Brynjar Mauseth Skrevet 28. september 2014 Skrevet 28. september 2014 Hei! Logget meg på VATSIM idag for første tur som skulle gå fra Gardemoen til Sola. Jeg kalte opp Oslo Control og spurte og clearance. Her oppstod første problem. Jeg fikk en runway 19R ATLA9D departure route, men denne lå ikke FMCen (PMDG 737 NGX). Jo, jeg har siste Airac Cycle 1410, men denne ruten lå hvertfall ikke inn på runway 19R. Uansett, jeg fikk en ATLA6D departure route istedenfor. Jeg kom meg opp i luften og alt gikk fint når jeg nesten var med T/D da jeg ble kalt opp av Oslo Control som ba meg skifte frekvens til 122.870. Jeg antok kanskje dette var ENBO control som jeg har lest i en tutorial her, men det var ingen på den frekvensen. Det er nok helt sikkert noe jeg overser her, men all hjelp tas imot med stor takk! Siter
Magnus F. Meese Skrevet 28. september 2014 Skrevet 28. september 2014 Din airac var korrekt, vi har ingen offisiell oppdatering som inkluderer de to-tre SIDene på OSL som har fått nytt navn i september. En fil er i sirkulasjon, men ikke alle vet om den. Du ble sendt til 122.80, UNICOM. Som forklart på www.vatsim.net sine pilotsider, og som det står i Code of Conduct (som man bekrefter at man har lest når man registrerer seg hos VATSIM, hint, hint), så er dette en global blindmeldingskanal der man rapporterer sine bevegelser inn og ut av flyplasser (normalt ikke på cruise) for å innformere andre piloter i området, når man ikke har ATC. ATC dekker bare gitte områder, ENOS dekker bare Oslo-området (Oslo Area of Responsibility, AoR), ENSV dekker bare Stavanger-området, osv. Velkommen til nettverket, og husk at om du lurer på noe i farten, spør for all del kontrolleren. Ingenting er så frustrende for ATC som en fersking som ikke tør å spørre om ting han/hun er usikre på! Hvis du ikke skjønner hva du skal gjøre med en instruksjon må vi få vite om det, både for trafikkavviklingen sin del og for å kunne hjelpe nye piloter Siter
Brynjar Mauseth Skrevet 28. september 2014 Forfatter Skrevet 28. september 2014 Din airac var korrekt, vi har ingen offisiell oppdatering som inkluderer de to-tre SIDene på OSL som har fått nytt navn i september. En fil er i sirkulasjon, men ikke alle vet om den. Du ble sendt til 122.80, UNICOM. Som forklart på www.vatsim.net sine pilotsider, og som det står i Code of Conduct (som man bekrefter at man har lest når man registrerer seg hos VATSIM, hint, hint), så er dette en global blindmeldingskanal der man rapporterer sine bevegelser inn og ut av flyplasser (normalt ikke på cruise) for å innformere andre piloter i området, når man ikke har ATC. ATC dekker bare gitte områder, ENOS dekker bare Oslo-området (Oslo Area of Responsibility, AoR), ENSV dekker bare Stavanger-området, osv. Velkommen til nettverket, og husk at om du lurer på noe i farten, spør for all del kontrolleren. Ingenting er så frustrende for ATC som en fersking som ikke tør å spørre om ting han/hun er usikre på! Hvis du ikke skjønner hva du skal gjøre med en instruksjon må vi få vite om det, både for trafikkavviklingen sin del og for å kunne hjelpe nye piloter Hei, takk for svar! Ja, flaut - jeg husket selvsagt etterpå at 122.80 er Europa Unicom, jeg hadde bare glemt dette av. Tok det for gitt at jeg ble sendt til en annen ATC frekvens. Har skjønt til nå at skal jeg få klarering in til en flyplass må det være ATC der, ellers må jeg selv sjekke vær og antatt approach og rullebane. Men et annet spørsmål; Fløy nettopp en meget morsom og velykket tur fra ENGM-ESSA. Ble bedt av Oslo Control å kontakte Stockholm Control, som gav meg en Star og rullebane. Vil "kontrollen" alltid gjøre dette eller? Jeg ble deretter bedt å kontakte Arlanda Approach, men måtte selv be om descent på FL110 ellers ville jeg ha overshota ruta mi helt. Jeg føler meg litt usikker på hvorvidt jeg kan be om descent ut fra min egen rute, da jeg trodde ATC hadde en viss formening om hvor jeg befant meg i ruten. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 28. september 2014 Skrevet 28. september 2014 ACC (Area Control Center) skal gi STAR og descend fra cruise, gitt at de også dekker/ligger over flyplassen du er på vei til eller har en LoA (Letter of Agreement, en avtale med nabosektor) for gjeldende flyplass. Om ACC (callsign "xxxx_CTR" på VATSIM) ikke er på, er du selv ansvarlig for å velge STAR og starte descend etter riktig rullebane, sjekk ATIS, kontrollerinfo eller spør APP eller TWR. Om flyplassen ikke er kontrollert, velg utifra vind eller sjekk via UNICOM hva andre piloter på vei inn velger (dumt å komme fra hver sin ende). Vi på ATC har ikke full oversikt over descend-profilen til fly sånn helt 100%, men vi vet utifra erfaring og 3-regelen sånn ca når piloter trenger descend. Så langt det er mulig (98% av tilfellene) gir vi piloten beskjed om å descende på eget initativ, ned til en minstehøyde (Første minstehøyde til Gardermoen er som regel FL120). Fraseologien er da "Descend when ready Flightlevel XXX", eller "Descend own discretion FL xxx". Hvis det er lite trafikk kan du også få beskjed om å descende "via" eller "accordingly", da nevnes det som regel før eller etterpå en STAR eller Transition (den korte ruta mellom STAR og Approach). Da følger du bare høyderestriksjonene som står i kartet/FMC, og descender helt ned og inn på ILS eller annen approach. For eksempel, på Vigra får fly på TUVIG 4R arrival ofte beskjed av Approach: "Descend according to TUVIG 4R, cleared ILS rwy 25 report established", eller den kortere varianten "Via TUVIG 4R, cleared ILS rwy 25". Da kan flyet nettop være sendt til Approach av Bodø ACC (Sektor "Bodø Sør" dekker nordvestlandet) og ligge på rundt FL200, og er dermed klarert hele veien ned og på ILS fordi det ikke er fly i veien lenger fremme, og STARen vil bringe ham trygt inn på approachen. Siter
Brynjar Mauseth Skrevet 29. september 2014 Forfatter Skrevet 29. september 2014 Mange takk for svar! Da forstår jeg det slik at jeg ble (når jeg selv ba om descent) klarert ned til FL110 av Stockhold Control, så var dette en minstehøyde. Derimot måtte jeg igjen kontakte Arlanda Approach for å be om klarering for videre descent, ellers ville jeg kommet altfor høyt i glidebanen. Igjen, er dette vanlig? Jeg har lest noen steder at piloten må alltid ta initiativet, ellers blir en liggende på en altfor høy flight level inn mot approach. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 29. september 2014 Skrevet 29. september 2014 Ja, ACC har visse høyder trafikk skal descendes til før han sender dem til APP, som stort sett dekker fra ca FL200 og ned. ATC pleier å huske å gi descend, men du må ikke være redd for å melde fra om du tror du er glemt, eller du vil ha tidlig descend. Ingen ønsker en overshoot Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.