Gå til innhold

(Serie) Travel europatur


Anbefalte innlegg

Dag 1:

En dyster, regnfull og grå ettermiddag på Værnes lufthavn med en frisk bris. Jeg briefa kort flyvertinnene samt den svenske styrmannen om turen ned til Larnaca med B738 BLX7533. Det var opprinnelig SK7533 som skulle fly, men på grunn av alvorlige tekniske problem med SAS-maskina ble en ledig TUI-fly Nordic-maskin satt inn som reserve. Joda, vi kom i gang vi, men først 10,5 timer etter ordinær tid. Takeoff tid var rundt kl. 21:25. Gikk rolig for seg, helt ned til Polen. Et stort system av CB'er opptil FL390 hadde spredd seg i hele regionen. Det var natt så dette var eyecandy og turbulensen var ikke fraværende! ;D Uværet ga seg over Svartehavet og vi glei fint inn til Kypros. Landet kl. 02:35 lokal tid, som er noen minutter før estimert landingstid. Kamera var i ustand, så det ble desverre ingen bilder...

 

Dag 2:

Det var en varm og deilig dag på Larnaca. Dro inn til byen for å kjøpe nytt kamera. Jeg så kjapt på mobilen: *PLING* -Joda, det var Olympic Air som lurte på om jeg var ledig for dagen for å fly en chartret Dash 8-Q400-maskin opp til Athen. Hvorfor ikke-tenkte jeg og tok med meg svensken. Vi tok en liten minibuss ut til Gate 11 (om jeg husker rett). Måtte friske opp litt kunnskap, men det gikk fint.

1.JPG

Climbout Larnaca

 

3.JPG

Varmt i cockpitten...Tyrkias vestkyst

 

5.JPG

Over Egeerhavet

 

7.JPG

Litt høyt på finalen?-Joda, men greit å ha litt sikkerhetsmarginer når det er litt sidevind

 

8.JPG

Glohet tarmac...skulle tro hjulene ville smelte! Uansett er charterfolka lossa av og jeg venter nye oppdrag fra et fransk flyselskap.

 

To be continued...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trivelig med tilbakemelding!

 

Og vi fortsetter turen vestover!

Dag 3:

En varm og fuktig formiddag på Eleftherios Venizelos internasjonale flyplass i Athen. En A320 (AF 4389) skulle dra til Nice i 11-tiden, men ulykken inntraff igjen og flyet sto fortsatt på bakken i Nice når det var avgangstid fra LGAV. En tom A321 ble ferget til Athen fra Istanbul, da denne ikke skulle fly før noen dager senere fra Istanbul. Kom ombord litt utpå kvelden. Lenge siden sist i Airbus og da er det godt å ha en aktiv co-pilot! ;D

 

af1.JPG

Taxi to RWY

 

af2.JPG

Lined up and waiting

 

af3.JPG

Fikk en passasjer til å ta bilde. Litt mørkt, men viser en CB med topper på FL380 over Italia. Eyecandy i cockpit igjen ;D

 

af4.JPG

Travel innflyvning til Nice, så det ble ingen bilder. Merker at det er en god stund siden jeg har flydd Airbus..Velkommen til Rivieraen!

 

af5.JPG

Parkert!

 

Noen som vil gjette hvor turen går videre?

Hint: SW bound til en øy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja.

Slett ikke dumt å avslutte oppussing av hus litt tidlig på en mandag og sette seg for å nyte en slik screenis tråd.

Jeg må nok inrømme at jeg er for dårlig til å kommentere disse trådene, så her blir det skjerpings.

Veldig moro å se forskjellige flytyper og terreng som man ikke er særlig vant med selv.

Lykke til videre på turen.

Gleder meg til neste leg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for trivelig tilbakemelding!

Det var ingen som gjetta neste destinasjon, men vi fortsetter uansett! :D

 

 

Dag 4: LFMN-LEPA

Hmmm..? Hva nå? Air France kontaktet meg tidlig på morgenen og lurte på om jeg ville fly en innleid B1900D-maskin til Palma. Joda, det hørtes fornuftig ut. Var sikkert bedre vær i Mallorca, tenkte jeg hehe...Kom til flyplassen og AF hadde faktisk farget flymaskina i deres farger. Så ikke så aller værst ut.

 

2.JPG

Rolig mandag, lite fly...

 

3.JPG

Vakkert! Provence regionen i bakgrunnen

 

4.JPG

Over Menorca i 8000 fot

 

6.JPG

Heftig innflyvning! Turbulens på hele sørkysten, merkes godt i den lille maskina!

 

8.JPG

Touchdown...the eagle has landed! Men det var litt regn her...

 

9.JPG

Parkert...i regnet

 

Airbus frister meg enda litt mot vest...må finne ut på hvor jeg skal sette nesa videre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig svar! :)

 

Dag 5: LEPA-LPFR AB 2924

Måtte komme meg vekk fra det regnværet her..huff! Tenkte at Air Berlin hadde ganske stor base her, kanskje de hadde noe å fly til en plass med bedre vær? Traff en styrmann i AB i crew-loungen på flyplassen. Kapteinen meldte fra om sykdom, så da så de etter en kaptein med type rating på 737-800 til Faro på Algarvekysten. Jeg har flydd masse 737, så jeg meldte meg! ;D

 

2.JPG

Lined up at RWY 6R

 

3.JPG

Climbout...tror det svenske forsvaret har en radar på fjellet der. Ble i hvertfall opplyst om det på en turistbuss i 2008.

 

4.JPG

Uværet gir seg aldri! Her over Spania med en cumulonimbus incus i nesa. (Tordensky med ambolt med andre ord)

 

6.JPG

Måtte fly rundt noen skyer. Passerer her en nimbus i FL380.

 

7.JPG

Runway in sight, hjul ute, flaps 15.

 

8.JPG

Artig flytårn her... ;D

 

Turen fortsetter, men ikke lengre vest. Kanskje et regional fly til Lisboa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 6: LPFR-LPPT

En tysk forretningsmann som jeg kjente, så på facebook at jeg var i Faro. Det var han også, med privatflyet sitt. Han lurte på om jeg ville fly en B200 opp til Lisboa. Selvfølgelig ville jeg fly! ;D Vi starta opp tidlig den morgenen, litt før kl.6. Han var klar over at det gikk rutefly, men King Air'n var bedre, sa han.

 

1.JPG

Trenger en kopp kaffe...

 

2.JPG

En annen King Air på vei ned

 

3.JPG

Soloppgang...

 

4.JPG

FL100

 

6.JPG

Ble henta av en kassebil ;D

 

Ved en tilfeldighet har annenhver tur blitt propellfly-jetfly :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 7: LPPT-LFPG

Turen går videre nord mot Paris.-Og kanskje nord er rette veien å vende nesa nå...vært en lang tur i hele Sør-Europa og god været kommer snart til Trøndelag(håper vi) og da er det tid for andre aktiviteter. Uansett var det bare en helt vanlig ruteflyvning til Charles de Gaulle i en A320. :)

 

1.JPG

Passasjerene kommer ombord...

 

2.JPG

Klar for å gi gass ;D

 

3.JPG

Krysset Spania. Her i fransk luftrom med Bourdeaux i bakgrunnen.

 

4.JPG

Liker motorlyden på denne maskina! Flyr over vakre franske landsbyer og åkre.

 

5.JPG

Touchdown!

 

6.JPG

...og parkert igjen!

 

Fortsetter litt til... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 8: Mondesir til Suarlée

Tok toget til Mondesir aerodrome, en liten småflyplass sør-vest for Paris. Leide en Cessna C182t for å fly til Namur i Belgia.

 

1.JPG

Flyet gjøres klart

 

2.JPG

Climbout

 

3.JPG

Over Paris

 

4.JPG

Krysset grensen. Ikke lenge igjen nå...

 

5.JPG

Bare å komme seg opp til Brussel da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 9:

Etter noen dager med sykdom, ble det en tur i seilfly. Fløy fra Namur til Villerupt i Frankrike, nær grensa til Luxemburg. Måtte fokusere på flyginga, så ble ikke noen bilder...

 

Dag 10: LFAW-ELLX

En brite lurte på om jeg ville ferge en Cessna C182t. Han skulle kjøre bobilen til Luxemburg, og siden jeg ikke har lov til å kjøre bobil, ble det flyet på meg! ;D Ganske kort flytur. Ca. 10 min...

 

1.JPG

 

2.JPG

Climbout

 

3.JPG

Flyplassen i sikte

 

4.JPG

Runway in sight. "G-RCWK winds calm, RWY 06, cleared to land"

 

6.JPG

Parkert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 11: ELLX-ENGM

Fikk et oppdrag fra Forsvaret om å fly en VIP-jet til Gardermoen. Fikk ikke vite noe om hva som var ombord. Eneste papirene jeg fikk se var flight manualen, fuel & payload og ruta.

 

2.JPG

Den klatra bra...

 

4.JPG

Sola opp tidlig over Tyskland :)

 

6.JPG

Passert Torp. På vei inn over Oslofjorden.

 

7.JPG

Hovedstaden. Slottet er med og greier! ;D

 

8.JPG

Prøvde meg på en Royal Norwegian Air Force-style landing...men den ble vanlig... ;D

 

9.JPG

Parkert ved militærterminalen.

 

Nærmer oss slutten på turen. Siste leg i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 12: ENGM-ENVA Final leg

Tok siste SAS-flyet hjem til Trøndelag på kvelden. Flytypen var en B737-700. Vært en fin tur i hele Europa! Deilig sommervær på Gardermoen. Greit med et fly som man kjenner like godt som bukselumma, ingen overraskelser!

 

1.JPG

Blir behandlet av diverse service. Flyet liker det! ;D

 

2.JPG

Siste take-off på turen...

 

3.JPG

Sola er oppe i FL320

 

4.JPG

Descender ned mot Værnes

 

5.JPG

Finalen..

 

6.JPG

"Ahhhh...d va no som svarte!" (Glemte å slå av taxe-lyset! :o)

 

Kanskje kommer en ny rundtur. Midtøsten kunne vært tøft! Men det må bli lenge til...har trossalt flydd flere tusen kilometer! ;D

Takk for nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...