Gå til innhold

Stygg sak.


Per Bråtebæk

Anbefalte innlegg

Lørdag kveld ca kl 19 gikk BRA 255 med kaptein Bråtebæk og hans besetning i bakken under innflygning på ENGM 19R.

Dette er ikke første gang.

Underlige ting skjer med min 737 når jeg flyr online.

Noen ganger kutter den ene motoren ut,andre ganger virker ikke flaps.bremser virker ikke,voice blir borte osv.

Denne gangen var det altimeter sonm kuttet ut.

Først begynte flyet å stige,når jeg skulle decente fra FL250.Istedet var jeg plutselig på FL300.Samtidig ble voice sambandet med ENOS CTR borte.Det var controller på ENOS som gjorde meg oppmerksom på at jeg befant meg i feil høyde.

ENGM_V_APP overtok og fikk meg tilslutt inn på ILS 19R.

riktig QNH var satt og altimeter viste ca 3000 ft,da jeg plutselig befant meg noe brutalt nede på moder jord.

Er det noen som har en forklaring på disse merklige feilene som oppstår.Dette skjer kun når squawkbox er oppkoplet.

Aldri når jeg flyr offline.

Mvh Per [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har også opplevd noe liknende, kun når jeg flyr online. Av en eller annen grunn forsvinner nåla på airspeed indicator, og den digitale måleren på HSI, viser 000.

Etter et par minutter kommer den tilbake, men det hjelper lite hvis man da er på final og ikke vet hvor stor fart man har. Dette gjelder alle flyene i FS2k.

Noen forslag? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Mvh

Morten

LN-MPK

BRA013

[ 29-10-2001: Endret av: Morten Husby ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnt!!

Her er noen utfyllende opplysninger til "havarikommisjonen"

-bruker fs98

-737-500 fra Simmerlink/Saksvold (LN TUX)

- panel 737-700 fra A Eriksen

- SB:verson 2.3 Beta

- fs6IPC

- Pilotheat var sansynligvis i AV posisjon (tabbe?)

Skiftet nylig til SB verson 2.3,men hadde samme problemet på tidligere versoner oxo.

 

Kanskje det kunne være en ide å rapportere slike problemer til ATC når en flyr online,slik at både ATC og piloter fikk trent på nødprosedyrer? Jeg for min del vet ikke hvilke prosedyrer som gjelder ved f.eks.motorkutt.flaps som ikke virker osv.

MVH PER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havarikommisjon ja....

Well, FS98 er jeg ikke noen ekspert på, men det jeg tenker på er at når man bruker SB så er det lett å begynne å skrive uten at man står med skrivemerket sitt i SB'en, (noe jeg har opplevd mange ganger selv, med det resultat at ett eller annet ikke virker, og da gjerne en motorstopp, eller den ikke lystrer på input fra stikka

Kan det ha vært noe slik som ha skjedd?

Og du sier jo at det kun når du bruker SB, så da har vi 2 muligheter:

SB'en, regner med at du bruker build 4 av versjon 2.3 (siste versjon). Det er ihvertfall den det er minst bug's i....

dernest er FSUIPC istedet for FS6IPC.

kanskje en ide å bytte ut denne, og se om dette har noen effekt. Fra og med versjon 2 av FSUIPC så var denne kompatibel med FS98, hvis jeg hsuker riktig denne gangen da, og det er vel FSUIPC som er blitt videreutviklet, og tilpasset nyere programmer, så dette - kan jo - være en årsak?

Skal vi starte der, og se hva som skjer?

Og ja, Pitot heat , kan ha vært avgjørende, ihvertfall for hastighetsmåleren ja. Den pleier vel å vise 0 når dette fryser.

 

Arnt OK

kom på noe,

Du sier altimeteret viste 3000.

Hvis du har satt metric i International settings (som det i FS2k2) vil det da stemme med bakkenivå Gardermoen?

[ 29-10-2001: Endret av: Arnt Kalseth ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Arnt.

Takk for tipsene.

Den med å skrive når markøren ikke står i srivefeltet er jeg klar over.Har gjort det noen ganger.

Jeg har også sett at det har kommet en nyere verson avFSUIPC

som er kompatibel med fs98.Skal teste ut det etter hvert.

Når det gjelder international metric setteings,er jeg ikke sikker på om det finnes i fs98,jeg vet i såfall ikke hvor jeg finner det.

Når det gjelder bakkenivået på ENGM, så ligger det på 669 ft

i følge FSNAV.

MVH PER [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...