Gå til innhold

Aerosur L5 130: SLLP - SLSU


Anbefalte innlegg

En riktig god kveld til alle forumister der ute. Da er det duket for enda en episode av "dit ingen trodde at nokon ville fly".

 

Dagens tur går med et selskap som er i ganske så hardt vær for tiden. Kreditorene står på døra for å hanke inn flyene, de skylder mangfoldige millioner dollar i skatt. De kjøper fuel cash på flyplassene ettersom hvor de får tak i. De ansatte har ikke fått lønn på 3 måneder. De har en flåte som består av 727-737 samt 767.

 

La meg presentere: AEROSUR BOLIVIA!

 

Dagens tur skal gå fra en flyplass plassert langt oppe i høyden. Vi skal fly fra La Paz International Airport, El Alto til en enda verre flyplass. Plassert ca 4000 fot lavere en El Alto, på ca 9000 fot ligger SLSU, Sucre. Her skal man lande i nedoverbakke! Det sier nok.

 

FS92012-04-1713-29-20-45.jpg

Det er en nydelig morgen på 13000 fot i Bolivia. Ja vi er på 13000 fot, men vi flyr ikke!

 

Som captain på El Potro, en 737-300 klargjør jeg dagens flight til Sucre. Det er en flight som man ikke lenger kan booke online. Det har blitt slik i det siste at folk heller møter opp på flyplassen, ser etter et Aerosur-fly, spør noen om hvor det skal, så kan man prøve å få en billett.

 

Dagens tur er på 250NM og skal flys på ca 45 min.

 

FS92012-04-1713-29-25-26.jpg

Boarding er underveis mens kontoristene plotter ruta samt prøver desperat å prute på fuelen som må kjøpes kontant.

 

FS92012-04-1713-29-33-75.jpg

Men fargerike fly, det har de!

 

FS92012-04-1713-46-00-25.jpg

Etter push & start blir vi klarert til runway 28 for en AROMA departure. Det er mye som ikke er som det skal i Bolivia, airwayen kan ikke plottes i FMC, intersections finnes ikke.

Vi finner til slutt ut via et kart at vi kan fly via et waypoint som heter OPURO for så å fly direkte til SUR VOR (Sucre) for så å komme oss ned på runway 05 på etellerannet visuelt vis.

 

På vei mot rwy takser vi forbi flykirkegården!

 

FS92012-04-1713-48-12-28.jpg

I det vi kommer ut på rwy, blir klarert for takeoff samt presser spakene i bånn forstår jeg hvorfor AA fly 757 hit. Gammal 733 fullasta på 13000 fot? Nei takk!

 

FS92012-04-1713-49-02-04.jpg

Omsider begynner lufta å bevege seg rundt oss (som sirup).

 

FS92012-04-1713-51-56-10.jpg

Etter ca 3500 meter med runway begynner vi å nærme oss VR.

 

FS92012-04-1713-52-46-25.jpg

På etellerannet merkelig vis gikk det greit i dag også!

 

FS92012-04-1713-53-38-81.jpg

Vi får klatret ut sakte men sikkert før vi begynner left-turn for å fortsette på SID.

 

FS92012-04-1713-54-34-60.jpg

 

FS92012-04-1713-55-50-23.jpg

Vi dreier så vekk fra La Paz for en fjelltur!

 

FS92012-04-1714-00-17-41.jpg

Cruise på FL310.

 

Resten kommer straks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FS92012-04-1714-02-52-96.jpg

Etter en vindfull tur på CL starter vi en kort descent ned mot Sucre. Jeg har aldri landet et fly på denne flyplassen før, jeg bare vet at mange piloter brenner hjulene første gangen siden de ikke ser rullebanen pga slopen.

 

FS92012-04-1714-26-51-13.jpg

På vei mot SUR VOR. Her er det bare å krysse over rwy for så å finne en eller annen måte å komme seg til base på.

 

FS92012-04-1714-31-01-18.jpg

Vi glir grasiøst nedover fjellsiden.

 

FS92012-04-1714-31-50-23.jpg

Virkelig ikke dette vi trenger nå!

 

FS92012-04-1714-32-48-26.jpg

Kjenner det begynner å knake i yoken.

 

FS92012-04-1714-36-40-78.jpg

Vref+5, gear down, flaps 30.

 

FS92012-04-1714-37-01-33.jpg

Klarer virkelig ikke beskrive approachen her med bilder.

 

FS92012-04-1714-38-13-68.jpg

 

FS92012-04-1714-38-23-51.jpg

 

FS92012-04-1714-37-36-33.jpg

Silkemykt!

 

FS92012-04-1714-38-26-55.jpg

 

FS92012-04-1714-38-40-62.jpg

Så hopper flyet noen meter før vi stuper nedover slopen.

 

FS92012-04-1714-40-33-70.jpg

Men ved hjelp av rå makt får vi bremset, snudd og takset opp mot terminalen igjen.

 

FS92012-04-1714-42-36-91.jpg

 

FS92012-04-1714-45-00-26.jpg

For de som ikke har flydd dit før, slopen er verre en det ser ut som på bildene!

 

Takk for titten :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...