Gå til innhold

Joystick anbefaling?


Gjest

Anbefalte innlegg

Det ser ut til at min trofaste Logitech wingman har tatt kvelden,og jeg er derfor på utkikk etter en ny "hyggepinne".Denne skal brukes til flysim's,så i mylderet av forskjellige typer på markedet,har jeg altså fått problemer med å velge.Lurte derfor på om det var noen av dere som hadde noe å anbefale? Kunne vert artig å prøvd Force feedback.Funker det som det skal?

LN-JOS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joystick til PC er en ikketriviell sak etter mitt syn. Selve standardinterfacet er gammelt (fra ca. 83) og dette bærer interfacet preg av. Først det ordinære interfacet som er analogt der signalet fra joysticken omformes til "pulser" der lengden av "pulsen" forteller posisjonen til stikka. Når flysimulatoren skal lese av stikka, så starter den en "stoppeklokke" og måler pulslengden for hver akse. Denne prosessen tar litt tid. I tillegg er analoge kretser følsom for varme. Derfor vil stikka "drifte" over tid. Analoge joysticker benytter også et vanlig 100k potmeter til hver akse. Ulempen med disse har du sikkert erfaring fra iom. at det er samme komponenten som benyttes i volumkontrollen til en radio. Etter en stund så begynner volumkontrollen å skrape, og det gjør også joysticken. Dette fører til at flyet får en noe vill oppførsel. Unntaket her er Microsoft sin SideWinder som er opto-mekanisk (slik de fleste musene er nå).

Men så over til det mer praktiske. Jeg foretrekker separat gass (throttle) og pedaler sammen med joystick. Under innflyvning brukes gassen til å regulere høyden (justere glidebanen), mens høyderor benyttes til å regulere hastigheten. Jeg har derfor en hånd på gassen under store deler av innflyvningen. Pedaler er uunværlig i sidevind. Her er etter min mening SideWinder for upraktisk. Gassen er montert på selve pidestallen og sideroret er dreining av selve stikka. Jeg benytter selv Thrustmaster (F22 TQS og pedaler), men er ikke fornøyd. Pedalene må sprayes jevnlig med kontaktspray (der kommer jeg til) mens stikka og throttle fortsatt hakker. Selve løsningen med egen throttle og pedaler anbefales sterkt. Stikke (F22) er også ganske tung å vri. Etter en del timer så merkes dette i armen. Vil derfor kjøpe meg et flyratt (da slipper jeg å slippe kontrollen når jeg skal dytte en tast på tastaturet). Jeg anbefaler USB, og jeg regner med at USB-utstyret er opto-mekanisk (ikke pot-meter). Så vidt jeg vet, så finnes ikke M$ SideWinder ForceFeedback i USB-utgave. Denne ville jeg da ha kombinert med eksterne pedaler og throttle (USB). Gassen i SideWinder ville jeg bruke som trim eller propell. Et annet alternativ er CH sitt nye USB-flyratt. Denne ser OK ut, og jeg forutsetter at denne er optomekanisk. En ting jeg ikke liker, er plasseringen av gass. Jeg kan ikke skjønne annet enn at høyre hånd (som er på gassen) vil komme i veien for rattet under approach (er det noe som har prøvd dette rattet?). En ting til: Programmerbare stikker er en fordel. Hver knapp kan programmeres som et tastatur, slik at de viktigste funksjonene vil være på stikka. Det er noe arbeid å få alt på plass, men det får du til gjengjeld stort utbytte av. ForceFeedback er litt gøyalt, men ikke et must. En annen fordel med SideWinder ForceFeedback er at du kan justere hvor "tung" stikka skal være. Man slipper da en for "slapp" stikke som fort blir slitsom pga. at stikka lett tipper når du slipper den, eller at stikka blir for hard, noe som blir slitsom for hånda.

Bare kom med flere spørsmål.

Med vennlig hilsen

Egil Johnsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv MS Sidewinder med Force Feedback, og den er glimrende! Throttelen på den er det eneste draw-back'et, den kan ikke brukes. Kunne tenke meg å kjøpe en separat throttle, men det er jo ikke så enkelt. Jeg har bare sett EN jeg kunne tenke meg, og den inngikk i en pakke med joystick, noe jeg jo ikke trenger. Stikka var så som så, men throttelen var PERFEKT! (husker ikke navnet) Synes forøvrig at yaw-kontroll på stikka er helt kurant, men det krever litt øving.

------------------

LN-HSA

Håvard Sande

havsa@statoil.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CH Flightsim Yoke med ditto pedaler, kort og greit. Hva plasseringen av trottle angår så skjønner ikke jeg at den kan komme i veien for andre funksjoner, hverken på approach eller take-off. Har ikke angret et sekund på at jeg kjøpte CH yoke'en. Når det gjelder f. eks. CFS bruker jeg en PC Phantom stikke, kan ikke se for meg et «flyratt» i en P51 Mustang. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Er ikke spesielt imponert av Force Feed Back, for mye leamikk som kan gå i stykker. Dyr som bare rakkern er'n også.

Bjørn Granvang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...