Gå til innhold

Reality Mixer - Potensiell game changer for VR?


JonasBecsan

Anbefalte innlegg

Legger ikke skjul på at jeg er en stor tilhenger av VR. Til det punktet hvor jeg ikke kan gå tilbake til pancake-mode.

Selv om jeg elsker VR så har det sine begrensninger. Det å samhandle med fysiske knapper og kontrollere, er kjipt i VR. Man må enten bruke muskelminne, eller ta av seg headsettet for å se. Sistnevnte bryter immersion totalt.

Dere har sikkert sett at det finnes løsninger der ute for Mixed Reality med veldig high end headsets som Varjo XR-3. Dette headsettet benytter seg av to høy-oppløsning passthrough kameraer for å kunne ta inn virkelige deler av synsfeltet ditt inn i den virtuelle verdenen. Dette kan for eksempel være en fysisk sjekkliste eller kart, eller om man har en full cockpit, så rendrer den kun grafikken utenfor cockpit og fester den ekte videoen av din fysiske cockpit over. Anbefaler å ta en titt på hva Varjo XR-3 er i stand til og hvordan både flyskoler og militære bruker dette headsetet til opplæring.

XR-3 er dog ikke billig. Koster nærmere 80 000,- kroner og på toppen av det må du betale en årlig avgift på 10 000. Dette er for oss vanlige dødlige, litt i det meste laget.

Konseptet i seg selv, er genialt! Det finnes nå en plugin til SteamVR kalt RealityMixer. Den gjør i praksis det samme som XR-3 men kan benytte seg av passthrough-kameraene til billigere VR headsets.

jeg laget en liten video hvor jeg demonstrerer verktøyet her:

Den er fortsatt i early access og har sine klare begrensninger, men det er spennende og se hvor denne teknologien havner etterhvert.

Endret av JonasBecsan
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...