Gå til innhold

Hvordan endre på bakketjenester for en flyplass.


Anbefalte innlegg

Les gjerne SDK dokumentasjon under /Documentation/03-Content_Configuration/Environment/Living_World/AirportServices

Ved å lage en services.xml fil kan man endre bakketjenester som er tilgjengelig på en spesifikk flyplass. Dette gjelder både hva som omringer flyet på gate og hva som kan tilkalles fra andre steder på flyplassen (f.eks fueltruck). Dette kan defineres for hver enkelt type ramp eller gate.
Ifølge dokumentasjonen så skal det holde å skrive inn de typene av parkering som man ønsker å endre, og så skal de andre leses fra default, men dette ser ikke ut til å fungere. Jeg må redefinere alle typene parkering som brukes på flyplassen.
En annen forskjell fra dokumentasjonen er i eksempelet. Der finner man f.eks Filename="Shared\GroundPowerUnit\GroundPowerUnit". Dette fungerer ikke, da de reelle mappenavnene har Asobo_ først i navnet. Det riktige er Filename="Shared\Asobo_GroundPowerUnit\GroundPowerUnit".

Her er filen jeg for øyeblikket bruker på Bodø. På mine flyplasser har jeg valgt å ikke ha pushback og mennesker på småflyparkering fordi de som regel bare står i veien og de fleste parkeringsplassene er beregnet for at man kan komme seg ut selv. Jeg har også flyttet stor pushback truck så den ikke skal kollidere med gates.
Det er verdt å merke seg at selv om en lav spawn frequency gjør at kjøretøyet ikke spawnes ved innlasting så vil de likevel dukke opp dersom man ber om det to ganger over radio.

 

<SimBase.Document Type="ServiceFile">
      
          <Service.ParkingSpaceServices>
              <ParkingSpace  name ="airliners gate" MinParkingSpaces="1">
                  <ParkingTypes>
                      <ParkingEntry ParkingType="GATE_SMALL"/>
                      <ParkingEntry ParkingType="GATE_MEDIUM"/>
                      <ParkingEntry ParkingType="GATE_HEAVY"/>
                  </ParkingTypes>
                  <Services>
                      <Service name ="PushBack" Filename="Shared\Asobo_PushBack\PushBack" AIType="Pushback" Frequency="1"
                          SpawnDistanceParkingRadiusFactor="1.0" SpawnDistanceAdditionalOffset="2.0" SpawnAngleFromParking="5" HeadingFromParkingHeading="210"/>
                      <Service name ="BaggageLoader" Filename="Shared\Asobo_BaggageLoader\BaggageLoader" AIType="BaggageLoader" Frequency="0.9"
                          SpawnDistanceParkingRadiusFactor="1.0" SpawnDistanceAdditionalOffset="2.0" SpawnAngleFromParking="30" HeadingFromParkingHeading="220"/>
                      <Service name ="Marshaller" Filename="Shared\Asobo_Marshaller\Marshaller" AIType="Marshaller" Frequency="1"
                          SpawnDistanceParkingRadiusFactor="1.0" SpawnDistanceAdditionalOffset="8.0" SpawnAngleFromParking="0" HeadingFromParkingHeading="180"/>
                  </Services> 
                  <SleepingActivities>
                      <SleepingAirlinerServices Probability="0.1" Timer="300"/>
                      <SleepingSmallPlaneRefueling Probability="0.0" Timer="600"/>
                  </SleepingActivities>
              </ParkingSpace>
              <ParkingSpace  name ="airliners ramp" MinParkingSpaces="1">
                  <ParkingTypes>
                      <ParkingEntry ParkingType="RAMP_GA_LARGE"/>
                      <ParkingEntry ParkingType="RAMP_CARGO"/>
                  </ParkingTypes>
                  <Services>
                      <Service name ="PushBack" Filename="Shared\Asobo_PushBack\PushBack" AIType="Pushback" Frequency="0.2"
                          SpawnDistanceParkingRadiusFactor="1.0" SpawnDistanceAdditionalOffset="2.0" SpawnAngleFromParking="5" HeadingFromParkingHeading="210"/>
                      <Service name ="BaggageLoader" Filename="Shared\Asobo_BaggageLoader\BaggageLoader" AIType="BaggageLoader" Frequency="0.7"
                          SpawnDistanceParkingRadiusFactor="1.0" SpawnDistanceAdditionalOffset="2.0" SpawnAngleFromParking="30" HeadingFromParkingHeading="220"/>
                      <Service name ="Marshaller" Filename="Shared\Asobo_Marshaller\Marshaller" AIType="Marshaller" Frequency="1"
                          SpawnDistanceParkingRadiusFactor="1.0" SpawnDistanceAdditionalOffset="8.0" SpawnAngleFromParking="0" HeadingFromParkingHeading="180"/>
                      <Service name ="BoardingRamp" Filename="Shared\Asobo_BoardingRamp\BoardingRamp" AIType="BoardingRamp" Frequency="0.4"
                          SpawnDistanceParkingRadiusFactor="1.0" SpawnDistanceAdditionalOffset="2.0" SpawnAngleFromParking="-45" HeadingFromParkingHeading="110"/>
                  </Services> 
              </ParkingSpace>
              <ParkingSpace  name ="small ramp" MinParkingSpaces="1">
                  <ParkingTypes>
                      <ParkingEntry ParkingType="RAMP_GA_SMALL"/>
                      <ParkingEntry ParkingType="RAMP_GA_MEDIUM"/>
                  </ParkingTypes>
                  <Services>
                      <Service name ="Marshaller" Filename="Shared\Asobo_Marshaller\Marshaller" AIType="Marshaller" Frequency="1"
                          SpawnDistanceParkingRadiusFactor="1.0" SpawnDistanceAdditionalOffset="5.0" SpawnAngleFromParking="0" HeadingFromParkingHeading="180"/>
                  </Services> 
                  <SleepingActivities>
                      <SleepingAirlinerServices Probability="0.1" Timer="300"/>
                      <SleepingSmallPlaneRefueling Probability="0.0" Timer="600"/>
                  </SleepingActivities>
              </ParkingSpace>

          </Service.ParkingSpaceServices>
      
          <Service.AirportServices>
              <Services>
                  <Service name ="Fuel" Filename="Shared\Asobo_Fuel\Fuel" ParkingType="VEHICLE" Frequency="0.2"/>
                  <Service name ="RoamingCateringTruck" Filename="Shared\Asobo_CateringTruck\CateringTruck" ParkingType="VEHICLE" Frequency="0.1"/>
              </Services>
          </Service.AirportServices>
      
      </SimBase.Document>


Først defineres en gruppe parkeringstyper som skal ha like tjenester. Navnet man setter her velger man selv.

<ParkingSpace  name ="airliners gate" MinParkingSpaces="1">

Så kommer de parkeringstypene som skal være i denne gruppen.

 <ParkingTypes>
	<ParkingEntry ParkingType="GATE_SMALL"/>
	<ParkingEntry ParkingType="GATE_MEDIUM"/>
	<ParkingEntry ParkingType="GATE_HEAVY"/>
 </ParkingTypes>

Deretter følger hvilke tjenester som skal omringe parkert fly. Skriptene som kan brukes ligger i mappen \Official\OneStore\asobo-services\AirportServices\Shared\. Først defineres typen, så plassering i avstand og grader relativt til parkingspot.
En liten notis om marshaller: Marshaller vises ikke hvis spawn er satt for langt fra sentrum av parkering.

<Services>
	<Service name ="PushBack" Filename="Shared\Asobo_PushBack\PushBack" AIType="Pushback" Frequency="1"
		SpawnDistanceParkingRadiusFactor="1.0" SpawnDistanceAdditionalOffset="2.0" SpawnAngleFromParking="5" HeadingFromParkingHeading="210"/>
	<Service name ="BaggageLoader" Filename="Shared\Asobo_BaggageLoader\BaggageLoader" AIType="BaggageLoader" Frequency="0.9"
		SpawnDistanceParkingRadiusFactor="1.0" SpawnDistanceAdditionalOffset="2.0" SpawnAngleFromParking="30" HeadingFromParkingHeading="220"/>
	<Service name ="Marshaller" Filename="Shared\Asobo_Marshaller\Marshaller" AIType="Marshaller" Frequency="1"
		SpawnDistanceParkingRadiusFactor="1.0" SpawnDistanceAdditionalOffset="8.0" SpawnAngleFromParking="0" HeadingFromParkingHeading="180"/>
</Services> 


<SleepingActivities> definerer hvilke tjenester AI fly skal benytte seg av i sovende tilstand. <SleepingSmallPlaneRefueling Probability="0.0" Timer="600"/> er satt til 0 fordi det løser problemet med at småfly ikke klarer å taxe riktig til fuelparking og henger opp AI systemet.

Når alle parkeringstypene man ønsker å sette er satt så kommer  <Service.AirportServices>. Dette er bakketjenester som skal parkere på vehicle parking og fjerntilkalles når man ber om det. Jeg har eksperimentert med å flytte ramp stairs og catering truck hit fordi de ofte står i veien for taxing ut fra stand. Ulempen er at kjøretøytrafikk ikke tar hensyn til om en vehicle parking er opptatt og de parkerer da ofte inni/oppå hverandre.

 

Lagre denne filen som Services.xml under <dittprosjekt>/PackageSources/AirportServices/<ICAO>/

Legg til i prosjekt i project editor ved å legge til en Service fil og pek til riktig sted. Se screenshots.

as-1.PNG

as-2.PNG

as-3.PNG

as-4.PNG

  • Thanks 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker helt knall, mange takk!

For min del, siden mine gamle modeller ikke har animerte gates (og dette kommer jeg ikke til å stresse med i utdaterte GMax), må jeg endre alle Gate til RAMP_GA_LARGE for å bli kvitt feilmeldinger. Endrer da gatene til dette i ADE eller i editoren, og endrer første del i din XML til det samme. Funker nå gulle godt på ENLI, ENCN, ENTO, ENTC og ENGM (experimental versjon der jeg gjør det jeg kan i ADE Alpha, deretter overføring til MS editoren). Var viktigst for meg å bli kvitt de der sykegule menneskene og trallene på GA parkeringer😂🤠.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...