Gå til innhold

Concorde og Kai Tak?


Andreas Stangenes

Anbefalte innlegg

Ja, den kunne vel klare en god del over 3000 nm på en god dag. Men rekkevidden i praksis ble jo også ofte begrenset av, og varierte med, hvor man fløy. Ifht nordlig kryssing av Atlanteren hadde feks de sørlige rutene fordelen av mye lavere temperatur, og bare dette mener jeg å ha lest kunne utgjøre 300-400 nm ekstra. Til gjengjeld hadde de ulempen av å måtte fly mer subsonisk som Gunnar nevner, og da var jo ikke Concorde særlig snill på fuel-bruk. Men med maks sub-cruise på M 0,95 gikk det likevel fortere enn alt annet.

 

Opprinnelig var det fritt frem over mange ørken-områder, men det ble etterhvert slutt på moroa der også. Angivelig var det bla grunnet misfornøyde nomader som hevdet at deres kameler sluttet å puste når Concorde smalt forbi... :tired: :grin:

 

Noe faste ruter til Hong Kong tror jeg det aldri var, men det var en periode et samarbeid mellom BA og Cunard, hvor Concorde ble chartert for å fly passasjerer til eller fra QE2 (cruise-båten), og da ble pax bla fløyet fra London til Hong Kong. KaiTak ble også besøkt i forbindelse med disse a round the world turene.

 

 

London-Bahrain-Hong-Kong burde såvidt jeg kan skjønne være teoretisk mulig, men jeg vet ikke hva de gjorde mest av. Dog fant jeg noe på Internettet som visstnok skal være fra virkeligheten, og en av de nevnte Cunard-charter på midten av 80-tallet, som gikk slik;

 

London - Bahrain

Date: 2 March 1985

Flight #: BA9063C

Reg: G-BOAA

Off blocks: LHR 1358 GMT

Airbourne: LHR 1415 GMT

Landed: BAH 1839 GMT

On blocks: BAH 1840 GMT

Distance flown: 3,126 n.miles

Supersonic flight time: 1 hr 33 mins

 

Bahrain - Bangkok

Date: 2/3 March 1985

Flight #: BA9063C

Reg: G-BOAA

Off blocks: BAH 2003 GMT

Airbourne: BAH 2012 GMT

Landed: BKK 2359 GMT

On blocks: BKK 0004 GMT

Distance flown: 3,542 n.miles

Supersonic flight time: 3 hr 02 mins

 

Bangkok - Hong Kong

Date: 3 March 1985

Flight #: BA9063C

Reg: G-BOAA

Off blocks: BKK 0113 GMT

Airbourne: BKK 0117 GMT

Landed: HKG 0317 GMT

On blocks: HKG 0323 GMT

Distance flown: 1,656 n.miles

Supersonic flight time: 1 hr 25 mins

 

 

Vet også at det ble fløyet fra Singapore til KaiTak, men vet ikke i hvilken forbindelse dette var, eller om det var en vanlig greie. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes vel en del videoer av dette bla på Youtube. :)

 

Men ja, det er en øvelse som er gøyal i simmen, og jeg tenker da ofte på de som gjorde dette i virkeligheten i litt variable vinder, halvdårlig sikt, osv. Concorde var jo et veldig "hands on" fly, det ble fløyet mye manuelt, men takket være autostab og et Fly By Wire-system som var langt forut for sin tid så sies det å være et veldig fint og responsivt fly å fly.

 

Uansett, det er jo nesten som et flyvende teppe, og man befinner seg svært langt bakpå "drag-curve" under innflyvningen, så jeg velger å tro at landing på steder som KaiTak var temmelig krevende. Dette med drag-curve får man også litt intrykk av i FSL Concorde-X syns jeg, man merker veldig raskt at så fort man er litt av throttle, så faller hun som en stein, og det kreves fin balanse mellom throttle og pitch i lav hastighet.

 

 

Her er en filmsnutt;

 

[video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OBtLix4xqdI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...