Gå til innhold

Hmmmm........Flygeledere og Flygere = sant


Mark - Rune Bannister

Anbefalte innlegg

Har flydd noen ganger på nettet no, med varierende hell og glede. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Men i kveld var det utrolig bra rundt ENGM og OSL_CTR.

Først tok jeg en tur md MD 83`en min (SK 454) fra ENGM til ENAL, men underveis forsvant controller på ENAL, og eg bestemte meg for en failure på en maskin med request for retur ENGM [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Kult å lande med en maskin, lit røft men kom helskinnet ned.

Deretter tok jeg en tur med F-50`en min (SK-533) til ENBR med SID og det hele. Kjempe service av både ENGM_TWR og OSLO_CTR helt til ENBR. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Men jeg har noen spørsmål ang. FL og heading, er det normalt for flyger å request`e Dct og heading når en finner det for godt å begynne sin dct for approach mm. eller er det flygeledere som i utgangspunktet skal gi besked om dette når han/henne finner det fornuftig?? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Ellers så må eg få si at etter mye styr med å komme seg på nettet, forstå hvordan en skal gå frem og bli trygg på flyet en flyr, er det bare en helt ny verden i forhold til å pusle hjemme på sin egen skjerm.

Ang. skjerm så har jeg to stk. wow..... det er bare litt enklere når du kan kjøre kart på den andre skjermen og i tillegg ha en framerate på ca 20 på ENGM [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

> er det normalt for flyger å request`e Dct og heading når

> en finner det for godt å begynne sin dct for approach mm.

> eller er det flygeledere

Som oftest vil flygelederen gi deg beskjed om å starte nedstigningen. Ellers kan du si: "Requesting descend, SAS123". Men du skal ikke starte uten tillatelse.

Noen ganger får du beskjed om "descend on pilots descretion and cross Sigdal VOR at FL120". Dvs. at du selv kan starte nedstigningen, men du skal passere SIG på FL120. Det er god skikk å reportere når du starter nedstigningen: "Leaving FL330 for FL120, SAS123"

> Ellers så må eg få si at etter mye styr med å komme seg

> på nettet, ...er det bare en helt ny verden i forhold til

> å pusle hjemme på sin egen skjerm.

Husker første gangen min også, er vel godt over 3 år siden. Da var virkelig morro.

Vil også anbefale alle som er blitt varme i trøya, til å fly litt til utlandet. Ikke bare SE og DK, men også UK, DE og NL. Hvis du har fri en dag, bør du satse på en langtur mellom Europa og USA kvelden før. Har gjort det noen ganger, startet på Heathrow ved 23.00 lokal tid, og er på KJFK ved 0300 lokal tid. Mye aktivitet i NY ved dette tidspunktet. (man flyr 4x over Atlanteren [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] ).

> Ang. skjerm så har jeg to stk.

Det har jeg også. Spesielt hendig når man er controller. Er egentlig et must for alle simmere...

Thomas

[ 06-05-2001: Endret av: Thomas Teslo ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...