Gå til innhold

ProController/Frekvenser/Voicerom...


Åge Olsen

Anbefalte innlegg

Mange kontrollere bruker andre frekvenser enn de som står på den såkalte "offisielle" lista...

Dette begrunnes stort sett med at det er "denne" frekvensen som brukes irl., og ikke den som er på lista. Forsåvidt greit nok, men da lurer jeg på om jeg i det hele tatt skal sette frekvenser bak voicerommene på voice-serveren..?

Historikken og minnet mitt sier at vi en gang ( når PC var helt nytt) bestemte at vi alltid skulle bruke den FØRSTE LISTEDE frekvensen. Således ble eks. 125.05 på ENOS og 124.70 på ENSV etc. meget godt innarbeidet.

Folk må gjerne bruke de frekvenser som er mest likt virkeligheten, men da må kontrollerene være våkne ved handoff og vite hvilken frekv. de skal gi piloten.

ProController vil jo alltid gi riktig frekv. via tekstmeldingen som går ut ved handoff, men kontrollere på voice må da sørge for å gi samme frekv. muntlig.

Altså: Skal vi bruke de som er på lista (de som står bak voicerommene pr. i dag), eller skal rommene stå der uten frekvenser... Vi må betsemme oss... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Mange har også etterlyst flere inndelinger på eks. Gardermoen, sector øst og vest på på _APP og _DEP..etc.

Gjerne for meg, men jeg ser for meg at det kanskje blir litt klabb og babb når folk skal åpne BattleCom-vinduet og begynne å bla seg nedover og finne eks. 4-5 kanaler å velge mellom for Gardermoen...?

Da mener jeg at vi heller kan sette opp flere ved spesielle anledninger. Eks. "Gardermoen fly-in"...

------------------

Åge Olsen/SATNOR4

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Åge,

For det første, spesielt med nybegynnere i tankene (både på pilot og kontroller-siden), så føler jeg at den "gamle" måten å gjøre det på vil fortsatt være korrekt, dvs å bruke FØRSTE frekvens i listen for den enkelte funksjon.

Har intet imot oppdeling av sektor (E/W/N/S), men som du da sier, under Fly-in's. Det samme vil da også kunne være aktuelt for splitting av APP og DEP, og TWR i to sektorer. Men, normalt er ikke trafikkvolumet så stort at dette er nødvendig, iallefall ikke hittil.

Med hilsen

Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...