Gå til innhold

''A disaster as a deck-landing aircraft''


Anbefalte innlegg

Dette mente i allefall Eric ''Winkle'' Brown, som jeg hadde æren av å møte for noen år siden, motoren skulle også være for svak og dårlig manuvrerbarhet var deler av oppsumeringen.

Når verdens kansje beste testpilot snakker, så burde jeg kanskje gjøre lurt i å høre på dette, men tenkte med meg selv at et fly som er jamn på topp hastighet med Spitfire'n, og var i tjeneste i 8 år, på en tid hvor ny teknologi kom å kastet alt gammelt på havet over natta, ikke kunne være så ille, samt at den på sin egen knøvlette måte ser litt barsk ut.

Vel vel, av egne feil skal man lære. :-[

 

På en lettskyet dag utenfor Englands sørøstkyst er jeg klar for take off.

12672202_10153593375141713_4570036214917405641_o.jpg

 

Letter da greit nok, ikke noe gærlig så langt å melde, starter oppstigning mot 6000ft.

12696971_10153593374696713_7019820949007394010_o.jpg

 

Etter noen humpete og vinglende minutter, fant jeg ut at 3000ft fikk holde, på tide å stupe ned mot det forberette målet på bakken

12710793_10153593374156713_5470409604468788756_o.jpg

 

Eller ikke, note to self, Firebranden liker ikke å stupe med combat flaps, da blir den sur og kaster begge flapsene rett i bakken før jeg rekker å gjøre noe.

12657253_10153593373511713_134257050682483888_o.jpg

 

Heldigvis har man tilgang på et Formula 1 crew på bakken som kan fikse flyet i rekordfart, landing uten flaps? Lett.

12698155_10153593372846713_4215189314130119727_o.jpg

 

Tryggt nede.

12710871_10153593372501713_105095656148336263_o.jpg

 

Opp igjen, det humper og rister mens jeg setter snuten mot en carrier gruppe ute i havet.

12715997_10153593371681713_4133212091703184567_o.jpg

 

Som selvsagt syns at Firebranden ikke var utfordring nok når jeg skulle lande, glupingen der nede syns det var en god ide å begynne å endre kurs mens jeg er på vei inn, jaja får humpe en tur over til Dover mens man venter..

12671630_10153593370701713_5412535347064162039_o.jpg

 

Dover viser seg som alltid fra sin beste side, og for en gang skyld ser ikke Firebranden helt feilkonstruert ut.

12698519_10153593370106713_6341478172635150765_o.jpg

 

Ute i havet har carrier gruppen lagt seg på en høvelig rett kurs og jeg finner for første gang en ting flyet gjør bra, 50% gass, full flaps og flyet holder seg silkemykt på 110 knop, legg merke til speedometeret til venste

12716021_10153593369416713_7167351879142662476_o.jpg

 

Trodde først jeg hadde gjort en grei landing, helt til halekroken fikk tak og banket propellen min ned i dekket, vel vel, enhver landing man kan gå fra.

12698322_10153593369066713_4930869179935814933_o.jpg

 

Alt i alt en krevende men underholdene første flight med Firebranden, den humper og rister inntil man kommer opp i cruise hastighet, da er den ganske behagelig å fly, men jeg lurer litt på hva et fly med slikt et bredt vingespenn gjør på et hangarskip, vingespennet må minst være like stort som en Mosquito og jeg regner med å komme borti overbygget på båten mang ganger fremover.

Takk for titten for denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper veldig på at jeg får tak i 1-2 nye fly å leke med ukentlig, skal også sies at jeg skjeldent har vært borti et fly som har vært like utfordrende som Firebrand'n, fram tung og kranglette, en skikkelig utfordring med andre ord, stortrives ;D

 

Anbefaler deg å ta en titt her, alle flyene i simmen så langt, gir en liten forståelse over hvor svær den er.

Du kan til og med finne Canberra'n din i rotehaugen av fly som leveres.

http://wiki.warthunder.com/index.php?title=Aviation

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...