Rider Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Dag 1: En dyster, regnfull og grå ettermiddag på Værnes lufthavn med en frisk bris. Jeg briefa kort flyvertinnene samt den svenske styrmannen om turen ned til Larnaca med B738 BLX7533. Det var opprinnelig SK7533 som skulle fly, men på grunn av alvorlige tekniske problem med SAS-maskina ble en ledig TUI-fly Nordic-maskin satt inn som reserve. Joda, vi kom i gang vi, men først 10,5 timer etter ordinær tid. Takeoff tid var rundt kl. 21:25. Gikk rolig for seg, helt ned til Polen. Et stort system av CB'er opptil FL390 hadde spredd seg i hele regionen. Det var natt så dette var eyecandy og turbulensen var ikke fraværende! ;D Uværet ga seg over Svartehavet og vi glei fint inn til Kypros. Landet kl. 02:35 lokal tid, som er noen minutter før estimert landingstid. Kamera var i ustand, så det ble desverre ingen bilder... Dag 2: Det var en varm og deilig dag på Larnaca. Dro inn til byen for å kjøpe nytt kamera. Jeg så kjapt på mobilen: *PLING* -Joda, det var Olympic Air som lurte på om jeg var ledig for dagen for å fly en chartret Dash 8-Q400-maskin opp til Athen. Hvorfor ikke-tenkte jeg og tok med meg svensken. Vi tok en liten minibuss ut til Gate 11 (om jeg husker rett). Måtte friske opp litt kunnskap, men det gikk fint. Climbout Larnaca Varmt i cockpitten...Tyrkias vestkyst Over Egeerhavet Litt høyt på finalen?-Joda, men greit å ha litt sikkerhetsmarginer når det er litt sidevind Glohet tarmac...skulle tro hjulene ville smelte! Uansett er charterfolka lossa av og jeg venter nye oppdrag fra et fransk flyselskap. To be continued... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 23. juni 2014 Premium Medlem Del Skrevet 23. juni 2014 Flott flytur, veldig bra med flere innlegg i et forum på tomgang Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rider Skrevet 23. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2014 Trivelig med tilbakemelding! Og vi fortsetter turen vestover! Dag 3: En varm og fuktig formiddag på Eleftherios Venizelos internasjonale flyplass i Athen. En A320 (AF 4389) skulle dra til Nice i 11-tiden, men ulykken inntraff igjen og flyet sto fortsatt på bakken i Nice når det var avgangstid fra LGAV. En tom A321 ble ferget til Athen fra Istanbul, da denne ikke skulle fly før noen dager senere fra Istanbul. Kom ombord litt utpå kvelden. Lenge siden sist i Airbus og da er det godt å ha en aktiv co-pilot! ;D Taxi to RWY Lined up and waiting Fikk en passasjer til å ta bilde. Litt mørkt, men viser en CB med topper på FL380 over Italia. Eyecandy i cockpit igjen ;D Travel innflyvning til Nice, så det ble ingen bilder. Merker at det er en god stund siden jeg har flydd Airbus..Velkommen til Rivieraen! Parkert! Noen som vil gjette hvor turen går videre? Hint: SW bound til en øy... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Se her ja. Slett ikke dumt å avslutte oppussing av hus litt tidlig på en mandag og sette seg for å nyte en slik screenis tråd. Jeg må nok inrømme at jeg er for dårlig til å kommentere disse trådene, så her blir det skjerpings. Veldig moro å se forskjellige flytyper og terreng som man ikke er særlig vant med selv. Lykke til videre på turen. Gleder meg til neste leg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rider Skrevet 23. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2014 Takker for trivelig tilbakemelding! Det var ingen som gjetta neste destinasjon, men vi fortsetter uansett! Dag 4: LFMN-LEPA Hmmm..? Hva nå? Air France kontaktet meg tidlig på morgenen og lurte på om jeg ville fly en innleid B1900D-maskin til Palma. Joda, det hørtes fornuftig ut. Var sikkert bedre vær i Mallorca, tenkte jeg hehe...Kom til flyplassen og AF hadde faktisk farget flymaskina i deres farger. Så ikke så aller værst ut. Rolig mandag, lite fly... Vakkert! Provence regionen i bakgrunnen Over Menorca i 8000 fot Heftig innflyvning! Turbulens på hele sørkysten, merkes godt i den lille maskina! Touchdown...the eagle has landed! Men det var litt regn her... Parkert...i regnet Airbus frister meg enda litt mot vest...må finne ut på hvor jeg skal sette nesa videre! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 24. juni 2014 Premium Medlem Del Skrevet 24. juni 2014 Fortsettelsen er i samme, solide trivselsmodus. Fin variasjon av scenery og flytype Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rider Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2014 Takk for hyggelig svar! Dag 5: LEPA-LPFR AB 2924 Måtte komme meg vekk fra det regnværet her..huff! Tenkte at Air Berlin hadde ganske stor base her, kanskje de hadde noe å fly til en plass med bedre vær? Traff en styrmann i AB i crew-loungen på flyplassen. Kapteinen meldte fra om sykdom, så da så de etter en kaptein med type rating på 737-800 til Faro på Algarvekysten. Jeg har flydd masse 737, så jeg meldte meg! ;D Lined up at RWY 6R Climbout...tror det svenske forsvaret har en radar på fjellet der. Ble i hvertfall opplyst om det på en turistbuss i 2008. Uværet gir seg aldri! Her over Spania med en cumulonimbus incus i nesa. (Tordensky med ambolt med andre ord) Måtte fly rundt noen skyer. Passerer her en nimbus i FL380. Runway in sight, hjul ute, flaps 15. Artig flytårn her... ;D Turen fortsetter, men ikke lengre vest. Kanskje et regional fly til Lisboa? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rider Skrevet 25. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2014 Dag 6: LPFR-LPPT En tysk forretningsmann som jeg kjente, så på facebook at jeg var i Faro. Det var han også, med privatflyet sitt. Han lurte på om jeg ville fly en B200 opp til Lisboa. Selvfølgelig ville jeg fly! ;D Vi starta opp tidlig den morgenen, litt før kl.6. Han var klar over at det gikk rutefly, men King Air'n var bedre, sa han. Trenger en kopp kaffe... En annen King Air på vei ned Soloppgang... FL100 Ble henta av en kassebil ;D Ved en tilfeldighet har annenhver tur blitt propellfly-jetfly Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rider Skrevet 25. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2014 Dag 7: LPPT-LFPG Turen går videre nord mot Paris.-Og kanskje nord er rette veien å vende nesa nå...vært en lang tur i hele Sør-Europa og god været kommer snart til Trøndelag(håper vi) og da er det tid for andre aktiviteter. Uansett var det bare en helt vanlig ruteflyvning til Charles de Gaulle i en A320. Passasjerene kommer ombord... Klar for å gi gass ;D Krysset Spania. Her i fransk luftrom med Bourdeaux i bakgrunnen. Liker motorlyden på denne maskina! Flyr over vakre franske landsbyer og åkre. Touchdown! ...og parkert igjen! Fortsetter litt til... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rider Skrevet 26. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2014 Dag 8: Mondesir til Suarlée Tok toget til Mondesir aerodrome, en liten småflyplass sør-vest for Paris. Leide en Cessna C182t for å fly til Namur i Belgia. Flyet gjøres klart Climbout Over Paris Krysset grensen. Ikke lenge igjen nå... Bare å komme seg opp til Brussel da! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rider Skrevet 29. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2014 Dag 9: Etter noen dager med sykdom, ble det en tur i seilfly. Fløy fra Namur til Villerupt i Frankrike, nær grensa til Luxemburg. Måtte fokusere på flyginga, så ble ikke noen bilder... Dag 10: LFAW-ELLX En brite lurte på om jeg ville ferge en Cessna C182t. Han skulle kjøre bobilen til Luxemburg, og siden jeg ikke har lov til å kjøre bobil, ble det flyet på meg! ;D Ganske kort flytur. Ca. 10 min... Climbout Flyplassen i sikte Runway in sight. "G-RCWK winds calm, RWY 06, cleared to land" Parkert! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rider Skrevet 30. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2014 Dag 11: ELLX-ENGM Fikk et oppdrag fra Forsvaret om å fly en VIP-jet til Gardermoen. Fikk ikke vite noe om hva som var ombord. Eneste papirene jeg fikk se var flight manualen, fuel & payload og ruta. Den klatra bra... Sola opp tidlig over Tyskland Passert Torp. På vei inn over Oslofjorden. Hovedstaden. Slottet er med og greier! ;D Prøvde meg på en Royal Norwegian Air Force-style landing...men den ble vanlig... ;D Parkert ved militærterminalen. Nærmer oss slutten på turen. Siste leg i morgen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rider Skrevet 30. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2014 Dag 12: ENGM-ENVA Final leg Tok siste SAS-flyet hjem til Trøndelag på kvelden. Flytypen var en B737-700. Vært en fin tur i hele Europa! Deilig sommervær på Gardermoen. Greit med et fly som man kjenner like godt som bukselumma, ingen overraskelser! Blir behandlet av diverse service. Flyet liker det! ;D Siste take-off på turen... Sola er oppe i FL320 Descender ned mot Værnes Finalen.. "Ahhhh...d va no som svarte!" (Glemte å slå av taxe-lyset! ) Kanskje kommer en ny rundtur. Midtøsten kunne vært tøft! Men det må bli lenge til...har trossalt flydd flere tusen kilometer! ;D Takk for nå! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.