Gå til innhold

Roger Wilco och frekvenser


Johan Rönngren

Anbefalte innlegg

Jag har under en längre tid varit medlem i SATCO och VATSIM, men aldrig flugit med voice och Roger Wilco.

Jag funderar nu på hur det praktiskt går till om jag t ex flyger mellan Gardermoen och Heathrow.

 

Om jag ställer in "frekvensen" för RW så att jag kan kontakta ENGM-controllerna så måste jag ju senare ändra denna till en engelsk frekvens när jag börjar närma mig de engelska controllerna?

 

Hur vet jag i så fall när det är dags att byta RW-server från den norska till den engelska? Som jag har förstått det hela så kan jag inte kontakta en engelsk controller genom att fortfarande ha RW uppkopplad mot den norska voice-servern?

 

Jag förstår hur jag ändrar frekvens från t ex 122.80 till 123.75, men själva RW-servern verkar lite svårt att ändra genom SB-fönstret? Måste man pausa Flight Simulator för att kunna ändra server? Det verkar ju inte rätt med tanke på att man enligt reglerna inte får pausa under en online-flygning?

 

Hoppas ni förstår hur jag menar, kanske var lite otydlig men i så fall rättar jag gärna till det! "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

 

Lättare än du tror!

SB har en funktion för autotuning av RW, i controllerns ATIS finns serveradress samt voice frekvens, har du ställt in SB korrekt byter RW alltså frekvens auto´matiskt.

Om inte autotuning funkar kan du ändra server med ett punkt komando, skriv bara .rws servernamn för att byta server och .rwr frekvens för att byta frekerns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Jonas,

Nu väcks några fler frågor "[smil]"

Om jag efter take off får veta att jag ska kontakta ENGM_V_CTR (av någon anledning), så måste jag alltså först manuellt ställa in SB som därefter automatiskt ställer in RW eller?

 

Jag "ansvarar" för att ställa in SB och SB ansvarar för att ställa in RW till ENGM_V_CTR eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns program som sköter SB bytet (och RW) automatiskt när du byter COM frekvens i FS. Men jag gör så att jag tar upp ATC menyn i SB och byter till exempelvis ESSA_V_APP och därefter tar SB hand om RW. Detta funkar alltså oavsett om jag byter RW server eller om ESSA_V_APP är på samma server som innan.

 

Ett tips, koppla upp dig på ESSA, om det är relativt lugnt kan du meddela kontrollern (använd komandot .msg ESSA_V_APP) att du är ny på voice och vill prova dig fram lite. Oftast är toleransnivån hög!

 

Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack återigen Jonas, dina svar är guld värda!

Alternativet till att leka med voice "live" på ESSA kan ju vara att istället vara med på träningarna i Norge.

Har varit med på dessa tidigare (dock inte på voice) och controllerna är ju då där för att hjälpa till och lära oss som är osäkra på vissa moment. Mycket bra träningar måste jag säga.

 

Frågan är bara: När är det dags för nästa träningskväll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

 

Kul att kunna vara till hjälp! Har faktiskt inte koll på Norgeträningarna, men dom är säkert bra. Min poäng är närmast att man itne ska vara för rädd för att göra fel online, vi hade ett möte på Arlanda i helgen med 30 "onlinare" i Sverige och det blev rätt mycket snack om just den biten. Min åiskt är att om du går online så lär du dig ruggigt fort vad som är rätt eller fel, i vart fall de viktigaste bitarna. Men som sagt var, finns det en bra grundträning så är den nog inte fel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Använder inte chatwindow så jag vet inte, vill rekomendera SBHost.dll som ger dig ett eget förnster för "gamla" SB modulen +FMS och EHSI.

.c är för mig ett okänt kommando, men det kan säkert funka. Fördelen med att välja ny ATC i SB ATC meny är att du får ATIS automatiskt.

 

[ 11-04-2002, 11:56: Endret av: Jonas Lundh ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og treningene i Norge fungerer veldig bra. Men når neste trening er er ikke så godt å svare på. I VACCN holder de nemlig på å lage et nytt treningsprogram. Jeg har fått vite at det skulle være klart like over påske, men har ikke sett at det har blitt oppdatert, så venter spent:) Ellers er det ikke så farlig å prøve litt på vanlige dager heller. De fleste ATCer er bare glad for å hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[/qb]

Man kan også i chate vinduet bare skrive: .atis engm_v_app og vips så er man i kontakt med dem, både på RW og SB "[blink]" [/QB]

 

Hm, är du hundra på att det grejar COM frekvensen? Spelar iofs inte så stor roll....

 

Rönngren; klart du ska våga dig på voice redan ikväll "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...