Roald Hansen Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 For første gang hørte jeg SK837 fra København til Seattle Tacoma Intl i ettermiddag. Den har avgangstid 15:50, og nøyaktig 17:50 fikk den Oceanic Clearance. Mye av den transatlantiske delen går mellom 78 og 79°N, den siste var 79°N 80°E, så her er det langt mot nord! Hastighet M.82. De som ikke jukser og går inn på Amadeus, finner flytypen ved å sjekke hastigheten I tillegg er BA005 og 006 en daglig "gjest"; på ettermiddagen hører jeg "Speedbird 6" på sørtur til London etter turen fra Tokyo, hvor den ofte får FL400 før den entrer Trondheim FIR, med speed M.84. Hilsen Roald Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Lorentzen Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 "Bodø Controll, Scandinavian 937, good afternoon.. We are FL340, we are estimating ABADA :22 and RECON estimate is :54.. Roger, clearence to Seattle 6800N 7110N 7320N 7640N 7760N 7680N FL340 point 82, Scandinavian 937... 4675 or 8891." Text utdrag fra ett ATC opptak.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 4. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2003 Jepp, Thomas, der er den! Det jeg hørte av OC, var bare heltall på LAT/LONG, og den siste var posisjonen på OC var - såvidt jeg husker - "seven-niner north, eight-zero east", og de to siste tallene "make SELCAL check, Bodø Radio on HF, primary 4675, secondary 8891". Men jeg lå og halvsvimte da jeg tok små notater Hilsen Roald PS: Jeg klarer ikke å finne fix'en RECON i Bodø Oceanic, kan du sjekke utskriften din igjen? ABADA er OK. "How do you read me?" - "Strenght 2" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Nelson Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Thomas: Hvor er det får vite alt du vet. (Ikke alt, men de flyfaktaene.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Duc Thang Nguyen Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Thomas: Hvor er det får vite alt du vet. (Ikke alt, men de flyfaktaene.) Lurer på det jeg også.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Fjellro Løitegård Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Han bruker vel scanner, sannsynligvis Vi nede i sør hører også Virgin 900/901 (346) og speedbird 6/8 (744). Og ny og ne kommer det 4 kondensstriper over her, noe som også erspennende. Ronald: Du hører vel Delta sin Moskva-JFK rute regelmessig også? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 4. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2003 I farten husker jeg ikke Delta, men jeg har Finnair over til Los Angeles med MD11. Det med Delta kan kanskje ha sin årsak at jeg er på arbeid. Jeg får sjekke med Amadeus, og finne tidspunkt. Jeg venter fremdeles på at Thomas skal gi meg punktet RECON.... Hilsen Roald Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Fjellro Løitegård Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Jepp, han er ikke online ser jeg. Men angående transatlantiske ruter så står det mye nyttig info på denne siden: http://www.irishaviation.net/atlantic.htm Også litt intresant info på denne siden: http://www.cfmu.eurocontrol.be/rvsm/entry.html Jeg finner heller ikke RECON.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 4. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2003 Jepp, han er ikke online ser jeg. Den siste skjønner jeg ikke helt.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Lorentzen Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Roald, Angående RECON, my bad.. hehe - det skal være SECON (R337/250NM ABADA). Opptaket har jeg fått fra en anonym kilde, om denne kilden vil røpe seg for være opp til vedkommende. Når det gjelder DL031 763 fra Moskva til JFK fungerer det slik; "Bodø Controll, Delta 31.. ehh Delta 31 we'd like to request our Oceanic clearence, requesting FL340, mach decimal 81.. and Delta 31 estimate MOREG at 13:43... Delta 31, cleared flight plan route to JFK.. mach 81.. 340.. - Delta 31, roger.. from MOREG gonna be 6500N, 6610N 6620N 6630N 6540N 6350N and then 5960N, LAKES and again mach decimal 81 and FL340.. 46.., whats the frequencey again.. 4675, 8891, Delta 31, thank you." Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Du verden! Måtte sjekke opp litt her for å sette disse punktene i geografien.ABADA ligger faktisk 150nm vest for Namsos og SECON ligger 340nm vest for Bodø..... SAS583 NOW966 ATC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.