JonasBecsan Skrevet 21. mars 2023 Del Skrevet 21. mars 2023 Heisann! Jeg er en 3D Artist med god erfaring med utvikling at uteområder til Archviz fra dagsjobben. Kunne tenke meg å prøve meg litt på å utvikle scenery for MSFS. Er godt trent med PBR workflows, modellering, teksturering og optimalisering for real-time i diverse spill-motorer som Unreal og Unity. Etter det lille jeg har lest i SDK-dokumentasjonen til MSFS så er motoren de bruker høyst konfigurert for moderne spill-workflows og PBR. Kunne dere som er Scenery-veteraner gi noen tips om hvor man bør starte? Do's and don'ts og eventuelle fallgruver? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig A. Togstad Skrevet 22. mars 2023 Del Skrevet 22. mars 2023 Hei! Så gøy at flere vil lage sceneries! Jeg er på ingen måte MSFS scenery veteran, heller en nybegynner. Men det er vel youtube som er tingen. Få tips fra andre som lager sceneries. Samt fsdeveloper.com kanskje? Følger bla. MyPhysical World. Han har en del gode tips. (26) MyPhysical World - YouTube (26) Flying Theston - YouTube har en del basic tips. Selv om noen videoer er ganske gamle. (26) Federico Pinotti - YouTube Modellering gjøres stort sett i Blender for de aller fleste siden det er freeware. (eller 3DS MAX for de som har råd til det....) Veldig krøkkete program hvis du er vant til andre 3D modellerings-program. Jeg har tidligere brukt Presagis Creator (presagis.com) som er veldig mye enklere å bruke spesielt med tanke på teksturering. Dersom du skal bruke et annet program så kan du bruke Model Converter X for å konvertere modeller fra andre formater. Mulig du må importere det inn i Blender og bruke MSFS exporter for å få materials og LODs' etc riktig. Det har andre sikkert mere greie på enn meg. Du bør ha minst 3 LODs i 3D modellene. Manipulering av terreng kan være litt krøkkete i scenery editor. (det finnes andre verktøy å bruke) Det å lage/legge inn lightpoints i sim'en er f.eks helt latterlig implementert etter min mening. Dette kan ikke gjøres i Blender men må legges inn via scenery editor i sim'en. Dersom du skal lage en flyplass i Norge så har du data om flyplassene i AIP. (Avinor - eAIP Norge) Der finner du info om rullabaner, lys etc. ICAO Annex 14 er et nyttig dokument for alle scenery creators. Det kan lastes ned gratis og beskriver alt fra avstand mellom takselys til rullebanemerking etc. Mye nyttig info der. Det å lage rullebanelys må gjøres manuelt dersom du vil at det skal bli riktig i henhold til AIP. (Avinor - eAIP Norge) Det er veldig irriterende og tidkrevende, men de flest scenery creators bryr seg ikke så mye om dette. (selv de fleste payware creators) Det er med tanke på at mange rullebaner har de siste 600 metrene oransje lys. (for å gi besked til flygerne at nå er det snart slutt på rullebanen...) Jeg aner ikke om Asobo har planer om å fikse dette eller om det allerede har blitt fikset. Posisjonene av PAPI-lysene og rullebanemerking er ikke nødvendigvis i "sync" med imagery. Dette må måles Men til å begynne med så trenger man vel ikke tenke så mye på dette. Når det gjelder det å lage scenery så er det vel enklest å begynne med små flyplasser og prøve ut forskjellige elementer etterhvert som man utvikler mer kunnskap. Ikke gap over for mye. Da kan man fort gå lei. Men det er jo det som er så spennende. Du kan lage en alt fra en kort grus-stripe i skogen med noen hytter til digre flyplasser med flere rullebaner og masse funksjonalitet. Jeg vet ikke om dette var til noen som helst nytte, eller om det var dette du hadde i tankene... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasBecsan Skrevet 22. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2023 (endret) 26 minutter siden skrev Stig A. Togstad: Hei! Så gøy at flere vil lage sceneries! Jeg er på ingen måte MSFS scenery veteran, heller en nybegynner. Men det er vel youtube som er tingen. Få tips fra andre som lager sceneries. Samt fsdeveloper.com kanskje? Følger bla. MyPhysical World. Han har en del gode tips. (26) MyPhysical World - YouTube (26) Flying Theston - YouTube har en del basic tips. Selv om noen videoer er ganske gamle. (26) Federico Pinotti - YouTube Modellering gjøres stort sett i Blender for de aller fleste siden det er freeware. (eller 3DS MAX for de som har råd til det....) Veldig krøkkete program hvis du er vant til andre 3D modellerings-program. Jeg har tidligere brukt Presagis Creator (presagis.com) som er veldig mye enklere å bruke spesielt med tanke på teksturering. Dersom du skal bruke et annet program så kan du bruke Model Converter X for å konvertere modeller fra andre formater. Mulig du må importere det inn i Blender og bruke MSFS exporter for å få materials og LODs' etc riktig. Det har andre sikkert mere greie på enn meg. Du bør ha minst 3 LODs i 3D modellene. Manipulering av terreng kan være litt krøkkete i scenery editor. (det finnes andre verktøy å bruke) Det å lage/legge inn lightpoints i sim'en er f.eks helt latterlig implementert etter min mening. Dette kan ikke gjøres i Blender men må legges inn via scenery editor i sim'en. Dersom du skal lage en flyplass i Norge så har du data om flyplassene i AIP. (Avinor - eAIP Norge) Der finner du info om rullabaner, lys etc. ICAO Annex 14 er et nyttig dokument for alle scenery creators. Det kan lastes ned gratis og beskriver alt fra avstand mellom takselys til rullebanemerking etc. Mye nyttig info der. Det å lage rullebanelys må gjøres manuelt dersom du vil at det skal bli riktig i henhold til AIP. (Avinor - eAIP Norge) Det er veldig irriterende og tidkrevende, men de flest scenery creators bryr seg ikke så mye om dette. (selv de fleste payware creators) Det er med tanke på at mange rullebaner har de siste 600 metrene oransje lys. (for å gi besked til flygerne at nå er det snart slutt på rullebanen...) Jeg aner ikke om Asobo har planer om å fikse dette eller om det allerede har blitt fikset. Posisjonene av PAPI-lysene og rullebanemerking er ikke nødvendigvis i "sync" med imagery. Dette må måles Men til å begynne med så trenger man vel ikke tenke så mye på dette. Når det gjelder det å lage scenery så er det vel enklest å begynne med små flyplasser og prøve ut forskjellige elementer etterhvert som man utvikler mer kunnskap. Ikke gap over for mye. Da kan man fort gå lei. Men det er jo det som er så spennende. Du kan lage en alt fra en kort grus-stripe i skogen med noen hytter til digre flyplasser med flere rullebaner og masse funksjonalitet. Jeg vet ikke om dette var til noen som helst nytte, eller om det var dette du hadde i tankene... Hei, takk for mye god info og tips! Jeg bruker både Blender og Substance Painter i dagsjobben så jeg er godt kjent med begge. Har begynt å titte på editoren til MSFS samt blitt litt mer kjent med SDK-dokumentasjonen. Jeg tenker i første omgang, har jeg lyst til å prøve meg på ENHS (Hokksund flyplass) Jeg tenker også på muligheter for andre typer Scenery eller eventuelle modell-pakker. Trenger ikke spesifikt å være flyplasser. Men nok en gang, takk for mye god info. Skal ta en titt på linkene. 🙂 Endret 22. mars 2023 av JonasBecsan 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.