Gå til innhold

Videre utforsking av den svenske villmarken (JON11/12). ESUP-ESPA-ESUP *Mange bilder*


Anbefalte innlegg

Da fortsetter jeg utforskingen av Jonair's eksotiske rutenett i Sverige, og som tidligere nevnt skal jeg nå fly det som mest sansynlig er verdens lekreste King Air, nemlig Jonair's SE-LTL.

Som ruten fra Sveg til Arlanda flyr Jonair fra Pajala i Lappland til Luleå med den hensikten av å sørge for at folk kan komme seg til Stockholm på 4 timer eller mindre. Jonair's flight 11 har avgang 05.30 om morgenen med ankomst Luleå 06.05, noe som kan passe godt med Norwegian's morgenfly til Stockholm med avgang 06.50. SK har avgang 06.05. så det passer nok heller dårlig. Videre etter 20 minutter på bakken har Jonair's flight 12 avgang tilbake til Pajala.

41667642_Car_B200_King_Air-2022-05-2710_22_24.png.b08074432da7d4ae024916e45326674b.png

SE-LTL er tauet ut av hangaren og står klar for boarding. Hele 9 pax denne morgenen. Til info så er billettprisene på denne flighten hele 199,- SEK.

416229363_Car_B200_King_Air-2022-05-2710_22_29.png.021d505124a47792d593a701b426801e.png

 

1334999278_Car_B200_King_Air-2022-05-2710_22_36.png.c7b817a086126ee727057be7023bd083.png

Kontoret klargjøres i mørk og kald modus. Dette da jeg fortsatt ikke har GPU for dette flyet. Lett duskregn vind på 8-9 knuter denne morgenen.

1848600161_Car_B200_King_Air-2022-05-2710_24_23.png.6b04b9641ddc614187f299716cf2d03a.png

Høyre visk spinnes igang på batteri.

896502607_Car_B200_King_Air-2022-05-2710_27_17.png.b939761bed0cd5988f7c9096c180fc88.png

Jonair 12 cleared to Luleå via direct.

1415987351_Car_B200_King_Air-2022-05-2710_27_53.png.9008ae43a2bfc23a3e89cdfecd83f08c.png

Takser ut på bane 29 for backtrack for bane 11.

475895422_Car_B200_King_Air-2022-05-2710_30_16.png.3cefbf91de0a9319aafa1b7edbe94059.png

 

956432635_Car_B200_King_Air-2022-05-2710_31_11.png.71e446680364f987f61149700c603d1e.png

Sjekklister leses og besvares, et blikk kastes over skulederen bak i kabinen før powerlevers settes til en torque på ca. 2000 lb-ft.

642559001_Car_B200_King_Air-2022-05-2710_31_24.png.5dbd2bcf7d12ee22ee391da9966ab84b.png

Roterer på 95 knuter, flaps up ved 121, før jeg velger å holde nesa lav for å bygge fart til climb speed som er 160 knuter. (Warning light lyste grunnet battery charge, så ikke noe kritisk).

761075379_Car_B200_King_Air-2022-05-2710_32_29.png.29be379b0ad0e76e7ad2e86cc8cd3578.png

Minimum turning alitude er 1700 fot, så etter det setter vi kursen direkte mot Luleå.

1520978306_Car_B200_King_Air-2022-05-2710_33_31.png.84ea5c80e68b741beae5f445a44c9bde.png

Grått og trist, men rolig luft.

1757948785_Car_B200_King_Air-2022-05-2710_33_39.png.6a1d35d5beac45d5a7253649dc4d9a8b.png

 

116053028_Car_B200_King_Air-2022-05-2710_33_57.png.0c07284c6ca2f1646386f0af2b36a6fc.png

 

418285560_Car_B200_King_Air-2022-05-2710_45_33.png.6acab7fef1d52e3f2d6155ae959f40a0.png

Klatrer til FL170 hvor været klarner mer og mer opp jo nærmere Luleå vi kommer. Det planlegges for Visual approach for å komme oss ned og klar av banen før SK til Arlanda skal avgårde.

954914211_Car_B200_King_Air-2022-05-2710_49_30.png.59c22a36d1e12d0c263493cfc873264b.png

Digger fargen på flyet. Dog har jeg et problem med refleksjoner på høyre vinge. Vedkommende som hjalp meg med painten klarer ikke helt å finne ut av det, men det jobbes med saken. Carenado er visst noe herk å male.

361344404_Car_B200_King_Air-2022-05-2710_52_03.png.50b9a8bada098401a900a03362cb4b38.png

JONAIR 11, fly direct towards the airport, cleared visual approach runway 32. Jeg er fortsatt ganske fersk på King Air, samt mange år borte fra simming, men nå skal jeg få teste litt hva flyet kan :)

1140082205_Car_B200_King_Air-2022-05-2710_56_34.png.8240ee01b0b15142d96495f87ae959ee.png

Airport in sight.

1304698339_Car_B200_King_Air-2022-05-2710_57_00.png.c9664a560fb28d337866f1bab6786ec4.png

Holder litt avstand på downwind or å unngå å fly over Luleå sentrum samtidig som vi begynner å redusere på farten.

1853561386_Car_B200_King_Air-2022-05-2710_59_17.png.5403dbd2536c874618a637aa80b0d098.png

Turning base.

1051785605_Car_B200_King_Air-2022-05-2710_59_49.png.d6a2115f843fa02365fddc07fde38a63.png

Fully configured og litt for høy etter min smak, men det skal vi få korrigert.

1302503232_Car_B200_King_Air-2022-05-2711_00_04.png.713d63aefa76e474f6225b1baf78bf0a.png

Turning final, og nå må farten ned 30 knop.

610093545_Car_B200_King_Air-2022-05-2711_00_23.png.ff423140d142c75a218dbf18309d4118.png

Prop rpm settes til full. Syncrophaser off. Yaw Damper off. Stable approach? Snart.

1546852820_Car_B200_King_Air-2022-05-2711_00_38.png.0a349abea51afc71eb8c1c77a0de21ff.png

 

863536763_Car_B200_King_Air-2022-05-2711_01_58.png.e98abeabcf39cca06650917d064f311c.png

Er det nå man skal vurdere å kjøpe småbåt å ta turen til Nord-Sverige?

1974098012_Car_B200_King_Air-2022-05-2711_02_01.png.b9861b210fdba92d2ac847ffa84d7677.png

 

150669961_Car_B200_King_Air-2022-05-2711_02_11.png.664633d8fcf14e82fa1d334f45cdcf59.png

Down we go.

928118023_Car_B200_King_Air-2022-05-2711_02_27.png.e2d2d3028708ee9f356bbdd9fcacecfa.png

Down we are.

324274046_Car_B200_King_Air-2022-05-2711_03_52.png.dd08ba6245c1ef586953e1246d450f35.png

Runway vacated. Starter cleanup av flyet og takser inn til stand 21.

1615525216_Car_B200_King_Air-2022-05-2711_04_41.png.f4b4ca1c96554cb60b541f0ce749c08e.png

SK er sene ut virker det som. Selv med spakene i askebegeret og power descent så klarer vi såvidt rutetiden, så det er en tight ruteplan de flyr etter.

20048460_Car_B200_King_Air-2022-05-2711_08_48.png.6a20bfa09d80697270bc544fc1d2fa6e.png

Deboarding complete. Ingen pax på returen (som til en viss grad normalt), så det stresses ikke, og morgenkaffen kan innstas.

484761127_Car_B200_King_Air-2022-05-2711_24_27.png.2d05bd4167008b41bf5d7b88244d3dfc.png

Dog kaller pliktene, og vi spinner igang høyre visp.

1980781954_Car_B200_King_Air-2022-05-2711_27_08.png.eab960a088446bff1b48a3d55fbd84a7.png

Etter en kjapp oppstart og klarering mottatt (DCT Pajala såklart) så er vi klare for å takse ut til bane 32.

1515819743_Car_B200_King_Air-2022-05-2711_28_00.png.0e034d6238707a1f657822ba09abe3f5.png

(Ser her at Traffic Global ikke er helt korrekt virker det som mtp hvilke fly som faktisk er på flyplassen på denne tiden)

673577334_Car_B200_King_Air-2022-05-2711_31_45.png.d82bc9a8b8a2fbc59c7a62836345c8ea.png

Blir instruert til å svinge direct Pajala etter 500 fot.

745201992_Car_B200_King_Air-2022-05-2711_32_55.png.3c7ec4f2c4a43085ebfebac4cef783d7.png

Ligger en stund ganske lavt for å bygge litt fart før vi skyter fart vekk fra terra firma.

1454204670_Car_B200_King_Air-2022-05-2711_35_01.png.38ed609c08d05a4bbe5a41068b426d8c.png

 

154472089_Car_B200_King_Air-2022-05-2711_35_41.png.de95753f9fb57c3b20fbdbd1f102a78c.png

Luleå i bakgrunn

214665335_Car_B200_King_Air-2022-05-2711_44_18.png.405b1c956ed0163a7d720f5b6ead909d.png

Jo nærmere "hjem" vi kommer jo tettere blir skylaget.

1676065779_Car_B200_King_Air-2022-05-2711_47_36.png.20089815ef39b8f09187751ca05a749c.png

Men noen hull er det her og der.

1092468328_Car_B200_King_Air-2022-05-2711_54_39.png.a03d37deeb2f7715de3feccb396d528f.png

Vi dundrer igjennom FL100 og planlegger en RNP approach for bane 11.

518435826_Car_B200_King_Air-2022-05-2711_55_01.png.0948168aec67b53334ac496abd99bd85.png

Cleared direct Initial Approach Fix UP854 for RNP approach rwy 11.

733379944_Car_B200_King_Air-2022-05-2711_56_06.png.ba81541ead548627b2ccfd1ff36d80c0.png

 

591419065_Car_B200_King_Air-2022-05-2711_58_01.png.7514c70161faed93b0fc399dce611363.png

Masse skau.

182894161_Car_B200_King_Air-2022-05-2712_04_02.png.0279d87e422a60231a671a25c9aff0b8.png

Godt etablert.

1728084007_Car_B200_King_Air-2022-05-2712_04_10.png.dd6b69eb64f965efe10ee2af0ed9b72b.png

 

1221152033_Car_B200_King_Air-2022-05-2712_05_06.png.42e26da481ced51d0c9a5cffeb333415.png

 

911038178_Car_B200_King_Air-2022-05-2712_06_55.png.44ba734e0eb6991b364b5a5443b2a4cf.png

 

152598521_Car_B200_King_Air-2022-05-2712_07_21.png.98765a125060978ae4de2a0d7102bd93.png

Som i Sveg er det stort sett alltid crosswind her, så det krabbes litt.

1853405515_Car_B200_King_Air-2022-05-2712_07_30.png.88fc1fbc65e34831cfcccea29fef3443.png
itte helt der je ville ha'n. Dog ganske så mykt får vi kontakt med bane 11.

1692721305_Car_B200_King_Air-2022-05-2712_08_33.png.a0d7d8a92cbc073a81e52878b0d22685.png

Runway vacated.

834291666_Car_B200_King_Air-2022-05-2712_09_00.png.0106544f7b348d5aaf2f9176474e9f09.png

 

198182146_Car_B200_King_Air-2022-05-2712_10_34.png.24b63912a9d298349df9054da5e9de35.png

Klokken 06.55 er arbeidsdagen over. Dette da "kveldsskiftet" flyr ettermiddagsavgangen. Flyet taues inn i varmen i hangaren og lurer på hva i all verden jeg skal finne på resten av dagen i metropolen Pajala.

Takk for titten for de som ble med helt til slutten :)

 

NB: Som ruten fra Sveg til Arlanda så flys også denne ruten av og til med Citation XL når det faste flyet er inne til vedlikehold, så dersom noen er flinke til å etterforske og har lyst til å fly Citation for 199,- så er www.jonair.se stedet å begynne.

 

Tata!

Car_B200_King_Air - 2022-05-27 10.25.28.png

Car_B200_King_Air - 2022-05-27 10.46.35.png

Endret av Tor-Håkon Bergseng
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...