Vi går jo spennende tider i møte, da hele luftsporten på en måte skal organiseres på nytt - da med tanke på sertifikater osv.
I seilflyklubben jeg for det meste flyr i, er det jo selvfølgelig seilfly vi driver med for tiden. Vi har bare motorglidere, og ikke fasiliteter til noe annet da vi flyr fra ENHD. Når disse nye reglene trer i kraft fra april neste år, er dagens krav fra 30 timer totalt redusert til kun 15 timer for å oppflyging til "LAPL-S". Og her kommer det som er ekstra gøy for oss: 7/15 timer må foregå på rene seilfly, ikke TMG som vi har. Da må vi kanskje begynne å fly på LAPL-A. Med en LAPL-A lisens kan man ta utsjekk på vanlige motorfly, 2000 kg og 4 passasjerer. Dette vil da si majoriteten av Cessna og Piper som går i Norske Motorflyklubber den dag i dag.
Men, hvordan tror dere overgangen blir? Får vi automatisk LAPL-A sertifikater? Får seilflyinstruktører som kun flyr TMG plutselig lov til å instruere på vanlige motorfly når EASA trår til?
Ikke bare bare å bli klok på dette
Men! Det skal sies at det er positive endringer! Det vil bli rimeligere å ta sertifikat, timetallet for oppflyging går jo en del ned for oss hobbyflygere