Gå til innhold

Kjell-Erik Aarsheim2

Members
  • Innholdsteller

    38
  • Ble med

  • Siste besøk

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Kjell-Erik Aarsheim2's Achievements

11

Nettsamfunnsomdømme

  1. Jeg bruker SPAD.Next for å programmere mine Alpha og Bravo.... Da har du full kontroll og kan tildele hva du vil til hvilken som helst knapp. Du kan også benytte avhengigheter slik at knapper oppfører seg anderledes om f.eks er i lufta vs på bakken, eller en knapp kan gjøre en ting, alternativt om en annen knapp også er aktivert, en annen ting. Dermed kan du også få langt flere knapper ut av hver knapp. Spad.Next har litt lærekurve, men når du mestrer det kan du få til det aller aller meste.
  2. Takk forresten. Det fungerte utmerket. Krana er nå "revet"
  3. Ah....Nice. Det skal jeg sjekke ut. Aldri rota noe med de mulighetene i devmode....fin anledning til å lære noe nytt.
  4. Noen som vet hvordan man kan endre scenery eller fjerne objekter i/omrking et scenery? Under innflyging til KORD, rullebane 9L står det en heisekran midt i glidepath..... det er litt upraktisk...... 😛
  5. Fant en løsning..... Etter å ha prøvd det aller meste, så var det som løste problemet å resette simmens gfx options til factory default.... og deretter sette alle instillingene på nytt. Innstillingene er identisk nå som før, men etter en resett og ny instilling av samme settings så ble alt av farger og brightness riktig. Aner ikke hvorfor dette har skjedd, men skit au - problemet er borte og jeg kan nyte flyvingen igjen 🙂
  6. Skulle lande non precision igår og oppdaget at det var svært utfordrende, faktisk nærmest umulig å se PAPI-lysa på dagtid. Faktisk så jeg ikke lysa før jeg nærmest fløy forbi dem like før touchdown.... Uten PAPI-lys er det ikke så lett å validere at man faktisk er sånn tålig på glidepath. Switcher jeg til natt, så ser jeg lysa, men de er jaggu ikke lette å se da heller. En av utfordringene på dagtid ser ut til å være at selve landskapet er utrolig lyst, nesten litt sånn overeksponert og utvaska. Det er lett å tenke at det bare er å fyre opp nivida filter og dra ned kontrast og brightness, men problemet er at selv om selve landskapet er alt for lyst, så er ikke selve cockpit det. Kjører jeg ned brightness, blir det finere ute, men alt for mørkt i cockpit. Blir litt for dumt å kjøre med full belysning på i cockpit på dagtid også......Noen her som har noen tips/erfaringer til hvordan man evt kan tune eksponering/lys/farger osv slik at man kan få mer korrekte farger og lyssetting på selve landskapet uten å samtidig ende opp i fullstendig mørk cockpit???
  7. Boeing 777-300 til 77,73? Ikke helt tilfeldig pris det der nei 🙂 Får vel bare være glad de ikke gjorde et poeng av å sette prisen til 777,30 isteden 😄
  8. Da er den sluppet... Og i hangaren.... Svei litt i visa'en, men pmdg pleier å være verdt det. Sommergaven til meg selv 😁
  9. Dette hørtes ut til å kunne bli en bra løsning for ATC for de som vil ha noe bedre enn default, men ikke har lyst/anledning til å fly på vatsim... https://fselite.net/content/beyondatc-announced-for-msfs/?fbclid=IwAR28jwb9fEl0EhrKIpTsiwU2C_z-SwmLG6bzx45VG0-pEjAMerWs03FmgSo
      • 1
      • Like
  10. Har du sjekket om det finnes oppdaterte USB drivere til hovedkortet ditt? Har tidligere vært borti en del merkelige USB feil som rett og slett skyldes inkompatiblitet mellom kontrollere/interfacekort og brikkesett. Ikke sim-relatert, men i min maskin hadde jeg f.eks en "corsair node lightning pro" boks som skulle lyse opp noen vifter. Hver gang maskinen hadde vært helt strømløs ville ikke maskinen kommunisere med denne. For å få den igang, måtte jeg etter at maskinen var startet, koble den fra (hotplug), stikke en binders i reset-hullet og koble den til (hotplug), slik at den koblet opp i firmware-upgrade modus. Deretter måtte jeg bare koble den fra og til igjen, og da funket den og alle led's i viftene kom i drift. Dette fungerte deretter fint så lenge maskinen med slått av med vanlig shutdown, og hovedkort fortsatt stod med stand-by spenning. Om deretter strømmen gikk, eller strømkabel dratt ut, så måtte jeg igang med overnevnte workaround igjen. Boksen fungerte derimot helt utmerket i min sønns PC så det var ikke faktisk feil på kontrollerboksen.... Etter litt frem og tilbake fant jeg ut at dette var et kjent issue mellom denne corsair node lightning saken og z170 brikkesettet, men hverken brikkesett-produsent eller corsair ville vedkjenne seg det. Men jeg var ikke den eneste som hadde dette issuet med nevnte kontroller og brikkesett..... Så det kan være at du opplever noe av det samme. Altså at kontroller/interfacekortet i rudder-pedalene ikke helt helt godvenner med ditt hovedkort eller brikkesett. Kanskje kan det løses med nye drivere? Ny bios? - Om du har mulighet til å teste rudderpedalene på en annen maskin med annen HW, så kan du se om problemet flytter seg med pedalene, eller om det da funker fint. Vedr remote-support så gjør vi dette på jobben hele tiden mot utenlandske firma. Mye India-support, pga tidsforskjell til USA. Erfaringsmessig lite problemer med dette, og du vil jo overvåke situasjonen hele tiden, kanskje også ha vedkommende på voice, og se hva vedkommende gjør og prate med personen samtidig. Begynner vedkommende å gjøre ting du ikke liker, så napper du bare kabelen.
  11. Litt usikker på om SPAD.next vil fungere med disse boksene, spesielt siden det er "seriell" basert med COM port, og dermed må kables via en overgang, men det er jo bare å forsøke siden de tilbyr trial før man evt kjøper noe. Mobiflight er jo også et alternativ til å få ulike brytere og slikt mappet mot MSFS, har lest om flere som bruker dette i kombinasjon med SPAD også, da gjerne Mobiflight sin WASM modul. Jeg har personlig bare begynt på skrape litt i overflaten på SPAD selv, er en liten læringskurve der, men det er ganske greit å komme igang med. Er litt jobb å mappe knapper og brytere mot Lvars og simulation events, men absolutt overkommelig. Mye paneler og brytere der, så skjønner godt at du vil ha disse godsakene i drift igjen 🙂
  12. Da jeg var barn fikk jeg gleden av å sitte fremme i cockpit en hel flight fra Fornebu til Sola. Etter det var jeg solgt. Jeg skulle bli pilot..... Nå ble jeg aldri det av ulike grunner, men lever gjerne ut drømmen fra skrivebordet ved å fly airlinere (primært 737/A320) på kortdistanseruter i Norge/Europa, og enkelte lengre turer fra tid til annen. Neste drøm er å bygge et cockpit-oppsett, men jeg har enn så lenge vært dårlig til å oppfylle egne drømmer, men den drømmen er iallefall ikke utopi enda. Fra tid til annen flyr jeg litt GA, Heli (H145 med action pack) og andre ting også, da stort sett kortdistanse i Norge.
  13. Jeg har ikke testet VR siden sensommeren pga andre prioriteringer, så jeg har ikke testet VR etter SU10 og SU11... Ei heller DX12 og DLSS.... Er det mye forandring til det bedre fra tidligere mtp stuttering og skarphet? Sist jeg prøvde var på SU9 og jeg fant etterhvert noen settings som funket "greit" - men var fortsatt ikke overbevist. Jeg har ikke fullt så high-end maskin som deg, men sitter på en i7 12700 med RTX 3080 - så det burde iallefall sparke litt unna.
  14. Om du bruker gratisversjonen så vil du tidvis oppleve dette da AIRAC releasen som brukes i gratis simbrief ikke nødvendigvis stemmer med den som ligger i msfs. Med aktiv subscription så kan du til enhver tid benytte den nyeste og oppdatere alle andre addons som benytter airac til å stemme (bruke samme release), men om man bruker det som er tilgjengelig gratis er dette dessverre en av de begrensningene du av og til vil oppleve - nemlig at simbrief har oppdatert hos seg, mens msfs/pmdg fortsatt bruker eldre (eller motsatt). Som du sier er det da bare å tilpasse planen med rutepunkter som aksepteres - så det er ingen showstopper. Det er bare litt mer "hassle" 🙂
  15. Tenker det kommer litt an på hvordan du har tenkt å bruke det. Jeg kjøpte meg HP Reverb G2, og er sånn passe "meh" til VR. Flyr mest airlinere, og føler det fortsatt er litt utfordringer med VR. Det var selvsagt veldig WOW når man først kunne være inne i cockpit, og det gav en helt ny innlevelse.... Men når man beveger på hode, så kommer fort utfordringene. Man får av og til stutters, microstutters, av og til litt lag' som gjør at det kjennes litt ut som dagen derpå fylla når du skal se deg omkring. Sweetspot er veldig smal, og det blir fort litt blurry utenfor. Har holdt på en god stund for å tune settings, som nesten krever en doktorgrad i seg selv, og det blir "så der", men jeg er absolutt ikke helt overbevist. Akkurat nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte en Tobii Eye Tracker isteden. Kan være at VR blir vesentlig bedre med SU10 eller nye drivere fremover..... Har en relativt kraftig rigg med 3080 kort, så jeg hadde vel håpet på "litt mer" fra VR enn det jeg føler jeg fikk for de 5 lappene jeg la inn.... Flyr man derimot mere småfly, heli og slike ting er nok VR litt mere verdt det. Da er det ikke sååå mye knotter og instrumenter, og man trenger heller ikke interaktere sååå mye med cockpit nødvendigvis....
×
×
  • Opprett ny...