Gå til innhold

My Little Pony

Anbefalte innlegg

For tiden er jeg på airshow-turnè i det sørlige Russland med min nyanskaffede Mustang, og arrangørene av et lite airshow i Beslan sendte meg en hyggelig forespørsel og spurte om jeg kunne tenke meg å vise frem Mustangen min på showet deres mot at de betalte fuel og kost og losji. Sånt kan man selvfølgelig ikke si nei til. Jeg befant meg i Nalchik hvor Ponnien hadde vært på service hos noen lokale teknikere som hadde erfaring med Mustanger.

Etter å ha spist en bedre frokost og tanket henne opp var det bare å sette i gang.

01.jpg

02.jpg

- Slik ser kontoret mitt ut for tiden, slett ikke verst.

03.jpg

- Jeg var litt skeptisk til om de russiske teknikerne var like flinke som de sa, men hun startet slik hun skulle og alt så bra ut, så jeg begynnte å taxe til rullebanen.

04.jpg

- "Pony 01 cleared for take off"

05.jpg

- Med to drop tanker er hun ganske tung, så jeg legger meg lavt langs rullebanen for å bygge opp litt fart før jeg skal begynne å klatre for turen til Beslan.

06.jpg

- Etterhvert som jeg klatrer begynner det å skye til, men ikke verre enn at det er noe ekstra å se på.

07.jpg

08.jpg

- Jeg sitter og krysser fingrene for at været skal bli bra under airshowet i det jeg passerer noen grå skyer.

09.jpg

10.jpg

- Jeg begynner å nærme meg Beslan, så jeg begynner å speide etter flyplassen.

11.jpg

- Det går greit å finne den, så jeg begynner et svakt stup ned mot rullebanen for å gjøre en low pass

12.jpg

- Jeg kommer visst litt brått på de lokale spotterne, og det er såvidt de får knipset et bilde av meg i det jeg dundrer forbi.

13.jpg

- Jeg kjenner hvordan g-kreftene river og sliter i både meg og Mustangen når jeg trekker opp... Men det er dette hun er bygget for.

14.jpg

- Turning final, Beslan.

15.jpg

- Vel nede på bakken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer selvfølgelig veldig an på hva man sammenligner med. Hvis man tar Accusim f.eks, som vel kanskje er det mest naturlige å sammenligne med, så er det mange likheter, men jeg syns likevel at ED ligger et hestehode (no pun intended) foran.

Jeg har prøvd de fleste av Accusim sine fly og trodde i så måte at dette skulle være piece of cake. Så før min første tur valgte jeg å sette all realisme på fullt, og fjerne alle "helpers" (ED har lagt inn "helpers" for både take off og rudder-bruk i DCS: Mustang). Det første man legger merke til er hvor lite som skal til for å starte henne opp (ihvertfall hvis man sammenligner med Hogen og Haien), taxiing er litt uvant, da det er enklest å snu ved hjelp av bremsene, så det tok litt tid å vende seg til, men den største utfordringen kommer først når man kommer frem til rullebanen... Jeg brukte litt tid på å finne ut at det er et eget håndtak for å styre RPM på motoren, så på de første forsøkene mine klarte jeg ikke å bygge opp nok fart til å komme meg i lufta.

Når jeg endelig hadde knekt denne koden kom neste utfordring. I følge manualen skal man først gi på litt gass, slik at "manifold pressure" ligger stabilt på omtrent 30inHg, til man når rundt 50mph, da øker man til 40inHg, og da kommer problemene. Nå genererer hun nemlig voldsomt med torque, og de første gangene slang hun meg rett i grøfta. Når man etterhvert får "feelingen" på hvordan det skal gjøres går alt så mye bedre. I lufta er hun helt eksemplarisk; det som ofte irriterer meg i FSX er når fly ender i stall og spretter rundt overalt, dette skjer ikke her. Nå har jeg aldri fløyet en Mustang i virkeligheten, men det er ingenting i ED sin Mustang som stritter mot den oppfatningen jeg har av dem fra det virkelige liv.

Og så må man selvfølgelig ikke glemme at her har man machine guns, bomber og rockets også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig det, Marius :)

Tror ikke du kommer til å angre, hun har jo ikke så mange å slåss mot (ihvertfall ikke ennå), men det er artig å gjøre rocket runs på lastebil-konvoier osv.

Vet ikke om du har fått det med deg, men med DCS: World, kom det også nye eksplosjoner, som ser langt bedre ut enn de gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...