Gå til innhold

Med Loganair til de Ytre Hebridene


Anbefalte innlegg

For de som er over gjennomsnittlig interessert i viking-historie så er Hebridene et interessant sted. Hebridene, eller Sudrøyene var tilholdssted for mange Skandinavier for 1000-1200 år siden, og var under Norsk herredømme. 

Denne øygruppa vest av Skottland trafikkeres av Loganair dersom man ønsker å reise dit luftveien. Hovedsakelig fra Glasgow. Rutene som trafikkeres er til Stornoway (Stjórnavágr) med E145, Islay (Indre Hebridene) med SAAB 340, og en rundtur til Benbecula og videre til Stornoway og tilbake samme vei også med SAAB 340. 

Jeg tok i dag turen til Stornoway via Benbecula med LES' herlige SAAB 340B en tidlig morgen fra Glasgow. 

LES_Saab_340A-2023-07-0614_40_34.png.22bc8e30555746b0f4428d2a3942e6c3.png

Stilt opp på stand i Glasgow klar for boarding. 

LES_Saab_340A-2023-07-0614_48_05.png.3caf5ac6e342d6fe54a94c33a37f6e7a.png

Etter oppstart ved gate pusher vi ut. SAAB 340B er godkjent for powerback, men det går rett og slett ikke med denne modellen. 

LES_Saab_340A-2023-07-0614_54_02.png.f41784af50fb7640ca87f31072d645fc.png

Takser til bane 23 for avgang. 

LES_Saab_340A-2023-07-0615_01_55.png.4e274a539709e9f2276ebbfc1bffaf44.png

I god skotsk stil havner vi rett opp i skyene. Allerede følger jeg godt med på værforholdene ute i Hebridene. Begge flyplassene vi skal til har kun non-precision approacher (VOR og NDB), så jeg krysser fingrene for å kunne utføre noen spenstige innflyvninger.

SAAB 340 har et CTOT system som setter takeoff thrust automatisk når TQ passerer 88%. Dette stilles inn på en prosent før avgang (som oftest 108% som er maks). Dette er litt kinkig da det for meg ofte blir en kraftig reduksjon når jeg deaktiverer systemet etter avgang (jeg som ikke følger med på hvor hendlene står). Samtidig er det et godt eksempel på en del kul teknologi i flyet! 

Vi endte på FL140 på første delen i dag som tok ca. 45 minutter. Frisk crosswind i Benbecula, men alt i alt ok. Flyet er veldig sensitivt, så etter en stund med Airbus og Boeing i X-Plane må jeg aklimmatiseres litt. 

LES_Saab_340A-2023-07-0615_37_33.png.41ddb1c6fb374b2e980cc82710a3bdad.png

 

LES_Saab_340A-2023-07-0615_45_05.png.3e70c84b122c59c133ff2bf85e6fe17d.png

Parkert i Benbecula for en halvtimes rast. Her går mesteparten av, og noen som skal videre til Stornoway blir med (det går flere direkteflyvninger til Stornoway om dagen fra Glasgow, så denne ruten er mer for "intra-island travel", eller for flynerder).

LES_Saab_340A-2023-07-0616_00_35.png.3e151c2607dc492d3ae3135f208a8d1c.png

Vi tar av, tar en spenstig 180 graders turn og setter nesa opp mot 8000 fot og direkte mo Stornoway. 

LES_Saab_340A-2023-07-0616_11_43.png.ce69020327b83906157bb95b05b7de3c.png

Vi kunne lagt oss litt høyere, men det her er mye kulere. 

LES_Saab_340A-2023-07-0616_12_59.png.a390fcf546e743e0b41af605607d37f0.png

Inbound Stornoway, runway in sight. 

LES_Saab_340A-2023-07-0616_17_26.png.4833afc77bb706675df572820b72eb69.png

Kanskje litt vel spenstig, men vi var stabilized i ca. 70 fot, så det får holde :D 

LES_Saab_340A-2023-07-0616_18_00.png.2a0acbee90beba892e442ef6ba1511db.png

Overraskende myk landing også.

LES_Saab_340A-2023-07-0616_20_52.png.a35a8848a64a46ff7c4ca167874a4b65.png

 

LES_Saab_340A-2023-07-0616_23_47.png.627a85dd22239a29da18ffc440131c46.png

Velkommen til Stornoway og de Ytre Hebridene. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...