Gå til innhold

Norland 564,565 og 567. BIAR - BIVO - BITN - BIAR


Anbefalte innlegg

Fra Akureyri (BIAR) nord på Island opererer flyselskapet Norlandair flyvninger til Grønland, Grimsøy, Vopnafjörður og Þórshöfn. De to sistnevnte opereres som en trekantrute som opereres både med Twin Otter, såvel som King Air 200.

Denne "reportasjen" skal ta oss med på tur til de to sistnevnte som Nordland flight 564, 565 og 567 på denne rundturen.

Turen avgår på ettermiddagen og tar i underkant av 2 timer totalt med flytider på 50, 15 og 45 minutter. Denne tidtabellen er tydeligvis beregnet på Twin Otter, så vi fikk godt med tid med vår King Air :)

(Carenado's plagsomme knapper på venstre kant av bildet er jeg smertelig klar over, men jeg gadd rett og slett ikke croppe alle bildene).

1295318137_Car_B200_King_Air-2022-11-0514_22_55.png.ba5cd4b5500754d4e5f654620375306a.png

TF-LNB (en av Nordlandairs to King Air maskiner) står oppstilt i Akureyri. Maskinen har 9 seter og er fullbooket denne ettermiddagen.

209492137_Car_B200_King_Air-2022-11-0514_23_36.png.567f062c5f22e905cf9e7e3e3143a4a8.png
Dette var før jeg fant ut at jeg kunne assigne en hotkey til GPU å få strøm på flyet, til tross for at Carenado ikke har GPU modellert til denne modellen. Så det ble batteristart denne gangen.

625266307_Car_B200_King_Air-2022-11-0514_33_56.png.44b6acdf7c83a4a774c278933cf6f676.png

Etter en kjapp takset vi ut for backtrack på bane 01 for avgang på 19. Vi ble klarert for "visual climbout" for å slippe å ta en lang omvei opp dalen fra flyplassen sørover, før vi skulle dreie mot nord-øst.

855129245_Car_B200_King_Air-2022-11-0514_38_54.png.0ab4b3f5ad048285547771e546d7d5b5.png

Roterer på 105 knop og holder snuta lavt for å oppnå 160 knuter som er climb speed.

1217756101_Car_B200_King_Air-2022-11-0514_41_05.png.374228017f279c43c7d047762b8fa35c.png

Etter å ha kommet klar av fjellsidene setter vi kursen direkte mot Vopnafjörður.

146706901_Car_B200_King_Air-2022-11-0514_44_02.png.2cb585fe4145743b96e339a2efdcd431.png

Fint vær denne ettermiddagen, men kaldt og disig. Engine anti-ice blir på hele flyvningen.

2122446942_Car_B200_King_Air-2022-11-0514_52_12.png.891f7771eca88e49a503da394622d543.png

Vi legger oss pent på FL150 mens vi planlegger en RNP innflyvning til bane 04 ved BIVO. Dette grunnet dårlig sikt.

923513503_Car_B200_King_Air-2022-11-0515_01_18.png.8cceb937d97b3648dacba26bd225f291.png

Snart etablert på glidepath. Farten holdes på ca. 180 knop til IAF før understell og flaps senkes.

1738624815_Car_B200_King_Air-2022-11-0515_03_11.png.a5d6f124005ffbfac43ff105bd45853a.png

Selvom det er det vestre Island som er det villeste naturmessig er det søren meg spektakulært her også.

1197976828_Car_B200_King_Air-2022-11-0515_06_22.png.3169aa5484173bab2a3dc41fac272dbf.png

Vref på 105 knop i fine vindforhold.

201717457_Car_B200_King_Air-2022-11-0515_07_20.png.8d1a818790c0147d641ef98060812c22.png

Short final.

1898683520_Car_B200_King_Air-2022-11-0515_10_00.png.e8ec5f2711d9812f251a18bfbe639faa.png

Etter backtracking svinger vi av til terminalen.

1487332805_Car_B200_King_Air-2022-11-0515_10_21.png.d789993a053a4146ecf1a8c0479c581f.png

Vi ligger nå ca. 15 minutter før ruta. Kunne sikkert flydd litt mer økonomisk (glad i power descent).

2034187430_Car_B200_King_Air-2022-11-0515_10_47.png.5ce9e19c6004644ba839414128c852a3.png

 

1244757290_Car_B200_King_Air-2022-11-0515_13_01.png.5707b651b65a7d929dc867ab50726bf5.png

Vel parkert. Et par pax går av, noen kommer på, og pilotene får seg kaffe mens vi venter.

793246558_Car_B200_King_Air-2022-11-0515_22_19.png.d56b3673040a04d5540bdee89ac772bf.png

Så spinnes maskineriene i gang, og vi skal utføre det korte hoppet over til Þórshöfn, BITN. Oppsatt med 15 minutters flytid i tabellen.

605582388_Car_B200_King_Air-2022-11-0515_23_55.png.c83f8424ffbfc0896f224aad9dcf00a5.png

 

2104117905_Car_B200_King_Air-2022-11-0515_25_01.png.a41460284d7c5506f54c6b4a1c29ce43.png

Det klatres visuelt før vi dreier til babord så snart det lar seg gjøre for å intercepte tracket direct til IAF for nok en RNP innflyvning. Denne gangen til bane 01 (fortsatt dårlig sikt).

627059306_Car_B200_King_Air-2022-11-0515_28_28.png.fa7f5fdb90f70a793dace6a2f15ad6ef.png

Vi legger oss på 6000 fot i noen minutter (midt i skydekket) før vi peker nesa nedover igjen.

1219760133_Car_B200_King_Air-2022-11-0515_47_22.png.39a70bd825e1cc90071b61617f942143.png

 

1526236643_Car_B200_King_Air-2022-11-0515_50_15.png.ee830111af06b4225de887835414d3eb.png

Vi kommer oss pent under skydekket og jeg tar over visuelt (offset på innflyvningen) og tar oss galant rett over sentrum.

359526683_Car_B200_King_Air-2022-11-0515_52_08.png.c81c2c42fb46f2cae046a265809530f6.png

 

1347345773_Car_B200_King_Air-2022-11-0515_55_36.png.ac3be61da4a0614c7c303ae76db993e0.png

Parkert igjen, fortsatt med god tid i henhold til rutetabell.

1169021002_Car_B200_King_Air-2022-11-0516_12_52.png.f0456853a9d0e587b488d48d9c1e0131.png

Etter å ha byttet ut enda litt flere passasjerer starter vi opp og takser ut for avgang på bane 01.

399174502_Car_B200_King_Air-2022-11-0516_13_07.png.0fe16776a9731ecc7b14ccbfb295eb9e.png

 

228499630_Car_B200_King_Air-2022-11-0516_18_35.png.bfaaffb4361a64dcc81f79f1af89b2e6.png

Vi kommer oss kjapt opp, og her kranglet jeg litt med GPS'en før jeg fikk den til å gå dit jeg ville.

1945808979_Car_B200_King_Air-2022-11-0516_29_50.png.0e853654cbddc637246f62b85ad17589.png

Vi blir klarert direct PEXIR for en ILS-flyvning til bane 01. Denne er litt spesiell, og jeg ønsket spesifikt denne innflyvningen selvom det var vindstille og resterende trafikk brukte 19. Hvorfor? GLideslope med 5.3 grader såklart! :D

1176573739_Car_B200_King_Air-2022-11-0516_41_29.png.136fef0306eeb10009944a58907c3b3b.png

Her gjaldt det å få ned farta tidlig og konfigurere så mye en kunne i god tid. Jeg ante ikke hvordan flyet ville reagere på en sånn glideslope.

1009238900_Car_B200_King_Air-2022-11-0516_42_50.png.a7161d25aaa0b4f38a26422aca9498cf.png

Klar for intercept.

820777288_Car_B200_King_Air-2022-11-0516_44_47.png.e4b1a249a6de895b361f3f1b48587c7b.png

Vi fikk litt overshoot, men korrigerte det pent opp.

1988493922_Car_B200_King_Air-2022-11-0516_44_56.png.63ce3fbc70bd53ea0a7cc6281dd200d2.png

King Air'n viser seg som den Jeepen den er. Null problem å holde/samt blø av litt fart, selv på en så bratt glideslope!

470326306_Car_B200_King_Air-2022-11-0516_48_17.png.10efa31399a2a985f51469aa690e6a90.png

 

1598140176_Car_B200_King_Air-2022-11-0516_48_29.png.bf1016e145f4f7b9d228347e16ed1fdf.png

Vel nede.

651533047_Car_B200_King_Air-2022-11-0516_52_33.png.ced87fe09cd2bcafd5590e53701fae8d.png

Og takk for turen! :) 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden skrev Ernst K.Furuhatt:

Knallfine bilder !  Jeg kjørte innom Akureyri i sommer,  og kjenner meg godt igjen.  Må bare ha denne flyplassen,  Island har akkurat passelig avstand mellom flyplassene,  og et fantastisk landskap for VFR og utfordrende vær  :D 

 

Ja det er et majestetisk land! Har dessverre aldri vært på Island, men har nå etter noen bugs her og der fått det til ganske bra i X-Plane :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...