Christer Havnø Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Hei. Sikkert spurt om dette før, Men er det en god plass å lære seg hva alt på ILS, VOR/DME kartene betyr? tenker da spesielt på hva som står nede på kartene i forbindelse med kategori på flyet mm. Greit nok at ippc har kartene man trenger, men har vel egentlig aldri satt meg inn i hva alt betyr. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christer Havnø Skrevet 18. august 2011 Forfatter Del Skrevet 18. august 2011 genialt. takk. falt meg ikke inn å søke på youtube Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy Ekeblad Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Denne er også veldig bra (synes jeg da) http://www.youtube.com/watch?v=zrel4WB4KV0&feature=related Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christer Havnø Skrevet 19. august 2011 Forfatter Del Skrevet 19. august 2011 hei. takker igjen for linker. Ble klokere, men har et spm ang cat seksjonen. ta engm loc-ils rw 19r. en b738 er om jeg har skjønt det en Cat C aircraft. så står det: C cat 1 844(169) cat 2 748(73) loc 1020(345) Hva betyr dette? Kan ikke si jeg fikk med meg dette var nevnt i videoene. ihvertfall ikke på en måte som jeg fatta Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Robert Hulthin Skrevet 19. august 2011 Premium Medlem Del Skrevet 19. august 2011 Fant noe her om det hjelper om de forskjellige cat klassene men om det er det riktige vet jeg ikke http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/29959/ Technically they're not preformance categories, they're approach categories. Catagory A = Speed less than 91 knots Catagory B = Speed >= 91 and less than 121 knots Catagory C = Speed >= 121 and less than 141 knots Catagory D = Speed >= 141 and less than 166 knots Catagory E = Speed >= 166 knots (only includes certain military aircraft) the speeds listed are based upon 1.3 times the stalling speed of the airplane in the landing configuration at maximum certificated landing weight (1.3VSO in civilian parlance). Reference 14 CFR 97.3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens Leo Iversen Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Jeg får forsøke på et svar (men innrømmer at jeg ikke er 100 % sikker selv): I venstre kolonne står det OCA (H). Det betyr Obstacle Clearance Altitude (Height). Tallene angir altså minstehøyde for å unngå hindringer på bakken for de forskjellige flykategoriene. "Altitude" er høyde over MSL (Main Sea Level), mens "Height" er høyde over bakken. Som du ser er det en forskjell på 675 ft mellom Altitude og Height, og det er rullebanens høyde over havet (THR ELEVATION: 675 FT øverst på kartet). Det er forskjellig OCA for CAT I ILS, CAT II ILS og LOC (landing uten glidepath styring). Hvis du ikke ser rullebanen når du er kommet ned til denne høyden må ta ta en go around og forsøke på nytt. Du kan gå lavere ned på ILS CAT II enn du kan på ILS CAT I fordi CAT II er mer nøyaktig enn CAT I. På LOC må du selv passe på høyden ved forskjellige avstander til rullebanen, så den er minst nøyaktig. Kartene er fulle av forkortelser, og en liste over de mest brukte finner du her: http://academy.ivao.aero/node/244 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christer Havnø Skrevet 19. august 2011 Forfatter Del Skrevet 19. august 2011 Ah.. da ble jeg straks litt klokere Takker for hjelpen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Ble klokere, men har et spm ang cat seksjonen. ta engm loc-ils rw 19r. en b738 er om jeg har skjønt det en Cat C aircraft. så står det: C cat 1 844(169) cat 2 748(73) loc 1020(345) Hva betyr dette? OCA baserer seg på at flyet skal klare klatre over hindre i missed approach sektoren med 2,5% dersom kritisk motor skulle stoppe. Dvs at dersom en tenker seg en flyplass som er helt flat, uten hindringer i missed approach sektoren, så vil mest sannsynlig OCA være tilnærmet lik 0 fot over bakken. Hadde det derimot vært et digert fjell i enden av rullebanen, ja da måtte OCA heves tilsvarende slik at dersom flyet går missed og mister en motor akkurat da så skal flyet likevel klare å klatre over hinderet med en klaring på 2,5%. Om en ser på Evenes ILS 17 kartet fra AIP Norge så ser en at OCA for 2.5% er 494 fot. Dersom flyet ditt i aktuell vekt og konfigurasjon klarer å klatre med minimum 4% dersom en motor skulle falle ut, ja da kan du bruke et lavere minima på 288 fot. Ligger skyene i 300 fot ser en at det er akkurat dette som betyr om du kommer ned eller ikke. Ellers er det slik at AIP som kjent publiserer OCA, ikke Minima. Det betyr at du på en CAT 1 til Gardermoen ikke kan gå ned til 169 fot over bakken før du kan bestemme deg for om du lander eller ikke. Den avgjørelsen, altså minima, må settes på 200 fot over bakken. Det er fordi selv om Avinor har sagt at det ikke er noen hindre for 2.5% single engine missed approach ned til 169 fot, så er systemminima på en ILS CAT 1 aldri lavere enn 200 fot. Jeppesen bla.a derimot publiserer minima. Fra Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Instrument_landing_system#Decision_altitude.2Fheight Category I (CAT I) – A precision instrument approach and landing with a decision height not lower than 200 feet (61 m) above touchdown zone elevation and with either a visibility not less than 800 meters (2,600 ft) or a runway visual range not less than 550 meters (1,800 ft). Grunnen til at det er forskjellige høyder ved forskjellige kategorier er at dersom du flyr et sakte fly, så er det raskere å få ut av descend og opp i en climb når du går missed enn et raskere fly. Tenk deg en PA34 som går missed på 200 fot. Den vil sikkert være i climb allerede 20-50 fot under minima. Altså klarer den å komme over fjellet i missed app sectoren. En B747 som gjør det samme vil derimot bruke vesentlig lenger tid på å etablere seg i en climb. Altså må han ta avgjørelsen om han ser det han trenger før PA34. Flyr du et fly som vanligvis flyr i CAT A så har du lov til å fly i CAT B om du da aksepterer et høyere minima. Er det fint vær er jo det neppe et problem. Samtidig har du også mulighet til å bruke CAT A minima dersom været er veldig dårlig og du vanligvis flyr i CAT B. Men da må du altså også fly i tilsvarende lavere hastigheter på innflygninga. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.