Gå til innhold

DC-10 Havari!


Håkon Aarøen

Anbefalte innlegg

Uff.. jeg blir mer og mer skeptisk til denne maskina!

http://www2.tv2.no/nyss/n2i.vis?par=70&par=1202422&ext=370425"'>http://www2.tv2.no/nyss/n2i.vis?par=70&par=1202422&ext=370425" TARGET=_blank>http://www2.tv2.no/nyss/n2i.vis?par=70&par=1202422&ext=370425

 

mvh Håkon

------------------

Håkon Brekke Aarøen

(Keyboards, Hammond B3, Fender Rhodes)

haakon@ringnett.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En glascockpit er et bilde eller uttrykk på hvordan informasjonen til pilotene presenteres. På gamle fly viser hver måler/"klokke" en spesiell verdi for et spesielt system, eller for presentasjon av primære verdier som hastighet, stigning, fart osv. Mange runde målere….

Airbus og Boeing (med 757-modellen) tok første gang i bruk såkalte CRT'er som er dataskjermer som viser både primær flight opplysninger og systemverdier på skjermer. Det betyr at det er færre målere på panelet, men at de få skjermene kan gi mer informasjon. Bl a kan en skjerm vise drivstoffbruk/gjenværende, hydraulikksystemene og deres status, motorverdier, bremsetemperaturer m v etter pilotenes valg. Hvis det oppstår feil i et system, vil verdiene for systemet "tvangsvises" for pilotene, slik at de kan gjøre de riktige tingene. Når det gjelder primær flight data, kan for eksempel værradar vises sammen med HSI hvis flygeren velger det.

Hilsen Roald

[Edited by Roald Hansen 23-12-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...