Gå til innhold

STAR og radialer/vectorering


Pilot1

Anbefalte innlegg

Hei.

Har noen spørsmål angående flyging på nettet.

1. Jeg var med på Gardermoen Summer Overload. Fløy fra ENVA til ENGM, og fikk av ENOS_CTR klarering for MES2E arrival.

Så ser jeg da på STAR kartet for RWY 01R ved ENGM.

Ved GM392/R-115/GRM bøyer ruten av til høyre direkte mot Bergerud NDB. Når vet jeg at jeg er på det punktet? Og skal jeg følge denne ruten, og svinge til høyre, eller skal jeg vente til controlleren sier i fra og gir meg ny hdg?

2. Finnes det noen gode nettsteder som forklarer flyging v.h.a vectorering/radialer, eller kan noen vennligst forklare meg dette.

La oss eksemplet overfor:

Jeg kommer fra nord/ENVA, og er klarert for MES2E arrival.(se kart: AD 2 ENGM 4-15) Retningen(?) er angitt som R-162. Følg "streken" ned til GM392. Der står det R-115. Hvordan kan jeg da vite hvilken retning/heading jeg skal følge?

Det er kanskje ikke det beste eksemplet, for ved GM392 er det bare å svinge dct Bergerud/BGU NDB, men det finnes vel andre STAR der man ikke kan hdg dct en NDB eller VOR.

Mulig det ble litt uklart, men..... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Takker for svar.

Mvh

Morten

LN-MPK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten

> GM392/R-115/GRM ... Når vet jeg at jeg er på det punktet?

Hvis du ser på kartet, og ruten (streken) som er mellom MES og GM329, ser du at det står R-162. Dette er radialen du skal fly fra MES. Følger du den radialen, og du er 15.1 nm inbound GRM, er du over punktet TOTNI. TOTNI er krysningen mellom MES R-162 og GRM R-004, DME (avstanden) 15.1 nm.

Når det så gjelder GM392 som du spurte etter, er dette punktet i krysningen mellom MES R-162 og GRM R-115. Du skal nå fly heading 184 mot BGU.

> Og skal jeg følge denne ruten, og svinge til høyre, eller

> skal jeg vente til controlleren sier i fra og gir meg ny

> hdg?

Når du har fått beskjed om å fly MES 2E (cleared MES 2E), skal du fly den helt til enden (dvs. BGU). Det eneste controlleren gir deg er høyden. (av og til er det nødvendig for controlleren å vectorere deg bort fra STARen, f. eks. når annen trafikk kan forstyrre deg).

> Retningen(?) er angitt som R-162.

R'en står for Radial, og beskriver rettningen UT fra VOR'en. Når du flyr vekk fra en VOR, og skal følge R-090, skal du ha stilt inn CRS 090 på NAV 1 instrumentet. Men... når du flyr mot VOR'en, og får beskjed om å fly R-090, skal du egentlig fly heading 270 (altså 090 + 180 grader). Du har fortsatt stilt inn CRS 090, men du flyr på en måte i motsatt rettning i følge instrumenten, men du flyr alikevel rett mot VOR'en.

Ikke alltid så enkelt å forklare. ;-)

> Følg "streken" ned til GM392. Der står det R-115.

> Hvordan kan jeg da vite hvilken retning/heading jeg skal

> følge?

Som forklart i stad ser du at R-115 står over GRM. Det betyr at du bruker GRM R-115 bare som referanse for å finne ut når du er over GM392.

> men det finnes vel andre STAR der man ikke kan hdg dct en

> NDB eller VOR.

La oss se på SIG 2E. Den går fra Sigdal VOR, R-104. Lenger ned ser du GM395. Når er du over dette punktet? Jo, det står DME 23 / SIG. Når du er 23 nm forbi SIG VOR, på R-104 er du over GM395.

Når er du på enden av STAR'en? Det er over SONER. SONER ligger i krysningen SIG R-104 og GRM R-218, avstand 22.4 nm.

Håper det ble klarere nå!

Thomas

[ 27-06-2001: Endret av: Thomas Teslo ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...