Gå til innhold

Fly på 1600m rwy


SH

Anbefalte innlegg

HEI!!

Noen som vet hvor store fly som kan trafikere 1600m rullebaner??

Som kjent så er jo flere av stamrute flyplassene 1600m, der flyr jo 737, MD80, MD90, osv. På Norway 98 klarer jeg og lette en jumbo fra ENHD (med redusert vekt). Hva med 757/ A321???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 meter vil si ca 5000 feet. I følge FAA sertifisering har ingen wide body aircraft lov til å lande/lette på en så kort rullebane, men en god del vil nok klare det. Når det gjelder narrow body aircraft og turboprop fly, så er de feste av disse sertifisert for rullebaner rundt 5000-6000 feet. Jeg vet ikke hva slags regler som gjelder i Norge men, det har jo landet 747 på Fornebu. (Og 727 og A321 på Kjevik)

Arnt Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Husker jeg leste noe om en 747-400 som måtte nødlande på en plass i Asia med (tror det var)1750 m bane. Landingen gikk bra, men en jumbo bruker vanligvis mye lenger bane på take off.

De lastet ut alt, til og med pantryene, tappet alt de turte av fuel ,olje osv. og tok av til nærmeste større plass. Det gikk visstnok med god margin.

mvh Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...