Gå til innhold

CAT og VFR


Stig Harald Ådland

Anbefalte innlegg

Lurer bare på ka det menes med CAT A,B,C og D og I, II og III og ka det brukes til?

Når det er VFR-forhold (gjesp!), skal AIP-kart brukes då?

Og ellers noe mer eg lurer på då, nei trur ikkje det (gjesp, zzz, snork)

Hilsen

Ein som er sønn til ei mor som i "dag" feirer 50-årsdag og har våkennatt(nesten hele natta) dvs LN-STH (zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Lurer bare på ka det menes med CAT A,B,C og D og I, II og III og ka det brukes til?

Med "CAT OF AIRCRAFT" (A,B,C,D og E) som står på innflygingskartene menes hvilken landings/final approach hastighet flyet har. En C172 vil være i kategori A fordi den har veldig lav landingshastghet, mens Tupolev 144 vil være det eneste sivile flyet i verden i kategori E. B737 og MD80/90 ligger i kategori C (tror jeg).

CAT I, II, IIIa, IIIb og IIIc menes i hvilken klasse presisjonsinnflygingshjelpemidlene (i praksis ILS) ligger i (dvs - hvilke kategori de er sertifisert for).

I Norge er nesten alle innflyginger som har ILS, CAT I sertifisert. Det betyr blant annet at "desicion height" er minimum 200ft. Gardermoen har CAT II sertifisering og vil vel etterhvert få CAT IIIa. CAT IIIc (som man har feks på Heathrow) betyr at man kan lande med 0 horisontalsikt og 0 vertikalsikt.

Ellers er det verd å merke seg at "CAT" også brukes som forkortelse for Clear Air Turbulence.

quote:

Når det er VFR-forhold (gjesp!), skal AIP-kart brukes då?

Med "VFR forhold" mener du vel VMC (Visual met. conditions)

Hvis du med AIP kart mener Instrument Approach Charts (IAC), så betyr ikke MET forholdene noe i forhold til om kartet skal brukes eller ikke. Det som betyr noe er hva slags flygeregler man bruker. Flyselskapene (feks Braathen og SAS), flyr alltid IFR - selv om været er VMC. Derfor bruker de også kartene (med unntak av visual approach - men dette er også en IFR flyging). Med andre ord; man kan fly IFR i IMC og VMC, men VFR kan man bare fly i VMC. Flyr man IFR, bruker man også IFR karter og dermed altså IAC'ene.

Flyr du VFR brukes gjerne et VFR kart, i lokalområdet til en flyplass bruker du feks "VFR - Light aircraft", og for en-route "IACO 1:500000 aeronautical chart" eller "Helicopter/Light aircraft chart 1:250000" (Den nye serien av dette kartet heter M517 Air). Noen bruker også NAF veibok... uten at jeg skal si noe mer om det...

Mange forkortelser å gå seg vill i her, men jeg håper det besvarte noe av det du lurte på.

Hilsen

Torgeir Tveiten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...