lufttomme rom, nei det eksisterer faktisk ikke. Jeg prøver jo å fortelle dem at om flyet kommet inn i en lomme uten luft ville flyet kaste kolbøtte siden det ikke lengre har noen aerodynamisk stabilisering. Men det virker som om folk har vondt for å godta det. Og at de fleste kapteiner fremme i større fly sitter og sier at "nå må dere ta på dere setebeltet for nå flyr vi inn i en luftlomme" hjelper jo ikke akuratt på saken, skam dere ""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje derfor kapteinen velger å bruke ett utrykk og forklaring som folk flest er i stand til å forstå, og ikke gå inn i dybden i aerodynamikk ""

 

Kapteinen: "Vær forberedt på en del turbulens da vi nå går inn i en cumulunimbus med masse opp og ned vinder som kan gi microbursts" (_noe_ i den duren i hvertfall).

 

Pax: "???"

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...