Gå til innhold

Tor-Håkon Bergseng

Members
  • Innholdsteller

    197
  • Ble med

  • Siste besøk

  • Dager vunnet

    26

Tor-Håkon Bergseng vant sist dagen den 11. september 2024

Tor-Håkon Bergseng hadde det mest likte innholdet!

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Tor-Håkon Bergseng's Achievements

268

Nettsamfunnsomdømme

  1. Om det er profilering osv så er det ganke begrensa, men design av nettsider der er jeg ganske ok
  2. Boeing 727-100 på vei fra enellerannen flyplass i Sør Afrika på tur til Johannesburg. Samme som over ved landing i Johannesburg. Turen gjort med INS og på Vatsim. Air Astana A320 Neo på vei fra Astana til Almaty en sprengkald kveld i desember. Boliviana de Aviacon på vei fra Santa Cruz til Sucre i Bolivia. Samme som over under landing med high altitude mode aktivert. Airlink ERJ-135 på tur fra Cape Town til George i Sør Afrika. Samme som over etter retur til Cape Town. Westwind Aviation/Fly Namibia ERJ-145 på vei fra Windhoek Eros til Oranjemund i Namibia. Air Zimbabwe 737-200 på vei fra Harare til Johannesburg. Avslutter med Airest Cargo 7003 (det rulla dårlig på tunga på Vatsim) på tur fra Tallinn til Helsinki. Fortsatt god jul!
      • 1
      • Like
  3. Som front end-mann er det bare å skrike ut om det skulle være behov for hjelp med noe som helst. Jeg er nyutdanna/omskolert, så trenger all erfaring en kan få
  4. Røros Men flytypen er korrekt. Braathens fløy vel innom Røros på vei til Trondheim om jeg husker rett.
  5. Noen som kan tenke seg hvor og med hvem?
  6. Lite posting fra meg i det siste her, men har ikke ligget stille, så legger ut noen snæpps fra den siste tiden. Alt er fra XP11 og Zibo. Ankomst LEAL Alicante som Rednose (basert i Spania). SkyUp er det ene Ukrainske flyselskapet som faktisk har klart seg igjennom hele krigen da de kjapt fant et nisjemarked i charter og humanitærflyvninger rundt i hele verden. Jeg tok en tur fra UKBB, Kyiv Boryspil til UKLL, Lviv med en av deres 737-800 maskiner. Det var faktisk trafikk i Ukraina på Vatsim, men en del problemer med dårlig tilgang på værdata som oppdatertes i hytt og pine mellom ny og gammel data. Final rwy 13. 7 Parkert ved "innenrikshjørnet". Denne flyvningen opplevde jeg forøvrig selv vinteren 21 bare et par måneder før krigen brøt ut. Da med ATR 72-500 fra Windrose. En tur som for øvrig er godt skildret her: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=154493 Returen valgte jeg å fly til UKKK (Kyiv International Airport, eller tidligere kalt Zhuliany) som ligger nærmest i sentrum av Kyiv. Under samme tur som nevnt over fløy vi hit med Antonov AN-24 som vanlig ruteflyvning. Innenriksflyvninger var ikke det helt store i Ukraina skjønte jeg fort da vi ankom UKKK. Ankomsthallen for innland var på størrelse med en Narvesen-kiosk, men beliggenheten er prima! Tilbake på mer hjemlige trakter. Etter ankomst i Billund. På vei til Svalbard fra Oslo. RNP innflyvning bane 28. Dett var dett.
      • 8
      • Like
  7. God dag godtfolk! Her kommer nok en liten kjedelig samling bilder fra den siste tiden. Jeg våger meg mer og mer ut på Vatsim, og har nå utfordra meg med mer og mer turboprop også. Først Q400 etterfulgt av F50, men har endt opp med favoritten, King Air 200. Disse går mye i rutetrafikk i Sverige på anbudsruter, så det kan da utføres ganske reelt. Det er en del Carenado her, så ikonene på venstresiden av skjermen har jeg ikke giddet å fjerne, så det får dere bare leve med dessverre Men først til Island og Reykjavik (BIRK) hvor Icelandair opererer et lite knippe Q200 og Q400 til Akureyri (BIAR), Egilsstaðir (BIEG) og Ísafjörður (BIIS), sistnevnte kun med Q200. Birk er en liten men utrolig kul flyplass med forholdsvis korte rullebaner og mye vind. Dessverre er det lite ATC på Island, og når noen først er online så er det stort sett kun Keflavik (BIKF) som får gleden av det. Denne flighten gikk til Akureyri. Avgang fra bane 13 i Reykjavik. Turning final for RNP X for bane 19. 01 har kun en offset LOC innflyvning som kan ta denne størrelsen fly (også en ILS med 5.3% gs). Denne innflyningen er en ganske stor omvei til 19, så jeg har forstått de lokale ofte tar en circle to land fra LOC 01 når været tillater det, men det får bli neste gang. Videre følger en liten tur med Fokker 50. Turen gikk fra Arlanda ESSA til Mariehamn EFMA og videre til Turku EFTU med Amapolaflyg, eller Populair som de heter nå til dags. Denne turen var en liten familiseringstur da jeg sliter litt med RNP innflyvninger i Fokker'n. Default FMC også, så det er tilbake til å kalkulere T/D sjæl! Så våget jeg meg omsider ut på travle Vatsim en søndag med favorittfuglen. Jonair opererer 3 av typen King Air 200 i Sverige på rutene Torsby - Hagfors - Arlanda (som de nylig tok over fra Amapola som igjen leide inn AIS Airlines for å fly ruten med JS32), Sveg - Mora - Arlanda (hvor Mora nylig ble lagt til igjen. Denne flys forøvrig oftest med B1900C), Umeå - Østersund (Umeå er hovedkvarteret til Jonair), og Pajala - Luleå langt oppi nord. Disse rutene driftes ofte av prinsippet om at alle fylkessentre i Sverige skal ha forbindelse til Stockholm innen 4 timer. Denne turen gikk til Østersund fra Umeå med ATC hele veien. ' Det er noe litt morsommere å fly på Vatsim med en liten enkel GPS, null VNAV og Autothrottle. På bakken i Østersund. Dette flyet flyr forøvrig en del taxiflyvninger rundt i Sverige imellom morgen og ettermiddagsrunden til Østersund. Videre ble det en tur fra Arlanda til Hagfors og videre til Torsby. Dette var ganske interessant da jeg ikke har flydd til ukontrollerte flyplasser under aktiv atc før. Det ble ingen bilder fra turen til, men jeg bestemte meg for å ta turen tilbake til Arlanda fra Torsby (altså i feil rekkefølge). Det hender Hagfors blir hoppet over irl også, alt etter om det er pax eller ikke. Klar for avgang ESST, Torsby. Klarert direkte til ELTOK. FL230. Både Sweden, Stockholm Approach og Tower var online. King Air er utrolig spenstig når det kommer til fart, så en kan gjøre ATC ganske så happy ved å holde 200-220 knop så lenge en vil egentlig. Full pitch, flaps og gear down, så sitter du med tennene i dashbordet. Legger med et lite bonusbilde under innflyvning til Røros med samme fly. Just for the fun of it. Ha en flott dag!
  8. Fra februar. Verken mer eller mindre 🙂 Druk Air A319 (med sharklets faktisk) oppstilt på strand i Paro for en flight til Kathmandu. Samme som tidligere under ankomst Kathmandu. Og returen. Paro har nå fått RNP innflyvning (til et veldig høyt minima dog), men slik jeg forstår det blir denne lite brukt av pilotene da den tar en del omveier. Druk Air igjen, på tur fra Paro til Guwahati i India. Druk Air flyr en del av de lengre rutene via et stopp i nærområdet. Dette pga. vektbegrensninger ut fra Paro. Samme som over på vei ut fra Guwahati til Singapore. Dette flyet flyr en slynge over to dager VQPR (Paro) - VEGT (Guwahati) - WSSS (Singapore) - PTRO (Paual) og samme ruta tilbake. Sistnevnte flys på vegne av Alii Palau Airlines. Det virker for meg veldig risky å fly en slik flight på vegne av andre når regulariteten ut fra Paro er så værstyrt 😄 Wizzair på mer hjemlige fronter. Gdansk mener jeg. Cebu Pacific A321NX i Manila før en flight til Cebu. Samme som over. " Tilbake i Manila igjen. Jeg sliter fortsatt litt med landingene i A321 da vingen har en helt annen utforming en A319/320, med medfølgende veeeeldig liten flare. På vei ned til Puerto Princesa på Fillippinene. Kun en vei inn her, så her utføres en spenstig circle to land. Samme som over, men på stand. Så litt kjøligere strøk på slutten. Icelandair Q400 på vei fra BIRK Reykjavik til BIEG Egilsstaðir på Island. Samme som over. Takk for titten 🙂
  9. Da jeg har våget meg mer og mer ut på Vatsim i det siste har jeg blitt "boende" mye på og i området rundt Balkan. Dette da Adria Radar ofte er pålogget med top down helt fra grensa til Østerrike til grensa til Hellas. Takser her fra remote stand ved LBSF - Sofia på vei til EDJA Memmingen i Tyskland. Wizzair flyr her i en slynge hvor de flyr Sofia - Memmingen - Nis (liten flyplass i Bosnia) og samme veien tilbake. Har passert alpene og skal snart ned mot Memmingen. Samme som over. Etter et lite stopp i Memmingen med min første "korreksjon" av ATC bar det videre til LYNI Nis i Bosnia. Det går kun et par flyvninger om dagen til Nis, så det er en fin plass for en nybegynner så lenge Adria har top-down. Adria splittes ofte i East/West, men av og til dekkes hele regionen av en ATC, noe som var tilfelle her. Mannen hadde stålkontroll på en søndag ettermiddag med masse trafikk. På finale til bane 29 i Nis. Banen har offset på localizer, så her viser displayet at jeg er for lav og papi at jeg er for høy. Flyplassen ligger kloss i sentrum av byen nesten og har et flott freeware scenery til XP. Short final. Vel parkert. Slenger med et lite ett fra i dag hvor jeg fløy fra LSKW Skopje til ENTO Torp, hvor samtlige hvor EuroControl, Danmark og Sverige logget av i det jeg tok av. Tok allikevel turen i sterk motvind og landet med gusting 32 i siden på Torp. God helg!
      • 3
      • Like
  10. To kjappe på vei fra Ljubljana til Skopje på Vatsim.
  11. Tåkete morgen på tur mellom Almaty og Astana.
  12. Verken mer eller mindre. Morgenflight med Toliss A320 Neo.
      • 3
      • Like
  13. Dersom man er glad i RNP prosedyrer, dårlig sikt og mye vind så er Færøyene stedet for deg! Atlantic Airways opererer en håndfull A320 og A320 Neo maskiner etter banen på Vagar ble forlenget for noen år tilbake. Derfra flyr de til Oslo, København, Billund, Ålborg, Paris, Edinburgh, Keflavik, New York Stewart(!), samt noe charter og noen sydendestinasjoner. Jeg slenger ut noen bilder fra Faroeline 414 og 415 (om jeg husker riktig) til og fra Edinburgh. Banen på Vagar er akkurat 1800 meter lang, og akkurat litt for smal så her kan man ha det mye gøy!
      • 5
      • Like
  14. Heisann! Slenger ut et par bilder fra den siste tiden. Første er fra en Finnair flight HEL-OSL, og til slutt mellom FAE og KEF. Henholdsvis A319 og A320Neo fra Toliss og XP11.
      • 3
      • Like
×
×
  • Opprett ny...