Gå til innhold

Flightplan for VFR


Hans Erik Bye

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Har fløyet litt rundt på VATSIM i en C-172 VFR.  Kommer til stadighet utfor kontrollere som ber meg sjekke inn selv om jeg flyr utenfor deres kontroll områder. I tillegg ber de om flight plan. Minner om at i virkeligheten kan man fly hvor man vil i ukontrollert G luftrom uten å sende inn  flightplan. Man kan også i enkelte tilfeller få godkjent en forenklet flightplan. Dvs. at man kaller opp "intentions" og får klareringer deretter.

Store plasser som ENGM og ENBR kreves det nå innsending, men feks ENRY kan man bare kalle opp å få klarering uten flightplan. I gamle dager måtte man levere flightplan for å være sikret SAR (search and resque) men det kreves heller ikke lenger. (man er sikret uansett)

Av og til hender det vi trenger å gå opp i luftrommet til Oslo approach for trening v/Kjeller. Dette er heller ikke noe problem for ATC, og vi trenger ingen flightplan for det. Altså kun forenklet flightplan dvs. klarering på 120,45  Dette var bare en hyggelig påminnelse som jeg tenkte det var greit å dele siden vi alle vil at VATSIM skal være så realistisk som mulig. Sees der oppe  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...