Gå til innhold

Trippraport DK891 Oslo-Varna 25 Juni A330


Steinar Grindstein

Anbefalte innlegg

Ok folkens, og en riktig god søndag, enn så lenge i allefall :grin:

 

Jeg har brukt sommerferien til litt av vert, men to av tingene var helt ny for meg. Nemmelig å fly charter, og fly en Airbus. Bare det å sette sine føtter ombord i en franskmann strider i utgangspunktet imot min egen tankegang. Fly skal etter min smak være amrikansk og ha en "B" som første bokstav i navnet.. Nok om det, la oss gå over til selve flyreisen, og mine tanker og komentarer rundt denne.

 

Vi skriver mandag 25 juni, og unge lovende Grindtsein skal ut på charterferie. Var tidlig på OSL. Ankomm terminalen ca klokken 0500 etter en kort busstur ifra Nannestad med rute 855 for de som er kjent i disse trakter. Og takk min herre for at jeg var tidlig ute. For på OSL var det nermest kaotiske tilstander denne tidlige mandag morgen. Det var så godt som fult i avgangshallen allerde da jeg var der ca 3 minutter etter at bussen hadde ankommet terminalen. Avgangtiden på flyet var 0725. Hadde avtalt med resten av reisefølget som skulle komme med flybuss ifra Kolboten at jeg skulle fixe inchekkinga og bagasjetagger i automaten, slik at dem sparte litt tid, siden dem ikke ville ankommer før neremere kl 0600. Så sagt så gjort Finner en egnet automat, taster inn reservasjonsnr og får sjekket inn 4 stykk og 4 stykk bagasje. Gikk raskt og smerte fritt. Fant fort ut at å gå rundt å drasse på min egen kofert var lite aktuelt, å setter kursen imot bagdrop. Vell framme etter 3 minutter i kø blir jeg spurt om vi er flere. Skjønner fort hvor herren vil, og svarer kjapt ja, men er kun jeg som har chekket inn. Det funket, fikk levert min kofert.

 

Men hva skulle jeg bruke de neste 45 minuttene til? Har jo boardingkort og tagger til resten liggende i min handbagasje, så å bevege seg imot en stadig voksende kø i sikerhetskontrollen var ikke aktuelt. Joda, en tur ned til ankomst inn på 7elleven og fersk baguette med ost og skinke og en halv liter appelsinjuce ble redninga.

 

Omsider ankommer reisefølget. Etter en kjapp prat blir vi enig om å møtes ved gate. Køen ved bagdroppen var ikke på 3 minutter nå, men 15 minutter. Og sikerhetskontrollen tok meg nermer 30 minutter å pasere. Tilsvarende tid tok det også for resten av reisefølget fikk jeg oppgitt av dem.

 

Durty free shoppen ble ikke ofre to sekunder av mine tanker på vei imot gate. Hvorfor handle dyrt på OSL, når den samme drikka kan kjøpes mye billigere i Bulgaria?

 

Ved passkontrollen inn i non shengen området gikk raskt å greit. Og da gikk det opp for meg hvorfor det alt kl 0500 var kaotiske tilstander i avgangshallen. To A330, To A321 og eks antal B737 sto klare for å fly solsultne nordmenn på ferie. At det var 1500 som skulle fly charter denne mandags morgen er ikke langt unna sannheten.

 

IMG_3850.jpg

Det var OY-VKI som fikk æren å bringe unge Grindstein ut på sin aller første flight med en franskmann.

 

IMG_3413.jpg

Boarding:

 

IMG_3415.jpg

Aldri en flytur uten å sjekke om knyttnevetesten blir bestått. Denne var veldig i grenseland. Så jeg gir den bestått under tvil. Sete 22A

 

Men kjære cabinsjef. Nå vet ikke jeg hva du forventer av dine gjester ombord i dine fly. Men jeg er sikker på at 99.9% av alle 407 passasjerene ombord var fult klar over at vi skulle på ferie. Da er det totalt meningsløst og direkte plagsomt at du i løpe av en knap 3 timers flytur klarer å komme med intet mindre en 8 anongseringer på PA, og bruke frasen "nå starter din ferie" minst 30 ganger under reisen. En flyreise mellom A og B skal enten det er et ordinært rutefly eller charter være en rolig og avslappende start på enten ferie, helgebesøk hos venner og familie eller på tur til et viktig møte. Og du får ikke solgt noe ekstra til meg om du så anongserer dine ombordtilbud om så hundre ganger. Hva jeg skulle kjøpe ifra deg og dine annsatte var avklart lenge før vi var airborne. Så all den masinga om salg av ditt og datt, og at du hadde fått noen ekstra varer til en ekstra go pris, og ikke for å snakke om om dine lodd kan du bare kutte ut. For jeg biter ikke på salgskåte personer som er mere opptatt av å selge en å gi sine reisende en rolig av avslappert start på ferien.

 

Mat og drikke må man jo også ha. reisefølget var på 4 totalt. Vi hadde bestilt og betalt mat for 4 personer. Men på lista dere serverte etter ombord hadde vi kun bestilt tre måltider. OK. Det er greit at dere kan gjøre en feil. Men man gjør ikke samme feilen på både utreise og hjemreise:angry: Det skal være unødvendig for oss som pax å må leite fram reisedokumentene for å dokumentere hva vi skal ha av mat når dette ble bestilt sammens med selve reisen.

 

IMG_3419.jpg

Til maten bestilte jeg denne rødvinen og kjøpte også to Pepsi for resten av reisen.

 

IMG_3418.jpg

Matbrettet:

 

IMG_3420.jpg

Det varme måltidet:

 

Maten smakte veldig bra, og er noe av dem beste flymaten jeg noen gang har spist. Det var stekte karbonader (kjøttkaker etter størrelsen og bedømme) med potetmos, saus og grønsaker.

 

Har fått lov til å legge ut bilde av en av de andre i reisefølget. Og siden Stein Olsen (flyprat) har insistert på at jeg måtte ha med bilde av henne, så kommer det her. Navn vil ikke under noen omstendigheter bli oppgitt. Så folkens.. Er ikke vits i å spørre en gang ;)

IMG_3422.jpg

 

Konklusjeon: Ok comfort, masete besetning (alt behørlig beskrevet og komentert) Veldig bra mat. Hva jeg synes om selve flyet? La meg se. Romfølelsen imponerte meg ikke. Og overhedbins sin utforming stjeler for mye plass. Med mine 178 på srømpelesten kan jeg ikke stå oppreist uten å skalle meg. Det er for dårlig i et widebodyfly. Her har Airbus noe å lære av Boeing å løsninga dem har benyttet i 777 og vidreutvilet i 787. Men en positiv ting skal Airbus ha. Støynivået var meget behagelig, og er nok det laveste jeg har opplevd ombord i fly.

 

Varna Flyplass! Her må det gjøres noe, og noe skal vist nok være på gang. Ankomstterminalen er IKKE dimisjonert for en fullastet A330. Og særlig bedre blir det ikke når en rusisk B757 lander 3 minutter etter oss. Bagsajen kom etter ca en times venting.

 

Regner med at jeg får litt pepepr for mine komentarer rundt masinga ifra besettninga. Men smaken er som baken todelt med en sprekk på mitden. Og dette er er hva jeg mener å føler rund dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fine bilder fra første leg på ferien

 

Varna flyplass er neppe blitt nevneverdig større en sist gang jeg var der - i 1991... Og effektiviteten til bulgarere har altså heller ikke blitt bedre selv etter 20 år:P Det er noe du bare må vende deg til, denne innefektiviteten.. Men hvis du skal få ting til og gå rundt fortere en med en snegle - kan du få fart på mange saker ved rikelig og tipse, gjør du det ett par ganger - så husker de godt, og vil legge seg litt i selen neste gang du kommer - smør deg med tolmod - og smør hjulene litt, vips har du VIP behandling der du spiser, og de vil sørge for at du kommer forbi alt av køer osv... Vi opplevde det ett par ganger i gamle dager.. Ble veivet forbi en kjempekø og fikk ett av de beste bordene i hele hotellet:) Servicen var upåklagelig både for oss unger, og for de voksne.. Og det var jo utvilsomt litt morsomt og se utrykkene fra de som egentlig sto foran oss - der vi seilte forbi som om vi var medlemmer av det bulgarske Politbyrået:P (Dette var før 1989/91)

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin T/R dette Steinar, og selv om vi to aldri blir enige

mh.t. Airbus vs Boeing - så vil jeg nok helt klart anbefale

deg en tur med rutefly; og da enten i en A330-200 eller

f.eks. A340 (gjerne -500 eller -600 versjonen) så tror jeg

du nok blir enda mer imponert av Airbus. Charter er jo

charter uansett, tror du uansett skal være glad for at du

reiste med en A333. Prøv en fullstappet B738 fra TUIfly

Nordic (eller enda verre: den grusomme B757-maskinen de i

blant bruker også fra OSL - benplassen blir BRA i A332 du

fløy med nå, i forhold til sistnevnte). Et par andre ting

om dette har vi jo allerede snakket om på "privaten",

kanskje vi skal legge inn en "leg" med Blue1 og MD-95

(B717) etterhvert også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...