Premium Medlem Hans Erik Bye Skrevet 7. juni 2016 Premium Medlem Skrevet 7. juni 2016 Har fløyet litt rundt på VATSIM i en C-172 VFR. Kommer til stadighet utfor kontrollere som ber meg sjekke inn selv om jeg flyr utenfor deres kontroll områder. I tillegg ber de om flight plan. Minner om at i virkeligheten kan man fly hvor man vil i ukontrollert G luftrom uten å sende inn flightplan. Man kan også i enkelte tilfeller få godkjent en forenklet flightplan. Dvs. at man kaller opp "intentions" og får klareringer deretter. Store plasser som ENGM og ENBR kreves det nå innsending, men feks ENRY kan man bare kalle opp å få klarering uten flightplan. I gamle dager måtte man levere flightplan for å være sikret SAR (search and resque) men det kreves heller ikke lenger. (man er sikret uansett) Av og til hender det vi trenger å gå opp i luftrommet til Oslo approach for trening v/Kjeller. Dette er heller ikke noe problem for ATC, og vi trenger ingen flightplan for det. Altså kun forenklet flightplan dvs. klarering på 120,45 Dette var bare en hyggelig påminnelse som jeg tenkte det var greit å dele siden vi alle vil at VATSIM skal være så realistisk som mulig. Sees der oppe Siter
Magnus F. Meese Skrevet 8. juni 2016 Skrevet 8. juni 2016 Veldig bra at du setter fokus på det. VFR er desverre en glemt kunst blant simmere flest, samt mange kontrollere, fordi det er så skummelt lite skinnegående og forutsigbart målt opp mot IFR. Litt synd, siden det er såpass fritt og behagelig for begge parter. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.