Gå til innhold

Ny jobb i Karibien!


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Etter mange kalde og mørke dager i Canada og Alaska sate jeg kursen sørover og tvang meg til jobb hos Winair med base på TNCM (Princess Juliana). Det var en hyggelig "change of scenery". Scenery består av FlyTampa sin St. Marteen pakke, kobinert med litt freeware. Flyet er fortsatt Aerosoft sin Twin Otter Extended (jeg flyr som regel samme fly noen måneder for å mestre det skikkelig).

 

Nydelig morgen på TNCM. Vi står litt for oss selv i og med at de første dagene går til utsjekk på flytypen. Etter noen circuits på TNCM så er det på tide å kvalifisere seg til utsjekk på Saba og St. Barths. Her krever myndighetene eget sertifikat for alle piloiter som skal lande på flyplassene.

2014-12-5_22-27-23-729.jpg

 

Turn to final på Saba - Verdens korteste komersielle flystripe med sine 396 meter. Med Twin Otter går det som en lek, selv om banen er lovlig kort på take off når flyet er fullastet. Da er man knapt over stall speed før man farer utfor stupet i enden av rullebanen. Ikke å anbefale når det er fallvinder fra fjellsiden bak flyplassen.

2014-12-1_20-46-44-176.jpg

 

Her er vi litt lavt, men landingen gikk greit. Etter fire turer til, så satt approachen som et skudd og "sertifikatet" ble mitt.

2014-12-1_21-52-24-462.jpg

 

Det blir tid til en kort fering på Saba før retur til St. Marteen.

2014-12-1_21-58-9-825.jpg

 

Ny dag og nye muligheter. Denne gangen er det utsjekk på TFFJ (St. BArths) som er målet. Her på holding point til RW28.

2014-12-7_17-6-39-495.jpg

 

Approach på TFFJ times med å være på 1.500 fot over "Sukkertoppen" forut, deretter settes kursen for "kløfta" over hovedstaden Gustavia )Oppkalt etter Kong Gustav ettersom dette er en tidligere svensk koloni, nå i fransk eie).

2014-12-6_15-33-41-376.jpg

 

Det er faktisk vanskeligere å lande her enn på Saba. Flare må times veldig godt og farten må være perfekt i det man stuper nedover bakken.

2014-12-2_20-20-27-923.jpg

 

Noe svett og sliten er det kaffepause og fruktsjampanje i kafeterian på flyplassen. Kvalifiseringen er OK.

2014-12-6_15-43-29-896.jpg

 

Endelig varm i trøya og klar for litt regulær busskjøring. Otteren på Flightline sammen med resten av flåten til Winair.

2014-12-5_23-51-7-950.jpg

 

Vi hopper nordover til "The Valley" på Anguilla. Artig liten flyplass, og som navnet antyder, ligger den nedi en liten dal.

2014-12-5_23-2-42-962.jpg

 

Karibiske farger og steming på Anguilla Ineternational Airport.

2014-12-5_23-9-40-929.jpg

 

Regnbyger forekommer også i "Syden".

2014-12-5_23-20-49-131.jpg

 

Retur til Princess Juliana. Ikke like hårete å lande der med en Twin Otter som med en 747.

2014-12-6_18-46-23-639.jpg

 

Neste stopp er St. Eustatius. Her livnærer de seg bl.a. på å distribuere olje rundt til de andre Antillene.

2014-12-6_19-32-23-207.jpg

 

Terminalen på St. Eustatius er på størrelse med det man fant på diverse "Kyllingmarker" på 1970-tallet.

2014-12-6_19-47-40-113.jpg

 

Etter noen hektiske dager er det bare å gjøre som seg hør og bør på disse breddegrader. Kaste seg i vannet. Fenomenale bølgeeffekter i P3D v2!

2014-12-7_19-31-27-395.jpg

 

Så avslutter man med flyspotting på Sunset Bar & Grill på Maho Beach. Livet er herlig, og god jul!

2014-12-7_19-40-57-329.jpg

 

2014-12-7_19-46-21-669.jpg

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Du verden,  råstilig og fargerik bildereportasje !  Fantastisk fine scenery,  full av liv og røre.  Store havstrekninger,  men utfordrende flyplasser,  her er det gøy å fly.  Og ja,  bølgeeffektene er skremmende bra i P3D,  noe som nesten ikke har vært beskrevet i fora (  eller som jeg har gått glipp av.....).  PS.  den Orion som lander på nest siste bilde,  er det AI eller kan du fly denne i P3D ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Det fine med St. Marteen er at avstanden mellom øyene er realtivt kort, så man rekker knap å etablere seg på cruise (2-4000 ft.) før det er klart for nedstigning igjen. Det er dessuten relativt mye vind og turbulens der, så det blir aldri kjedelig.

 

Orion er FSKBT sin P-3C Orion v3 fra Sim-Outhouse. Den er ikke spesielt sofistikert, så jeg har beholt den mest av sentimentale grunner - og mangel på alternativer. Har noen 100 AI Orion også, men tror ingen av disse er rutet innom St. Marteen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Akkurat,  takk skal du ha  :) Æ knotet litt med den første utgaven i FSX,  men har ikke tatt den med over i P3D.  Hadde håpet det skulle komme en "skikkelig" P-3B til P3D som æ kunne fly med fra Andøya  ;) .  Forresten, hvordan går det med Andøya-sceneryet ditt,  er det noe vi får se før Jul ??  Blir spennende å tilpasse dette til FTX Norway  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Andøya scenery har blitt liggende pga. ORBX Norway. Så snart jeg har fått det inn på maskinen så starter jeg opp igjen. Blir å slippe det i 2 deler. Først et generellt scenery for Andøya med havner, bygg osv. så oppgradering av flyplassen. Får se hva ORBX har gjort med flyplassen først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...