Gå til innhold

Windows98 eller windows95


Håkon Aarøen

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Kjører nå en Pentium Celron 466 med 128 meg RAM og Diamond Viper 550. Jeg bruker Windows95 som operativsystem og kjører både fs2k og fs98 i dette, med godt resultat. (Ble faktisk positivt overrasket over at fs2k hakka så lite som det gjorde, men det skyldes kanskje en rask harddisk, som jeg leste et annet sted i forumet i sted...)

Men uansett... jeg har som sagt win95 og har ikke noe "Problemer" med å kjøre dette..., men jeg vurderer å oppgradere... vil maskinen bli raskere av dette, vil FS sin framrate bli bedre? Understreker at alt funker helt fint i win95, så jeg har i og for seg lite å "syte" over..får så godt som alldri maskinkrasj,blåskjerm etc... men kan ytelsen på min maskinkonfigurasjon bli bedre med win98, eller er det like greit å vente på windows 2000?

(Og til de som sier kun at windows98 er myyyye bedre enn win95.. vær så snill å utdyp litt [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] )

Og apropos oppgradering, er det stort sett problemfritt å oppgradere? Har svært mye programmer og slik på disken.. kanskje ikke alle takler dette like greit?

Vel.. ble mange spørsmål - får håpe på mange svar [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image])

mvh Håkon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ville ha brukt Windows 95 så lenge jeg kunne.

Men det er lettere å installere ting og tang. Pluss at det er lettere å få ting til å funke i windows 98.

Feks. har litt erfaring med isdn kort. Og enkelte av dem smetter rett inn i windows 98 mens i windows 95 så er det noe vanskeligere. Men windows 98 krever en del mer resurser, og en ser at maskin er bitte litt tregere ikke mye men nok til at en merker det.

Jeg tror også at det er noen små rutiner som gjør at filoverføringen skal også gå raskere pga 32 bitt systemet. Jeg likte aldri windows 98 men når windows 98 sec. kom så ja da begynner jeg å like windows 98. For da har de fått fjerna noen av de derne 100 000 buggene [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Men for fs2k og fs98 så trur jeg ikke det har noen betydninger. Gjerne at spillet vil starte litt raksere. Pga 32 bitten.

------------------

Hilsen

Tor Harald Tessem

http://home.sol.no/~thtessem

Beklager evt. Skrive feil!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg har hørt så er Windows 2000 en etterfølger til Windows NT - dvs. den er laget spesielt for business applications/nettverk, og egner seg ikke særlig bra til spill. Den kommer til å koste maaaange tusen kroner. Windoze 95/98 kommer fortsatt til å bli 'folke'-operativsystemet.

Dette er bare det en ekspeditør fortalte meg. Rett meg hvis det er galt.

------------------

Bjørn O.

henjum@online.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle Windows 2000 versjoner er basert på den gamle NT kernelen. Derfor vil ikke 3D spill osv bli søttet like godt der. Microsoft dirver nå og lager Windows Millenium, det er en videreutvikling av Win95/98 og Beta 2 har kommet ut. Jeg har ikke testa fs2k i Windows 2000, men jeg tror at du vil få dårligere ytelse enn om du kjører win98.

------------------

MVH Thomas.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har OSR2 av Windows 95, så ville jeg ha oppgradert til Windows 98. OSR2 er den siste utgaven som kom med Windows 95 og har støtte for FAT32 og USB. Med den gamle FAT 16 så blir harddisken delt opp i 2^16=65536 clusters. Dette er adresseenheten til harddisken. Dette medfører at en fil, selv om den inneholder bare ett tegn, vil ta x/65536 av harddisken der x er størrelsen på partisjonen din. Så har du en harddisk på 2 GByte der hele disken er formatert som en partisjon, så vil en fil på ett tegn ta 32768 byte (32KByte). Dette problemet unngår du med Windows 95 OSR2 der du har 2^32 clusters. Du kan sjekke om du har FAT32 ved å starte FDISK i et DOS-vindu. Du vil da få et skjermbilde om du vil ha FAT 32. Med Windows 98 kan du konvertere FAT16 disken til FAT32 (dette kan du ikke med OSR2).

Med Windows 98 har du også nyere drivere til chipsettet på hovedkortet ditt.

Videre så kommer Windows 2k (så vidt jeg vet) i to utgaver, en proff og en "proletar" utgave. Forhåpentligvis så vil prisen på "proletarutgaven" bli såpass at vi har råd å kjøpe den. De betatesterene som jeg har snakket med, er meget godt fornøyd med Windows 2k (som egentlig forteller mest om hvor ustabil Windows 95 & 98 er).

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det skal være mulig å kjøre de fleste directx spill i Windows2000, men ytelsen vil ikke bli noe av det samme. Da microsoft startet med NT5 var de veldig optimistiske med tanken på 3D spill i det. Men den optimismen har dabbet av. Derfor har de begynt, som nevnt over, å lage Windows Millenium som vil komme ut sannsynligvis neste høst. Det kommer 4 utgaver av Windows 2000, 1 Windows professional og 3 server utgaver. Henholdsvis, Server, Advanced server og Windows Datacenter Server.

------------------

MVH Thomas.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det ble påpekt et annet sted her, er Windows 2ooo et profesjonelt operativsystem for business-bruk. Det jeg har hørt om, som visstnok skal bli det neste store multimedia-OS´et for oss "dødelige", er Windows Millenium. Om det er et annet navn for Windows 2000 vet jeg ikke, men "Millenium" skal innebære adskillig bedre støtte for og bruk av kraftig multimedia som spill og video.

------------------

LN-HLL

Håvard Leonardo Lund

cub4bear@c2i.net

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...