Andreas Stangenes Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Jeg vet at Concorde fløy til Kai Tak, men jeg regner med at dette enten var charter, eller en av de rutene som ble innstilt pga støy. Spørsmålet mitt er: hvor fløy concorde FRA når de fløy til Kai Tak? Mener jeg husker noe om Baharain? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oddmund Karlsen Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Mener det var direkteruter fra Heathrow også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Direkte fra LGH vil være umulig, da Concorde bare har drøye 3000 mil. Jeg mener også å huske at det var stopp i Bahrain eller andre arabiske land. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PEtter blindheim Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Heathrow er LHR. Og Bahrain, ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 da Concorde bare har drøye 3000 mil Pressisering; i overkant av 3000nm. Men Heathrow-Hong Kong direkte blir likevel 6000nm. Reelt sett ville ruten bli adskillig lengere for å unngå befolkede områder (aka. "noice restrictions"). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Ja, den kunne vel klare en god del over 3000 nm på en god dag. Men rekkevidden i praksis ble jo også ofte begrenset av, og varierte med, hvor man fløy. Ifht nordlig kryssing av Atlanteren hadde feks de sørlige rutene fordelen av mye lavere temperatur, og bare dette mener jeg å ha lest kunne utgjøre 300-400 nm ekstra. Til gjengjeld hadde de ulempen av å måtte fly mer subsonisk som Gunnar nevner, og da var jo ikke Concorde særlig snill på fuel-bruk. Men med maks sub-cruise på M 0,95 gikk det likevel fortere enn alt annet. Opprinnelig var det fritt frem over mange ørken-områder, men det ble etterhvert slutt på moroa der også. Angivelig var det bla grunnet misfornøyde nomader som hevdet at deres kameler sluttet å puste når Concorde smalt forbi... :tired: :grin: Noe faste ruter til Hong Kong tror jeg det aldri var, men det var en periode et samarbeid mellom BA og Cunard, hvor Concorde ble chartert for å fly passasjerer til eller fra QE2 (cruise-båten), og da ble pax bla fløyet fra London til Hong Kong. KaiTak ble også besøkt i forbindelse med disse a round the world turene. London-Bahrain-Hong-Kong burde såvidt jeg kan skjønne være teoretisk mulig, men jeg vet ikke hva de gjorde mest av. Dog fant jeg noe på Internettet som visstnok skal være fra virkeligheten, og en av de nevnte Cunard-charter på midten av 80-tallet, som gikk slik; London - Bahrain Date: 2 March 1985 Flight #: BA9063C Reg: G-BOAA Off blocks: LHR 1358 GMT Airbourne: LHR 1415 GMT Landed: BAH 1839 GMT On blocks: BAH 1840 GMT Distance flown: 3,126 n.miles Supersonic flight time: 1 hr 33 mins Bahrain - Bangkok Date: 2/3 March 1985 Flight #: BA9063C Reg: G-BOAA Off blocks: BAH 2003 GMT Airbourne: BAH 2012 GMT Landed: BKK 2359 GMT On blocks: BKK 0004 GMT Distance flown: 3,542 n.miles Supersonic flight time: 3 hr 02 mins Bangkok - Hong Kong Date: 3 March 1985 Flight #: BA9063C Reg: G-BOAA Off blocks: BKK 0113 GMT Airbourne: BKK 0117 GMT Landed: HKG 0317 GMT On blocks: HKG 0323 GMT Distance flown: 1,656 n.miles Supersonic flight time: 1 hr 25 mins Vet også at det ble fløyet fra Singapore til KaiTak, men vet ikke i hvilken forbindelse dette var, eller om det var en vanlig greie. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars K. Rønes Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Det som hadde vært tøft er å få se en video av Concorde lande på Kai Tak, den innflyvningen er nok ikke spesielt enkel i en Concorde! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Finnes vel en del videoer av dette bla på Youtube. Men ja, det er en øvelse som er gøyal i simmen, og jeg tenker da ofte på de som gjorde dette i virkeligheten i litt variable vinder, halvdårlig sikt, osv. Concorde var jo et veldig "hands on" fly, det ble fløyet mye manuelt, men takket være autostab og et Fly By Wire-system som var langt forut for sin tid så sies det å være et veldig fint og responsivt fly å fly. Uansett, det er jo nesten som et flyvende teppe, og man befinner seg svært langt bakpå "drag-curve" under innflyvningen, så jeg velger å tro at landing på steder som KaiTak var temmelig krevende. Dette med drag-curve får man også litt intrykk av i FSL Concorde-X syns jeg, man merker veldig raskt at så fort man er litt av throttle, så faller hun som en stein, og det kreves fin balanse mellom throttle og pitch i lav hastighet. Her er en filmsnutt; [video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OBtLix4xqdI Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Wennevold Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Her en liksomlanding på Kai Tak fra oss i "The Old Lady" [video:youtube] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Takk for infoen Kai tak sceneryet ble kjøpt og betalt i går, og ble sendt fra fs.no i dag morges. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Mente nok LHR, ja :whistle: Pressisering; i overkant av 3000nm. Drøye = I overkant.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Stor forskjell på 10000m og 1852m vet du, Meese! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Snakker man om luftfart så er det da nm man mener om en sier mil da... :tired: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Det kan jeg tilbøye meg til å være enig i! Men skal man kverulere, så skal man kverulere... :whistle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Ah, kanskje det var det man kranglet på. Jeg regner ikke leg-distanse i kilometer når det kommer til fly, så det trodde jeg var gitt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.