Lars Frederiksen Skrevet 17. mars 2021 Del Skrevet 17. mars 2021 Har problemer med at få RPM op når jeg sætter fuld throttle på C172 ved start. Max RPM er vel godt og vel 2300. Burde den ikke komme helt op i det røde felt når jeg giver den fuld throttle? Er der mon andre der har oplevet dette? Løsning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Hans Erik Bye Skrevet 17. mars 2021 Premium Medlem Del Skrevet 17. mars 2021 2 timer siden skrev Lars Frederiksen: Har problemer med at få RPM op når jeg sætter fuld throttle på C172 ved start. Max RPM er vel godt og vel 2300. Burde den ikke komme helt op i det røde felt når jeg giver den fuld throttle? Er der mon andre der har oplevet dette? Løsning? Det har du helt rett i. Om ikke i det røde feltet, så burde den krøpet adskillig høyrere. Er nok bare dårlig simulering. Default flyene kryr av feil. Venter med lengsel etter A2A. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan R. Storelvmo Skrevet 17. mars 2021 Del Skrevet 17. mars 2021 2 timer siden skrev Lars Frederiksen: Har problemer med at få RPM op når jeg sætter fuld throttle på C172 ved start. Max RPM er vel godt og vel 2300. Burde den ikke komme helt op i det røde felt når jeg giver den fuld throttle? Er der mon andre der har oplevet dette? Løsning? Det varierer litt avhengig av motortype og type C172. Verdt å merke seg at du IKKE får maks rpm på bakken ved full throttle. I manualen står det noe som heter "statisk rpm" som er noe som sjekkes ved avgang, at du får statisk rpm eller høyere. Får du lavere enn det så tar man ikke av grunnet at det kan være et tegn på alvorlige motorproblemer. Ellers er det sånn at C172 har noe som kalles "fixed pitch". Dvs at du ikke kan justere propellvinkel som du kan på en C182. Med fixed pitch så vil derfor rpm øke proposjonalt med hastighet. Du vil derfor kunne gå forbi rød linje på rpm om du får høy nok hastighet. På "variable pitch" som på en C182 så er rpm konstant uavhengig av hastighet. Håper det var litt oppklarende Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Frederiksen Skrevet 17. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2021 1 time siden skrev Hans Erik Bye: Det har du helt rett i. Om ikke i det røde feltet, så burde den krøpet adskillig høyrere. Er nok bare dårlig simulering. Default flyene kryr av feil. Venter med lengsel etter A2A. Jo, jeg glæ der mig i den grad også til A2A får lavet fly til fs2020! 1 time siden skrev Jan Reidar Storelvmo: Det varierer litt avhengig av motortype og type C172. Verdt å merke seg at du IKKE får maks rpm på bakken ved full throttle. I manualen står det noe som heter "statisk rpm" som er noe som sjekkes ved avgang, at du får statisk rpm eller høyere. Får du lavere enn det så tar man ikke av grunnet at det kan være et tegn på alvorlige motorproblemer. Ellers er det sånn at C172 har noe som kalles "fixed pitch". Dvs at du ikke kan justere propellvinkel som du kan på en C182. Med fixed pitch så vil derfor rpm øke proposjonalt med hastighet. Du vil derfor kunne gå forbi rød linje på rpm om du får høy nok hastighet. På "variable pitch" som på en C182 så er rpm konstant uavhengig av hastighet. Håper det var litt oppklarende Jo, bestemt. Jeg tror hellere jeg må få genlæst min A2A manual som jeg har til P3D. Jeg husker at den er meget omhyggelig i beskrivelse af motor mv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Hans Erik Bye Skrevet 18. mars 2021 Premium Medlem Del Skrevet 18. mars 2021 Alt er helt riktig (selvfølgelig) og godt forklart det Storelvmo skriver. Jeg har fløyet som fartøysjef på 7 ulike C-172. LN-DAH, LN-DAL, LN-NPK, LN-DAY, LN-MTU, LN-NRF og LN-NRO (G-1000). Modellene varierer fra 1960 åra og opp til nyere dato. Dvs. motorer med alt fra 6 sylindre, vanlig 4 sylindre med forgasser, og 180 HK innsprøytning. Alle disse har forskjellige statist RPM, men ingen under 2300rpm. Har jeg fått lavere en det under "run-up" så har det vært noe galt (gjerne magnet problemer) og turen kansellert. Poenget mitt er at det varierer fra modell til modell, og statisk rpm er oppgitt i hvert fly sin POH. I MSFS er det jo simulert G-1000 C-172SP, motorkraften (stige evne) synes jeg er noe redusert i forhold til virkeligheten. Men cruise stemmer ganske bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Frederiksen Skrevet 18. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2021 20 minutter siden skrev Hans Erik Bye: Alt er helt riktig (selvfølgelig) og godt forklart det Storelvmo skriver. Jeg har fløyet som fartøysjef på 7 ulike C-172. LN-DAH, LN-DAL, LN-NPK, LN-DAY, LN-MTU, LN-NRF og LN-NRO (G-1000). Modellene varierer fra 1960 åra og opp til nyere dato. Dvs. motorer med alt fra 6 sylindre, vanlig 4 sylindre med forgasser, og 180 HK innsprøytning. Alle disse har forskjellige statist RPM, men ingen under 2300rpm. Har jeg fått lavere en det under "run-up" så har det vært noe galt (gjerne magnet problemer) og turen kansellert. Poenget mitt er at det varierer fra modell til modell, og statisk rpm er oppgitt i hvert fly sin POH. I MSFS er det jo simulert G-1000 C-172SP, motorkraften (stige evne) synes jeg er noe redusert i forhold til virkeligheten. Men cruise stemmer ganske bra. Tak for svar. Hvad betyder egentligt "statisk rpm"? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Baardsen Skrevet 18. mars 2021 Del Skrevet 18. mars 2021 (endret) Statisk RPM er maks RPM på bakken når flyet ikke går framover. Man oppnår høyere enn dette når flyet er i luften ettersom motoren da får mere luft og økt manifoldtrykk og dermed kraft (RPM) pga. bevegelsen framover. Endret 18. mars 2021 av Dag Baardsen 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.