Gå til innhold

Nok en kavalkade


Anbefalte innlegg

God dag godtfolk!

Her kommer nok en liten kjedelig samling bilder fra den siste tiden. Jeg våger meg mer og mer ut på Vatsim, og har nå utfordra meg med mer og mer turboprop også. Først Q400 etterfulgt av F50, men har endt opp med favoritten, King Air 200. Disse går mye i rutetrafikk i Sverige på anbudsruter, så det kan da utføres ganske reelt. Det er en del Carenado her, så ikonene på venstresiden av skjermen har jeg ikke giddet å fjerne, så det får dere bare leve med dessverre :) 

Q4XP-2024-03-0713_37_51.png.8aa78079c58ebf708f0f693684e1402f.png

Men først til Island og Reykjavik (BIRK) hvor Icelandair opererer et lite knippe Q200 og Q400 til Akureyri (BIAR), Egilsstaðir (BIEG) og Ísafjörður (BIIS), sistnevnte kun med Q200. 

Birk er en liten men utrolig kul flyplass med forholdsvis korte rullebaner og mye vind. Dessverre er det lite ATC på Island, og når noen først er online så er det stort sett kun Keflavik (BIKF) som får gleden av det. 

Denne flighten gikk til Akureyri. 

Q4XP-2024-03-0713_42_18.png.534b3b0351a93ae1815b175ab02e006b.png

Avgang fra bane 13 i Reykjavik. 

Q4XP-2024-03-0714_04_40.png.97c29fbca63f5c1200122fa661235104.png

 

Q4XP-2024-03-0714_07_16.png.5a061830c953fba5b06eeaff5b1a3dac.png

 

Q4XP-2024-03-0714_13_42.png.8435c987e84b9963a7234a744205f7a5.png

Turning final for RNP X for bane 19. 01 har kun en offset LOC innflyvning som kan ta denne størrelsen fly (også en ILS med 5.3% gs). Denne innflyningen er en ganske stor omvei til 19, så jeg har forstått de lokale ofte tar en circle to land fra LOC 01 når været tillater det, men det får bli neste gang. 

F50-2024-03-0912_15_42.png.db9e914c9b603a2b73dfe1a1424a9bc2.png

Videre følger en liten tur med Fokker 50. Turen gikk fra Arlanda ESSA til Mariehamn EFMA og videre til Turku EFTU med Amapolaflyg, eller Populair som de heter nå til dags. Denne turen var en liten familiseringstur da jeg sliter litt med RNP innflyvninger i Fokker'n. Default FMC også, så det er tilbake til å kalkulere T/D sjæl! 

Car_B200_King_Air-2024-03-1012_04_02.png.4ec8007222a4f44eb17e7e8274ad44e2.png

Så våget jeg meg omsider ut på travle Vatsim en søndag med favorittfuglen. Jonair opererer 3 av typen King Air 200 i Sverige på rutene Torsby - Hagfors - Arlanda (som de nylig tok over fra Amapola som igjen leide inn AIS Airlines for å fly ruten med JS32), Sveg - Mora - Arlanda (hvor Mora nylig ble lagt til igjen. Denne flys forøvrig oftest med B1900C), Umeå - Østersund (Umeå er hovedkvarteret til Jonair), og Pajala - Luleå langt oppi nord. Disse rutene driftes ofte av prinsippet om at alle fylkessentre i Sverige skal ha forbindelse til Stockholm innen 4 timer. 

Denne turen gikk til Østersund fra Umeå med ATC hele veien. 

 

Car_B200_King_Air-2024-03-1012_54_56.png.54011dfe184612e60e220a4f7b63fd85.png'

Det er noe litt morsommere å fly på Vatsim med en liten enkel GPS, null VNAV og Autothrottle. 

Car_B200_King_Air-2024-03-1013_01_10.png.a701c6c5176152d3998a6dad0bf95ec0.png

På bakken i Østersund. 

Dette flyet flyr forøvrig en del taxiflyvninger rundt i Sverige imellom morgen og ettermiddagsrunden til Østersund. 

Car_B200_King_Air-2024-03-1016_24_16.png.457de0717693aff733c54b631ee736e2.png

Videre ble det en tur fra Arlanda til Hagfors og videre til Torsby. Dette var ganske interessant da jeg ikke har flydd til ukontrollerte flyplasser under aktiv atc før. Det ble ingen bilder fra turen til, men jeg bestemte meg for å ta turen tilbake til Arlanda fra Torsby (altså i feil rekkefølge). Det hender Hagfors blir hoppet over irl også, alt etter om det er pax eller ikke. 

Car_B200_King_Air-2024-03-1016_25_51.png.026c71ea450bd59d6115544199ea2f81.png

Klar for avgang ESST, Torsby. Klarert direkte til ELTOK. 

Car_B200_King_Air-2024-03-1016_43_57.png.4e1a161695bc7b230b4e04620ff28b40.png

FL230. 

Car_B200_King_Air-2024-03-1017_04_29.png.b4b6d5ceb3e5ab3e0cac2f0ba7bb2b29.png

Både Sweden, Stockholm Approach og Tower var online. King Air er utrolig spenstig når det kommer til fart, så en kan gjøre ATC ganske så happy ved å holde 200-220 knop så lenge en vil egentlig. Full pitch, flaps og gear down, så sitter du med tennene i dashbordet. 

Car_B200_King_Air-2024-03-1615_52_32.png.b9be42e873ce1718a7d080b67049bb99.pngLegger med et lite bonusbilde under innflyvning til Røros med samme fly. Just for the fun of it. 

Ha en flott dag! 

 

 

Q4XP - 2024-03-07 14.07.27.png

Q4XP - 2024-03-07 14.08.42.png

Endret av Tor-Håkon Bergseng
  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...