Gå til innhold

Microsoft Expert Series I: ATR 42-600 / 72-600


Anbefalte innlegg

Syntes denne er så bra at den trenger en egen tråd slik at vi finner igjen tips og løsninger. 

Enig i at dette er et godt kjøp. Selv om det er en del bugs, virker det meste så bra at opplevelsen blir fin. At den ikke importerer simbrief flightplan eller flightplan fra world map bryr jeg meg ikke om. Er en av disse nerdene som koser meg med å programmere FMC uansett 🤓, selv på PMDG 737. 

Slet litt med å komme i gang med alle raritetene på dette flyet, men etter å ha sett en del videoer, så begynner det meste å sitte. Nå er utfordringen å programmere knapper og funksjoner til HC Alpha og Bravo throttles og til Streamdeck, men det kommer litt etter litt tenker jeg.

Hadde vært moro om noen som kjenner flytypen IRL hadde gjort en vurdering av flightmodellen og systemsimuleringen på denne. Det sies jo at ATR guru Ragnar skal ha vært med under utviklingen...... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke super imponert etter å ha testet denne her. Den har samme problemer som alle andre turboprop maskiner i MSFS. Prop drag er totalt fraværende. Med gear down, full flaps og flight idle så slet jeg med å holde hastigheten under kontroll med 1000fpm descend. I det du går flight idle på en turboprop så er det nesten som du får to fallskjermer på hver side av flyet på grunn av propellene som går over i low pitch som skaper kraftig motstand. På ATRen er det som om det skulle vært jetmotorer. Umulig å få ned hastighet. 

På Q400 så flyr du med power helt til du lander. Å trekke av power over threshold som på jetfly er livsfarlig på en turboprop maskin. I virkeligheten så trenger du faktisk rundt 23% torque på begge motorene under nedstigning for landing med hjul og flap 35. For flaps 15 som er vanlig trenger du rundt 12% for en standard 3% glide. Under flare så trekker du av bare noen få % for flaps 15. For flaps 35 bare rundt 2%. Hvis ikke smeller du fort hardt i bakken. 

Ellers så får du en markant pitch up etter touchdown samt en hel rekke tull med motorer og propeller grunnet mangelfull og feil turboprop simulering i simulatoren som jeg vil tro er årsaken til mye av dette her. Dette burde vært fikset av Asobo før dem lanserte ATRen. Ellers så er jo postene som @joandreas linker til over her (ATR pilot) et godt innblikk i resten. Selvsagt kan alt dette her fikset, men jeg er litt skeptisk til HVA som blir fikset og NÅR da fly som kommer fra Microsoft/Asobo har en tendens til å bli oversett eller ikke fikset før neste sim update. Bakdelen med at Asobo/Microsoft skal drive å gi ut "expert level" fly som dette her er at 3. part utviklere trekker seg. Når dem da heller ikke klarer å levere så blir det ekstra ille siden 3. parts leverandører ikke tør å satse. 

Håper derfor dette blir siste passasjerfly i "expert level series" fra MS/Asobo med mindre dem kan levere noe som faktisk er "expert level". 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Bakdelen med at Asobo/Microsoft skal drive å gi ut "expert level" fly som dette her er at 3. part utviklere trekker seg. Når dem da heller ikke klarer å levere så blir det ekstra ille siden 3. parts leverandører ikke tør å satse. 

Er helt enig med deg i dette. Betaler heller 6-800 kr for et skikkelig produkt enn et såkalt "Expert level" produkt som ikke når opp. Interresant å lese dine vurderinger. Dette er vel det samme problemet som Twin Otteren til Aerosoft har Det spørs vel om andre 3. parts leverandører klarer å få til gode turboprop fly før Asobo har fikset den grunnleggende simuleringen.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv 2500 timer på turboprop (ikke ATR), og er enig i det som skrives. Likevel må det sies at jeg finner glede av å endelig ha et fly man kan benytte på kortbanenettet, med dertilhørende prosedyrer. Til nå har jeg ikke funnet noen gode alternativer til dette, og med prisen den ligger ute for synes jeg man får valuta for pengene. Da er det bare å vente til Majestic kommer med sin 100/200-serie en eller annen gang på 2040-tallet :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden skrev Ole-Chr Larsen:

Synes mye av det som kommer frem her er flisespikkeri, men det som Jan Reidar nevner er jo fundamentalt for en god "expert level" simulering. 

Enig i det, men det er MYE flisespikkeri her som samlet fort blir til mange planker. For meg og andre som gjerne betaler skjorta for høyest mulig realisme så er dette her dårlige nyheter da det gjør at kvalitetsprodusenter ikke tør å satse. Blackbird skrotet jo nylig ATR prosjektet sitt på grunn av dette her. Om trenden fortsetter så risikerer vi at ingen tør å satse på å lage mer avanserte passasjerfly addons av fare for at MS/Asobo kommer med delvis jallavare til spottpris som ingen klarer å matche. For det er ikke til å legge under stol at populariteten til MSFS i hovedsak skyldes vanlige "spillere" som ikke har særlig peiling på flyging. Folk med sertifikater og erfaring fra virkeligheten utgjør nok den minste andelen av brukermassen til MSFS og det synes godt når man ser på prioriteringslista til Asobo. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden skrev Ole-Chr Larsen:

Er helt enig med deg i dette. Betaler heller 6-800 kr for et skikkelig produkt enn et såkalt "Expert level" produkt som ikke når opp. Interresant å lese dine vurderinger. Dette er vel det samme problemet som Twin Otteren til Aerosoft har Det spørs vel om andre 3. parts leverandører klarer å få til gode turboprop fly før Asobo har fikset den grunnleggende simuleringen.......

Nei, Asobo må nok fikse turboprop simuleringen før at det er mulig med mindre man benytter egen fysikk og motor simulering som Majestic gjorde i P3D og forhåpentligvis i MSFS også etter hvert. Kodiak og Pilatus Porter fra Blackbird har sin egen motor simulering virker det som, men også her er det visse begrensninger på hva som er mulig. Ja, Twin Otteren til Aerosoft var jo bare helt tragisk. Nå har visstnok Asobo overtatt den så vi får se hva som skjer. Den kan iallfall ikke bli verre :P 

Turboprop simuleringen skulle angivelig vært fikset for 2 år siden, men plutselig ble det bare helt stille. Det eneste som er gjort er noen få forbedringer, men det er enda laaangt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å spore av tråden her, må jeg si at jeg kanskje ikke deler samme bekymringen. Tenker jeg tilbake til FS9, FSX og P3D (som er de plattformene jeg har brukt mest), er det kun enkelte modeller til hver av titlene som jeg tenker tilbake på. Det tok også årevis mellom hver lansering. Jeg hadde selvfølgelig håpet at det hadde vært mer kvalitet ute til MSFS i dag, men jeg tror vi har mye godt i vente, og det vi tenker på som lavkvalitet i dag er fortsatt godt over det meste vi brukte før. Tenk at FBW er gratis?! Husker noen PSS Airbus professional? Det jeg savner er gode manualer, ja faktisk FCOM-er, slik vi fikk i gamledager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

x-plane 10 fikk jo ixeg 733 ganske sent i lansering(det gjelder og en viss pmdg dc-6 som var one off).

om jeg ville sagt aerosoft lager for massemarkedet enn de som foretrekker pmdg/ixeg/toliss kvalitet.

ikke så mange som kjøper pmdg kvalitet fremfor andre fly.

Endret av joandreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...