O85_ Skrevet 9. mai 2001 Skrevet 9. mai 2001 Hallo alle sammen, jeg tenkte det hadde vært en idé med et stort flyin snart? Jeg så på VACCNOR sine sider at det skulle være et "Northern Norway Flyin" i begynnelsen av mai,men det har jeg ikke sett noe til i det siste... Jeg var med på UK overload og det var utrolig mange som var med på denne type flyin. Noen som kunne tenke seg en STORT Easter Overload på Østlandet?? PS: Noen som vet hvor det blir av de nye oppgraderings ratingene? Har ventet i over en mnd snart [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] MVH: Jonas Rettum [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [ 09-05-2001: Endret av: Jonas Rettum ] [ 09-05-2001: Endret av: Jonas Rettum ] Siter
Daniel Gjerstad Skrevet 12. mai 2001 Skrevet 12. mai 2001 quote: Opprinnelig postet av Jonas Rettum: PS: Noen som vet hvor det blir av de nye oppgraderings ratingene? Har ventet i over en mnd snart [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Vi må nok vente på at N-east USA serveren til SATCO er i gang igjen, siden dette er hovedserveren... Men angående dette med et stoooort flyin her i Norge er jeg enig i. Da skulle både clnc del, gnd, twr, app og enos, ensv og andre kontrollere vært online... [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] Siter
Mathias Ganss Skrevet 13. mai 2001 Skrevet 13. mai 2001 Hei! Joda, hadde vært gøy med noe lignende det som er i UK, men dere glemmer noen viktige faktorer: 1) Hvor mange FS/ATC simmer i Norge i forhold til England?? 2) Hvor kjent er Norge i forhold til England?? 3) Hvor mange flyvninger har de i gjennomsnitt i forhold til Norge. Svar på disse tre spm inne i dere selv og dere har svaret. Sjekk http://vaccn.org" TARGET=_blank>VACCNfor mere info om oppkommende flyins! Siter
Gjest Skrevet 13. mai 2001 Skrevet 13. mai 2001 Hei Mathias og alle andre Som medlem af dk-vacc kan jeg kun sige "go for it". Vi havde tidligere på året flyinn i Danmark, puha, vi blev presset skikkeligt, opbakningen i Europa er stor blandt piloter når der arrangeres flyinn. Vi havde halvveis i flyinn handlet ca 120 operationer på 4 timer. Vi oplevede før flyinn'et stor trafik på EKCH, det virkede som piloterne ville træne inden flyinn'et, her har i stor chance for at gøre reklame for Norsk ATC. Blot min mening. Ha det Bra Flemming Jansen Siter
Premium Medlem ernst-rolf albrigtsen Skrevet 13. mai 2001 Premium Medlem Skrevet 13. mai 2001 Jeg er enig med vår danske venn her! I de siste ukene månedene har det vært utrolig slapt i norsk territorium. Jeg har tatt dette opp flere ganger og svaret fra controllere er at det er jo ingen og flyr!? og hva gjøres for å få flere ut? Hva gjøres for å rekruttere ATC?? nesten ingenting!, gjentar at etter suksessen til VNoaf så virker det som om de ATC som før ofte var på lufta bare samler poeng i Hercules eller Orion?? Når man fyrer opp Whazzup så er det slående hvor lite aktivitet det er i Norge. Og jeg tror nok at de som har lyst å fly oftere flyr til utlandet (Sverige, Danmark) OG hvorfor er det ikke så interessant for svenskene og danskene å komme til Norge å fly?? Det er jo et faktum at danskene er mye oftere i Sverige og svenskene i Danmark, enn de er innom en norsk flyplass, dette er litt rart egentlig, det er da mange flere utfordringer i vårt fjell og fjord rike land. Tar jeg feil her? er det ikke mulig å gjøre norsk luftrom interessant for andre skandinaviske piloter?? Siter
Mathias Ganss Skrevet 13. mai 2001 Skrevet 13. mai 2001 Hei! Vel, når det kommer til rekrutering så skal dere ikke klage. Det kommer stadigvekk nye og hvis du sjekker VACCN så stiger antallet ATC's ganske ofte. Vet ikke helt når du sjekker Whazzup Ernst, men og her kan jeg bare snakke for meg selv, så er jeg i hvertfall online minst 3 ganger i uken, mange ganger opptil 5/6. Nå er det selvsagt slik at hvis du ser på Whazzup kl. 07.00 om morran så ser du ikke mye, men hvis du ser kl 21.00 er det nesten altid en i Norge. Du kan også sjekke statistikkene på SATCO (SATNET?) for å se hvordan Norge ligger ann med ATC coveridge som faktisk er VELDIG høyt. Vi har mange timer. Jeg har i hvertfall inntrykket av at det er minst, nei flere ganger det er ATC i Norge enn i Sverige. Jeg må allikevel innrømme at Danmark har flere online enn Norge. En ting til som kan forklare noe av trafikk mengden i Norge forhold til f.eks. Danmark er jo den geografiske beliggenheten. Vi ligger litt ensomme her oppe og Danmark er et land som det også ofte fly's gjennom for andre destinasjoner. Så har vi mengden av ATC. Norge er et veldig stort land, med 4 (5 med ENBD OCA) kontrollsentraler. Dette er mye å bemanne. Derimot så har Danmark 1 eller 2 eller noe sånt. (Korriger meg hvis jeg er helt på jordet.) Det er mye enklere å bemanne Danmark enn Norge. Vi kan jo sammenligne Norge med Tyskland i antall sentraler. Du ser nesten like sjeldent at alle CTR er bemannet i Tyskland som i Norge enda Tyskland har 88mill. innbyggere og vi kun 4.5. Dette gjennspeiles selvsagt i antall simmere. En annen ting er at når det er lite trafikk er det lite ATC og er det lite ATC er det lite trafikk. En må starte og det er ikke altid det gjør. Skjønner [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Det er i hvertfall noen av grunnene til at det ikke altid er så mange online i Norge. Rekrutering er ikke min jobb, men dette er i hvertfall noen av mine synspunkter. Siter
Ivar Hakli Skrevet 13. mai 2001 Skrevet 13. mai 2001 Hei Jeg sitter her kl 1900 på søndag kveld og har sett fram til en kveld/natt som ATC på en av de "store" dagene i uka. Jeg går inn i whazzup og ser gamle, trofaste Arnt på vei fra engm til enbr, og det er det. Det er vel ikke den store utfordringen å ta ned ett fly, for deretter å hoppe rundt i landet for å finne andre. Jeg vet ikke om det er mangelen på ATC som får pilotene til å avstå fra å fly, eller om det er mangelen på piloter som får ATCs til å avstå fra å controllere... [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Er det noen av pilotene som sjekker med VACC vedr ATC booking før de planlegger en flytur? Jeg har flere ganger booket meg på vestlandet som eneste ATC i Norge, bare for å oppdage at piloter kun flyr på østlandet, trøndelag eller NN. Flyin er et hyggelig avbrekk i hverdagen. Større arrangement bør kjøres av VACC, men det forhindrer ikke at andre kan ta initiativ her på disse sidene for å dra igang mindre events. Jeg er sikker på at det stiller ATCs og piloter på kort varsel (et par dager) [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Frederik Knoblauch Skrevet 18. mai 2001 Skrevet 18. mai 2001 Så enig så enig! Selv på søndager er det jo nesten helt stille [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] Nå på søndag skal jeg ha min S2 test på ENGM_APP så da er det bare å stikke innom [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]trenger litt trafikk da! Så får vi håpe VACC får gjort noe med aktiviteten! det er for lite med bare et flyinn på en hel vår!danskene er jo igang med sitt andre nå ser jeg!de har jo stor sukkse! Vi snakkes... Siter
Henrik Wingerei Skrevet 19. mai 2001 Skrevet 19. mai 2001 quote: Opprinnelig postet av Mathias Tangvall: Noen nevnte Sverige som så mye bedre enn Norge. Henrik Wingerei; Hvor mange var det vi så i Sverige igår? Det var ikke mange ikke sant. Det var faktisk kun 2-3 stykker og null ATC. Hei. Stemmer det Mathias. I går var det som sagt 2-3 stykker i Sverige gjennom hele kvelden, og ikke en eneste ATC. Og til de piloter som synes det er så lite ATC. Det er faktisk ikke så lite som dere tror. Det har vært flere ganger de siste ukene hvor alle, eller tre, sentraler har vært oppe. En annen ting som jeg også stusser litt på, er de pilotene som flyr der hvor det ikke er ATC. I går var ENOS, ENSV og meg selv som ENTR oppe, men allikevel var det noen som fløy fra ENTC-ENBO, og lignende. Det skjønner jeg ihvertfall ikke [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] mvh Henrik Wingerei [ 19-05-2001: Endret av: Henrik Wingerei ] Siter
Frederik Knoblauch Skrevet 19. mai 2001 Skrevet 19. mai 2001 quote: Opprinnelig postet av Mathias Tangvall: VACCN kan ikke gjøre noe på søndag fordi du skal ha en S2 test? Det er ikke VACCN sin skyld at det på enkelte dager er så dårlig trafikk. Nei..jeg har ikke sagt noe om at VACC ikke kan gjøre noe fordi jeg skal ha S2 test?Var i såfall ikke DET jeg mente!hehe! [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] Og jeg har heller ikke sagt at VACC skal få skylden for den dårlige trafikken [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] ingen sure miner her! Men jeg savner kanskje litt fly-inn!Kanskje folk vil gå lei, om det var fly-inn for ofte?ikke vet jeg!men,de kunne jo godt ha arrangert mer en det de gjør nå!..men jeg skal ikke mase! Flyr med jevne mellomrom! og skal ut å fly,eller sitte controller i dag under Northern-flyin'et så! Da sees vi der! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] HAPPY FLYING! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [ 19-05-2001: Endret av: Frederik Knoblauch ] Siter
Mathias Ganss Skrevet 19. mai 2001 Skrevet 19. mai 2001 Hei! Fredrik: Skjønner ikke helt at du kan si det er for lite trafikk. Så du igår? Du gjorde vel ikke det. Alle CTR senterene var tatt untatt Bodø. Det var godt med trafikk. Synes dere burde slutte å klage og heller dra ut å fly/controllere. VACCN kan ikke gjøre noe på søndag fordi du skal ha en S2 test? Det er ikke VACCN sin skyld at det på enkelte dager er så dårlig trafikk. Noen nevnte Sverige som så mye bedre enn Norge. Henrik Wingerei; Hvor mange var det vi så i Sverige igår? Det var ikke mange ikke sant. Det var faktisk kun 2-3 stykker og null ATC. Slutt og syt og dra ut å gjør noe med det. Blir ikke bedre av at alle sitter her og klager. Gjør i hvertfall det du kan for å bedre trafikken. Da det kommer til flyin tar jeg selvkritikk. Men som sagt tidligere så har jeg hatt mine grunner. Utdanning går forann flightsim og i vår var det ekstremt med tentamener og eksamener. Ta det med ro, det kommer fler. Det var det jeg hadde å si. Tenk over det allesammen! Siter
Eirik Hovland Skrevet 21. mai 2001 Skrevet 21. mai 2001 quote: Opprinnelig postet av Henrik Wingerei: En annen ting som jeg også stusser litt på, er de pilotene som flyr der hvor det ikke er ATC. I går var ENOS, ENSV og meg selv som ENTR oppe, men allikevel var det noen som fløy fra ENTC-ENBO, og lignende. Det skjønner jeg ihvertfall ikke [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Jepp Henrik, satt som ENSV den 18. Norge var veldig godt bemannet, som det (nesten) alltid er. Bra at du tok ENTR. For det er jo litt morsomt at ikke BARE ENOS og ENGM blir bemannet? Stå på, vi holder oss til distrikts-Norge(???)! Roar Sandøy hadde ENOS, men det trengtes jo selvfølgelig også. Som du sier, hm... Jeg er ikke helt enig. Det var da en del som fløy vestover og til Trondheim? Mathias: Helt enig med deg!! Det er bra med piloter og ATC i Norge, SATUK har jo en helt annen dimensjon. 1. de er mange fler 2. mange fra hele verden flyr der 3. store flyplasser 4. de er veldig strenge med trening og regler (restrictive ratings)! La oss holde det så fritt som vi har det her i Norge. Tenk om en S1 ikke fikk bemanne ENOS_CTR! Da ville det omtrent ikke vært controllere online her. quote: Opprinnelig postet av Mathias Tangvall: Synes dere burde slutte å klage og heller dra ut å fly/controllere ENIG! Klaging er noe dritt! [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] Synes du gjør en god jobb som events coordinator! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] quote: Opprinnelig postet av ernst-rolf albrigtsen: I de siste ukene månedene har det vært utrolig slapt i norsk territorium. Tull, sier jeg! Jeg synes det har vært mye trafikk, vi må bare få spredt oss litt rundt i landet! Kanskje du har sett på WhazzUp på en dårlig dag? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Vel vel folkens! STÅ PÅ OG FLY! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] I Norge da, selvfølgelig. [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] MVH Eirik Hovland [ 21-05-2001: Endret av: Eirik Hovland ] Siter
Henrik Wingerei Skrevet 27. mai 2001 Skrevet 27. mai 2001 Hei, hei Eirik. Enig med deg. Jeg er fullt klar over at de fleste fløy der hvor det var ATC, men noen fløy der hvor det ikke var ATC i det hele tatt, og jeg stusser litt over det. Det er alt [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] mvh Henrik Wingerei Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.