Lars B. Frostad Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Over: ett av selskapets flotte MD-95/B717 maskiner i en svært lekker livery, bildet tok jeg i Helsingfors, pr. Aug. 2014. Finske: Blue1 i SAS-gruppen har allerede gått gjennom store forandringer i 2014, og fler skal det bli. Finske Blue1 fikk kniven på strupen, og det hele kunne endt med at selskapet ble historie, men nå blir selskapet knyttet enda sterkere til SAS. Fra før har selskapets flåte på ni stk. MD-95 (B717)-maskiner blitt redusert til fem stk, dette førte også til en drastisk reduksjon i kapasitet med nesten en halvering. Nye avtaler er på plass med de ansatte, og selskapet skal nå produsere enda mer; til lavere kostnad enn tidligere; og selskapets resterende fem stk. MD-95 / Boeing 717 maskiner skal fases ut av flåten i løpet av året, og erstattes med SAS B737-600 som kommer fra Oslo og St.holm-basen. Blue1 vil beholde sitt nåværende navn, men vil fly i fulle SAS-farger på de fem stk. B736-maskiner som skal inn i flåten. Dette er nok en bra strategisk valg av SAS, og gjør at SAS sitt datterselskap i Finland; vil på mange måter bli motstykket til SAS/Cimber/Red:One i Danmark. På et "entusiast"-nivå, er det selvsagt svært synd - at både Blue1 som nåværende selskap mer eller mindre forsvinner, ikke minst grunnet de meget behagelige MD-95 (B717) flytypen. Her er link til en trip-rapport, hvor jeg fløy to stk. legs med denne MD-95, mellom Stockholm og Helsingfors i 2014: Aug.2014: "Del2 - m/ Blue1 & MD-95 (B717-200) &Suite@Radisson": http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=18887 Les mer om selve saken bl.a. her: Flygtorget: "Nya flygplan säkrar framtiden för Blue1": http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10843&utm_source=Airmail&utm_campaign=b935238387-Airmail+%281455%29&utm_medium=email&utm_term=0_822a74708b-b935238387-22881105 Over: MD-95 var som en ombygget "MD-87" klassiker, dog langt mer moderne og med full glass-cockpit; disse flyene forsvinner nå mest trolig til Spania eller USA. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Svein-Frode Skrevet 11. februar 2015 Premium Medlem Del Skrevet 11. februar 2015 Trist. DC-9 har alltid vært min favoritt. Høy komfort med lite støy og mulighet for å sitte i 2-seter. Ikke minst er det en slank og sexy dame ift. 737 m.v. Erstatteren 737-600 kalles jo "piglet" - ikke helt uten grunn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.