Gå til innhold

Ändra frekvens med Roger Wilco?


Johan Rönngren

Anbefalte innlegg

Nu måste jag ställa en fråga jag har funderat på länge.

 

Om jag flyger online och får ett meddelande om att jag ska byta frekvens, t ex 119.20, så klickar jag på "ATC Directory" och väljer den station (t ex EHAM_V_APP 119.20) som passar.

 

När jag sedan tittar på radiostacken i cockpit så ser man att COM-frekvensen nu har ändrats till 119.20

 

Min fråga är nu: Vad händer om jag istället väljer att skruva in frekvensen 119.20 direkt i COM-radion? Ändrar detta då SB och Roger Wilco också?

Har aldrig vågat testa online "[smil]"

 

OM det är så att ovanstående fungerar, hur kan då SB och RW veta om de måste byta server för att kopplas upp emot den nya frekvensen...? Inte så viktig fråga om det fungerar i och för sig, bara det fungerar så är det ok "[stort

 

Fråga 2 är följande:¨

 

Om jag klickar på "Host SB" inne i Flight Simulator så startas SB Host inne i FS, vilket är mycket bra. MEN....när jag har startat SB Main och letat upp min session så uppstår alltid ett "runtime error" i SB och programmet stängs av.

 

Om jag istället startar SB Host utanför Flight Simulator så fungerar allting perfekt, men problemet är ju då att jag inte kan använda SB inne i FS....

 

Jag har host.dll installerat och använder (såvitt jag vet) en av de senaste versionerna av FSUIPC.dll

 

Vet någon svaret på dessa frågor så är jag som vanligt oerhört tacksam för hjälpen!

 

Vi ses i luften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svaren Lennart, en fråga till bara:

 

Om du gör precis som jag, dvs startar SB utanför FS, då måste du alltså göra precis som jag gör vid byte av frekvens, alltså minimera FS, klicka på ATC Directory i SB, välja frekvens och därefter tillbaka till FS?

 

Det är just den biten som jag tycker är väldigt stressande om man ligger på inflygning på ILS och ska byta frekvens från APP till TWR. Använder man inte autopiloten vid inflygningen så kan det i värsta fall resultera i ett haveri medan man sitter och klickar i SB...då är det ju ingen som styr planet? "[sur]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det där med Alt-Tab använder jag ofta, lite för ofta ibland tycker jag. Problemet är ju att när man växlar från FS till SB så är ju flygplanet utan pilot en stund. Förhoppningsvis inte särskilt lång stund, men under en ILS-inflygning kan det hända en hel del saker på bara några få sekunder... "[sur]"

 

Det finns alltså ingen lösning där man som i FS2000 kan använda SB (och då helst ATC Directory) inne i FS?

Synd i så fall...

 

Tack för alla svar hittills!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej !!

Jag minimerar aldrig FS när jag andvänder SB ej heller vid frekvensbyte .Jag öppnar det lilla SB host fönstret som ska ligga i nedre hörnet när jag befinner mig i fullscreen och trycker på ATC directory.Om detta är bökigt andvänd då servinfo gau istället.

 

Jag har oxå gjort genvägar till exe jag vill starta och dragit dem till aktivitetsfältet,där kan jag starta allt i W-Mode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men...Lennart, om du har SB-fönstret inne i FS så måste du väl ha startat "Host SB" genom FS egen meny?

 

Om jag startar SB Host och SB Main "manuellt" utanför FS så får jag ingen ruta från SB inne i FS? Alltså måste jag Alt+tabba mig ut för att kunna byta frekvens...

"Host SB" genom FS meny funkar som sagt inte för mig av någon underlig anledning.

 

ServInfo gau var något nytt..vad är det och hur funkar det?

Låter som att jag har mycket att lära "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...