Gå til innhold

Går American Airlines og Air Canada konkurs?


Stian Berg Hansen

Anbefalte innlegg

Etter det lille jeg har hørt de siste to dagene, virker det som at American Airlines og Air Canada er på randen av konkurs?

 

Er dette sant? Hvis ja, hva kan gjøres for å redde selskapene? Hva skyldes dette? Og vil det få følger for den amerikanske og kanadiske luftfarten?

 

(Håper iallefall ikke det er sant at AA er konkurs, siden jeg liker AA veldig godt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke komme med noen spesifikk info, men så vidt jeg kan huske har det vært diskutert her tidligere, og fortalt at AA er på randen av konkurs. Om dette gjelder Air Canada, kan jeg ikke si noe om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyselskapet American Airlines har inngått en avtale med de tre største fagforeningene. Dermed unngår selskapet å bli slått konkurs - foreløpig.

 

Avtalen mellom American Airlines og de tre fagforeningen åpner for innsparinger på tilsammen nærmere 12 milliarder norske kroner.

 

American Airlines er bare et av mange amerikanske flyselskaper som sliter tungt i kjølvannet av terrorangrepene 11. september 2001 . Nedgangstider og redusert reisevirksomhet tærer på økonomien selv i verdens største flyselskap. Den pågående Irak-krigen gjør heller ikke situasjonen lettere for AA.

 

Det var fra Boarding.no

 

Jeg synes det ville være synd om AA, og UAL og de andre store selskapene ikke greier og holde businessen i gang! NWA har jo sparket ca. 12 000-16 000 ansatte...

 

må de leve lenge ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Air Canada er i store problemer.

http://www.globeandmail.com/servlet/story/RTGAM.20030331.wbaircanshares/BNStory/Business

Datert 31.mars, så ingen spøk.

Her er en fra reuters i dag som sier at AC søker Ch11. Aprilspøk? Trolig ikke:

http://www.reuters.com/newsArticle.jhtml?type=topNews&storyID=2488769

 

American er også i store problemer, men har fått til avtaler med de ansatte slik at de har ungått chapter 11 forløpig. Selskapet sliter likevel, og kan ende med å gå til chapter 7. At AA forsvinner hadde hjulpet de andre store selskapene som sliter i USA enormt, og dagens marked er for lite for så mange store selskaper. Trolig vil ikke alle de store i USA klare seg ut året. Om AA:

http://www.reuters.com/newsArticle.jhtml?type=topNews&storyID=2488669

 

 

En gledelig nyhet er derimot at US Airways er ute av chapter 11, og vil trolig inngå en kjempeavtale om kjøp/lease av Embraer, både 145, 175 og 190 (om jeg husker riktige modeller i farten) Disse kommer til å erstatte større fly for å være bedre tilpasset dagens og fremtidens (?) marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...