Christian Berg Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Hei, jeg holder på og lære min md-11. Flyr nå greit fra en flyplass til en annen flyplass. Taster inn rute, enten med bruk av co route, eller from/to i fmc. Spørsmålet mitt er følgende, vist jeg midtveis i en rute må avbryte og gå ned på en flyplass, så er det greit og finne nærmeste flyplass ved bruk av fmc, men er det noen som enekelt kan forklare hvordan jeg får lagt inn ruten til den nye flyplassen, inkludert ils. Jeg prøvde ved og bare bruke direct to......det funker ikke, noen som har svaret her? christian Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Kjærstad Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Er en god stund siden jeg fløy MD-11. Men den har jo en ALTN mulighet i FMC? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Mener jeg sleit litt med det der sjøl helt inntil jeg fant ut av det, og dermed var det peace off cake, men husker ikke opskrifta på den kaka for øyeblikket. Men att det var enkelt når jeg først fant ut av det mener jeg å huske. Sjekke Utube om det ligger noen turturt,,,ilus videoer der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Berg Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 takk for tips, da skal jeg prøve ut dette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Berg Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 hm....jeg testet ut det, men fikk det ikke til. noen som har en eksakt forklaring, feks om ruten er tastet for ENGM til kjevik ENCN.....og en må avbryte og gå ned til sandefjord, ENTO. Noen som kan forklare litt grundigere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Om du skriver flyplass ICAO forran ett passende leg i den ruta du har inne og så klikke på den så dukker kansje STAR opp da? Prøv det da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Berg Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 takk for tips, det skal jeg prøve Et tileggs spørsmål angående md-11 til pmdg, når en får tail fuel.....og flyet staller, noen som kjenner til dette, og hvordan en unngår det? Takknemelig for svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Fuel endrer du via FMC. Du kan justere fuel i de forskjelige tankene etter hva du selv ønsker. Egentlig en veldig fin og artig sak som jeg trur MD11 fra PMDG er alene om. Om du har ett program for fuel beregning fyller du etter hva du blir anbefalt der. Bruker Topcat og Vroute til den skags selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Husker ikke nøyaktig sekvens uten å se det foran meg (om det var rett fra F-pln,Init, eller trykke det siste waypoint fra der du vil brekke av opprinnelig plan. Husker ikke helt). Men i alle fall når du har kommet til rette bildet i FMS, så har du et helt eget felt som heter "New_Dest" nederst til høyre. Der setter du ny destinasjon IACO. En fin mulighet i MD-11 FMS når man er underveis er ellers også som det ble nevnt over, å bruke Sec-PLN, som er en sekundær flightplan (en sandkasse og lekeplass) hvor man trygt kan rote og prøve seg frem uten å risikere å røre til planen i bruk. Når man er ferdig med eksperimentene kan man enten velge å kopiere de endringene man har gjort over til hoved-planen, og dermed gjøre dette til flightplanen i bruk, eller man kan forkaste den, og fly videre med den opprinnelige. Eventuelt forkaste og prøve på nytt, dersom alt bare ble kål, som det i alle fall hos meg har blitt av og til... :grin: Det med tail-fuel og problemer med CG har jeg kun opplevd en sjelden gang ved bruk av save-flight, og hvor FMC-data ikke lenger stemmer med virkeligheten. Har dog aldri endt med stall, kun CG-varsler, og har heller aldri opplevd noe sånt etter normal start fra gate. Men så skal det kanskje sies at det eneste jeg gjør manuelt med fuel i MD-11 er å betjene Fuel-Dump. Eller dvs jeg gjør det sånn semi-manuelt; jeg trykker "Dump Fuel", automatikken sørger så for pumping, CG, og stopping av dump på "FMS-avtalt" mengde. Ellers er fuel-systemet på MD-11 100% automatisk, så eneste forklaring jeg har på dette er at du; A: Ikke har brukt PMDG load-manager (eller tilsvarende) til å laste flyet. B: Ikke har satt opp FMS riktig ifht vekter, fuel, og CG. Man kan forøvrig "jukse" ved å høyreklikke utenfor de respektive verdier i FMS Init, da kommer faktiske verdier/vekter frem så det blir riktig. (Høyreklikk for å få frem verdien, venstreklikk for å bruke.) C: Du betjener fuel-scedule/system manuelt. (Og da bør man helst vite hva man gjør) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Her er ett screen fra hvordan det kommer opp i VRoute om du har interesse av det. Her får du oversikt i hvilke tanker og hvor mye du skal ha iflg, VRoutes beregninger hvertfall. Samme mulighet har du med Topcat TakeOff and Fuel planner http://i88.photobucket.com/albums/k192/freebird380/Flightsim/ScreenHunter_01Jul181114.jpg[/img]] http://s88.photobucket.com/albums/k192/freebird380/Flightsim/?action=view¤t=ScreenHunter_01Jul181114.jpg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Har sagt det før, men gjentar det mer enn gjerne; TOPCAT - (Take-Off and Landing Performance Calculation Tool) som Hr. Berge ymter frempå om, er en herlig liten addon og hjelpemiddel for MD-11 (og andre populære fly). Den kan også kjøres feks på laptop ved siden av (hvis man vil) og kommuniserer fint med værprogrammer som ASE og sørger dermed for å kalkulere sidevind for forskjellige rullebaner, beregne autobrake, FLEX/derate, behov for rullebanelenge osv, osv. Så jeg sitter med den på sofaen i Crew Lounge og planlegger turen. Den laster så flyet med fuel og cargo, og sørger også for at du får performance og "load-papirene" inn i FSX "kneeboard" (F10) slik at man lett kan se og legge inn vekter osv i FMC når man har kommet seg på plass i cockpit. Et veldig fint program, og ikke minst da for MD-11 som vi har noe mangelfulle performance-data og tabeller på utenom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Berg Skrevet 19. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2011 Takk for gode tips og svar allesammen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.