Gå til innhold

pmdg md-11 spørsmål


Christian Berg

Anbefalte innlegg

Hei, jeg holder på og lære min md-11. Flyr nå greit fra en flyplass til en annen flyplass. Taster inn rute, enten med bruk av co route, eller from/to i fmc.

 

Spørsmålet mitt er følgende, vist jeg midtveis i en rute må avbryte og gå ned på en flyplass, så er det greit og finne nærmeste flyplass ved bruk av fmc, men er det noen som enekelt kan forklare hvordan jeg får lagt inn ruten til den nye flyplassen, inkludert ils.

 

Jeg prøvde ved og bare bruke direct to......det funker ikke, noen som har svaret her?

 

 

christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg sleit litt med det der sjøl helt inntil jeg fant ut av det, og dermed var det peace off cake, men husker ikke opskrifta på den kaka for øyeblikket. Men att det var enkelt når jeg først fant ut av det mener jeg å huske.

Sjekke Utube om det ligger noen turturt,,,ilus videoer der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuel endrer du via FMC. Du kan justere fuel i de forskjelige tankene etter hva du selv ønsker. Egentlig en veldig fin og artig sak som jeg trur MD11 fra PMDG er alene om.

Om du har ett program for fuel beregning fyller du etter hva du blir anbefalt der. Bruker Topcat og Vroute til den skags selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke nøyaktig sekvens uten å se det foran meg (om det var rett fra F-pln,Init, eller trykke det siste waypoint fra der du vil brekke av opprinnelig plan. Husker ikke helt). Men i alle fall når du har kommet til rette bildet i FMS, så har du et helt eget felt som heter "New_Dest" nederst til høyre. Der setter du ny destinasjon IACO.

 

En fin mulighet i MD-11 FMS når man er underveis er ellers også som det ble nevnt over, å bruke Sec-PLN, som er en sekundær flightplan (en sandkasse og lekeplass) hvor man trygt kan rote og prøve seg frem uten å risikere å røre til planen i bruk. Når man er ferdig med eksperimentene kan man enten velge å kopiere de endringene man har gjort over til hoved-planen, og dermed gjøre dette til flightplanen i bruk, eller man kan forkaste den, og fly videre med den opprinnelige. Eventuelt forkaste og prøve på nytt, dersom alt bare ble kål, som det i alle fall hos meg har blitt av og til... :grin:

 

 

Det med tail-fuel og problemer med CG har jeg kun opplevd en sjelden gang ved bruk av save-flight, og hvor FMC-data ikke lenger stemmer med virkeligheten. Har dog aldri endt med stall, kun CG-varsler, og har heller aldri opplevd noe sånt etter normal start fra gate.

 

Men så skal det kanskje sies at det eneste jeg gjør manuelt med fuel i MD-11 er å betjene Fuel-Dump. Eller dvs jeg gjør det sånn semi-manuelt; jeg trykker "Dump Fuel", automatikken sørger så for pumping, CG, og stopping av dump på "FMS-avtalt" mengde.

 

Ellers er fuel-systemet på MD-11 100% automatisk, så eneste forklaring jeg har på dette er at du;

 

A: Ikke har brukt PMDG load-manager (eller tilsvarende) til å laste flyet.

 

B: Ikke har satt opp FMS riktig ifht vekter, fuel, og CG. Man kan forøvrig "jukse" ved å høyreklikke utenfor de respektive verdier i FMS Init, da kommer faktiske verdier/vekter frem så det blir riktig. (Høyreklikk for å få frem verdien, venstreklikk for å bruke.)

 

C: Du betjener fuel-scedule/system manuelt. (Og da bør man helst vite hva man gjør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ett screen fra hvordan det kommer opp i VRoute om du har interesse av det. Her får du oversikt i hvilke tanker og hvor mye du skal ha iflg, VRoutes beregninger hvertfall. Samme mulighet har du med Topcat TakeOff and Fuel planner

 

http://i88.photobucket.com/albums/k192/freebird380/Flightsim/ScreenHunter_01Jul181114.jpg[/img]]

 

 

http://s88.photobucket.com/albums/k192/freebird380/Flightsim/?action=view&current=ScreenHunter_01Jul181114.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det før, men gjentar det mer enn gjerne; TOPCAT - (Take-Off and Landing Performance Calculation Tool) som Hr. Berge ymter frempå om, er en herlig liten addon og hjelpemiddel for MD-11 (og andre populære fly).

 

Den kan også kjøres feks på laptop ved siden av (hvis man vil) og kommuniserer fint med værprogrammer som ASE og sørger dermed for å kalkulere sidevind for forskjellige rullebaner, beregne autobrake, FLEX/derate, behov for rullebanelenge osv, osv.

 

Så jeg sitter med den på sofaen i Crew Lounge og planlegger turen. Den laster så flyet med fuel og cargo, og sørger også for at du får performance og "load-papirene" inn i FSX "kneeboard" (F10) slik at man lett kan se og legge inn vekter osv i FMC når man har kommet seg på plass i cockpit.

 

Et veldig fint program, og ikke minst da for MD-11 som vi har noe mangelfulle performance-data og tabeller på utenom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...