Tor-Håkon Bergseng Skrevet 12. november 2022 Del Skrevet 12. november 2022 Fra Akureyri (BIAR) nord på Island opererer flyselskapet Norlandair flyvninger til Grønland, Grimsøy, Vopnafjörður og Þórshöfn. De to sistnevnte opereres som en trekantrute som opereres både med Twin Otter, såvel som King Air 200. Denne "reportasjen" skal ta oss med på tur til de to sistnevnte som Nordland flight 564, 565 og 567 på denne rundturen. Turen avgår på ettermiddagen og tar i underkant av 2 timer totalt med flytider på 50, 15 og 45 minutter. Denne tidtabellen er tydeligvis beregnet på Twin Otter, så vi fikk godt med tid med vår King Air (Carenado's plagsomme knapper på venstre kant av bildet er jeg smertelig klar over, men jeg gadd rett og slett ikke croppe alle bildene). TF-LNB (en av Nordlandairs to King Air maskiner) står oppstilt i Akureyri. Maskinen har 9 seter og er fullbooket denne ettermiddagen. Dette var før jeg fant ut at jeg kunne assigne en hotkey til GPU å få strøm på flyet, til tross for at Carenado ikke har GPU modellert til denne modellen. Så det ble batteristart denne gangen. Etter en kjapp takset vi ut for backtrack på bane 01 for avgang på 19. Vi ble klarert for "visual climbout" for å slippe å ta en lang omvei opp dalen fra flyplassen sørover, før vi skulle dreie mot nord-øst. Roterer på 105 knop og holder snuta lavt for å oppnå 160 knuter som er climb speed. Etter å ha kommet klar av fjellsidene setter vi kursen direkte mot Vopnafjörður. Fint vær denne ettermiddagen, men kaldt og disig. Engine anti-ice blir på hele flyvningen. Vi legger oss pent på FL150 mens vi planlegger en RNP innflyvning til bane 04 ved BIVO. Dette grunnet dårlig sikt. Snart etablert på glidepath. Farten holdes på ca. 180 knop til IAF før understell og flaps senkes. Selvom det er det vestre Island som er det villeste naturmessig er det søren meg spektakulært her også. Vref på 105 knop i fine vindforhold. Short final. Etter backtracking svinger vi av til terminalen. Vi ligger nå ca. 15 minutter før ruta. Kunne sikkert flydd litt mer økonomisk (glad i power descent). Vel parkert. Et par pax går av, noen kommer på, og pilotene får seg kaffe mens vi venter. Så spinnes maskineriene i gang, og vi skal utføre det korte hoppet over til Þórshöfn, BITN. Oppsatt med 15 minutters flytid i tabellen. Det klatres visuelt før vi dreier til babord så snart det lar seg gjøre for å intercepte tracket direct til IAF for nok en RNP innflyvning. Denne gangen til bane 01 (fortsatt dårlig sikt). Vi legger oss på 6000 fot i noen minutter (midt i skydekket) før vi peker nesa nedover igjen. Vi kommer oss pent under skydekket og jeg tar over visuelt (offset på innflyvningen) og tar oss galant rett over sentrum. Parkert igjen, fortsatt med god tid i henhold til rutetabell. Etter å ha byttet ut enda litt flere passasjerer starter vi opp og takser ut for avgang på bane 01. Vi kommer oss kjapt opp, og her kranglet jeg litt med GPS'en før jeg fikk den til å gå dit jeg ville. Vi blir klarert direct PEXIR for en ILS-flyvning til bane 01. Denne er litt spesiell, og jeg ønsket spesifikt denne innflyvningen selvom det var vindstille og resterende trafikk brukte 19. Hvorfor? GLideslope med 5.3 grader såklart! Her gjaldt det å få ned farta tidlig og konfigurere så mye en kunne i god tid. Jeg ante ikke hvordan flyet ville reagere på en sånn glideslope. Klar for intercept. Vi fikk litt overshoot, men korrigerte det pent opp. King Air'n viser seg som den Jeepen den er. Null problem å holde/samt blø av litt fart, selv på en så bratt glideslope! Vel nede. Og takk for turen! 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 12. november 2022 Premium Medlem Del Skrevet 12. november 2022 Knallfine bilder ! Jeg kjørte innom Akureyri i sommer, og kjenner meg godt igjen. Må bare ha denne flyplassen, Island har akkurat passelig avstand mellom flyplassene, og et fantastisk landskap for VFR og utfordrende vær 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor-Håkon Bergseng Skrevet 13. november 2022 Forfatter Del Skrevet 13. november 2022 14 timer siden skrev Ernst K.Furuhatt: Knallfine bilder ! Jeg kjørte innom Akureyri i sommer, og kjenner meg godt igjen. Må bare ha denne flyplassen, Island har akkurat passelig avstand mellom flyplassene, og et fantastisk landskap for VFR og utfordrende vær Ja det er et majestetisk land! Har dessverre aldri vært på Island, men har nå etter noen bugs her og der fått det til ganske bra i X-Plane 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Alexander Hoddevik Skrevet 14. november 2022 Del Skrevet 14. november 2022 Knallflotte bilder av eit meget flott fly 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor-Håkon Bergseng Skrevet 16. november 2022 Forfatter Del Skrevet 16. november 2022 Den 14.11.2022 klokken 20.52 skrev Stian Alexander Hoddevik: Knallflotte bilder av eit meget flott fly Går aldri lei av å fly King Air Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.