Gå til innhold

SAS cabincrew får passet påskrevet


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Som flere her sikkert har lagt merke til så dukker det opp stadig nye synspunkter i pressen om årsaken til den problematiske økonomien i SAS.

 

Forretningsmenn, som selvsagt utgjør en meget viktig del av kundegrunnlaget i SAS, svikter selskapet fordi de er mektig lei av å bli servert av middelaldrende og mer eller mindre sure flyvertinner. Naturlig nok ser de for seg en flyvertinne som ung og vakker, noe man må lete lenge etter i SAS...i følge media.

 

Vel jeg gidder ikke å engasjere meg i dette, men det pågår en interessant diskusjon om saken i VG-forumet.

 

Og mitt brukernavn der er en hemmelighet overfor enkelte individer...bare til orientering ""

 

La meg bare legge til at jeg synes dette var unødvendig. Av og til begynner også jeg å lure på om pressen faktisk liker å henge ut SAS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At forretningsreisende er oppgitt over SAS for tiden, er det liten tvil om. Men jeg tror nå ikke dette har så mye med flyvertinnene å gjøre. Det er heller det idiotiske nye opplegget de har innført kalt "SAS Direct". Dette innebærer følgende:

 

* Maten som på business tidligere var ok, er nå helt latterlig

* Man blir plassert på sete 33B midt oppe i en familie med småbarn på feriereise (ikke misforstå meg, jeg har ingen ting i mot familier på feriereise. Jeg er ofte på feriereise med barn selv. Men det er forskjell på ferie og jobb).

* Det er ikke lenger mulig å jobbe på flyet

* Det tar en evighet å komme seg av flyet. Tid er viktigere når man er på jobb enn når man er på ferie (i hvertfall i denne sammenhang).

* Man betaler fortsatt omtrent like mye som forretningsreisende nå som da man hadde business-klasse.

 

Fra nyttår og frem til sommeren i fjor hadde jeg ca. 20 reiser tur-retur med SAS. Etter at de innførte SAS Direct i juni, hoppet jeg over til Sterling. Der betaler man tross alt for det man får.

 

Hilsen Eirik (eks SAS-kunde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man betaler fortsatt omtrent like mye som forretningsreisende nå som da man hadde business-klasse.

...den skulle jeg gjerne sett noen eksempler på...

SAS kuttet jo ut gardinen fordi ingen var lenger villig til å betale prisen for å sitte foran "å jobbe".På langrutene er det fortsatt fullt mulig å jobbe beskyttet fra masete barnefamilier.På kortrutene ser jeg ikke helt behovet...,pleier man å jobbe på en 45-60 minutters buss-eller tog-tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fullpris billett tur-retur København koster i dag med SAS kr. 5.428,- Det er ganske nøyaktig hva business-klasse billetten kostet før SAS Direct ble innført. Til sammenligning koster en Sterling fullpris billett kr. 2.598,- Jeg er klar over at det går an å få billetten noe rimeligere om man bestiller i god tid i forveien og sier fra seg muligheten til å booke om flighten. Men da er jo mye av poenget borte, er det ikke?

 

SAS har forsøkt å overbevise både seg selv og sine passasjerer om at de innførte Direct fordi forretningsreisende ønsket dette. Første gang jeg reiste med Direct, lå det en fin liten folder i den orange plastboksen (<matboksen> for de uinvidde) som fortalte meg at SAS hadde spurt de reisende om hva de ønsket, og at dette var svaret. Vel, jeg ble aldri spurt. Og skal jeg dømme ut fra de samtaler jeg har overhørt på diverse flyvninger og flytog samt folk jeg har pratet med, ble heller ikke noen av disse spurt. Ok, jeg innrømmer at det sikkert finnes de som er fornøyd med Direct men som naturlig nok ikke løper rundt og proklamerer for dette, men jeg har i hvertfall aldri truffet noen av disse.

 

Sannheten er nok heller at SAS hadde et akutt behov for å spare kostnader, noe som forsåvidt er forståelig i disse tider. Men kunne de da ikke heller vært ærlige og fortalt kundene at det var nettopp hva som var åraken til innføringen av Direct? Dette ville jeg i større grad ha respektert.

 

Og man undrer seg over at forretningsreisende forlater SAS og tror dette kan ha noe med flyvertinnene å gjøre ""

 

Hilsen Eirik (fortsatt eks SAS kunde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke fordel å kunne sjekke inn på nettet med Skandinavian Direct? Syntes dette var meget lettvindt, å slippe å stå i kø foran skranken. Kunne velge sitt eget sete og gå rett på gate? (Dette kan kun bruks hvis du håndbaggage) Dette sparer vel en del forretningsreisende for tid og bekymringer....

 

Vel, er ikke det "netttilbudet" tilpasset forretningsreisende, da blir det vanskelig å tilfredstille dem ""

 

 

Hilsen

 

Geir (Forsatt SAS kunde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg reiser i forbindelse med jobb, bestilles billetten av vår administrasjonsavdeling og da får jeg tildelt sete på forhånd. Innsjekking er raskere i en av terminalene på flyplassen enn å gå på Internett for å gjøre dette. Det tar meg nøyaktig 15 sekunder å sjekke inn på denne måten. Men dette har SAS hatt også lenge før Direct. Samtidig er det jo ikke slik at SAS ikke kunne ha innført innsjekking på Internett uavhengig av Direct-konseptet?

 

Hilsen Eirik (stadig eks SAS-kunde "" )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...