Gå til innhold

Max climb rate?

Peter Nørkjær

Anbefalte innlegg

Hej lige et spm.

Hvad er den maksimale climb rate (fpm) for passagerfly, hvor passagererne vel og mærke ikke har det store ubehag?

Jeg taler altså ikke om flyets begrænsninger, men om, hvad selskaber betragter som acceptabelt at udsætte deres kunder for.

Og det samme spørgsmål gælder for fly på ved nedaf gennem lagene.

Jeg ved godt at dette kommer an på hvilket fly der er tale om, fx. er MD-80'eren ikke så god som andre fly typer, og "so on..." Men der er nok nogle gennemsnitsværdier.

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 100% sikker på om det finnes faste regler, men jeg har hørt anbefalinger som sier noe om at en bør unngå mer enn 1000ft/min (cabin altitude) i climb og 500ft/min i descend. Selve flymaskinen har en del høyere rate, men det er jo cabin altitude som føles på kroppen.

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Peter. Du spurte om fly og cabin climb rate... En typisk B737 har et gjennomsnitt climb rate på rundt 2000 fpm. til cruise høyde. Det kan klatre fortere i lavere høyde men climb performance detter av med høyden, så derfor blir 2000 fpm. et godt nummer... Cabin climb rate er da som regel rundt 500-600 fpm. under ascent og cabin høyden ligger rundt 7000-8000 ft. ved FL 350. Under descent så prøver som regel piloten å holde en cabin descent rate på rundt 300-400 fpm. Dette kan jo variere noe hvis ATC vil ha flyet ned fortere og da er "all bets off".. "[Eek!]" Dette er typiske nummere og kan sikkert variere noe...

Håper dette hjelper Peter.. "[blink]"

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Widerøe's Dash8'er (103 og 300) går oppover og nedover i 1000 ftpm.

De kan ta det roligere på descent, spesielt når de må gå ned "trappetrinn" på enkelte kortbaner, fordi det er fjell i veien (4 miles to airport - descend and maintain 2400 - 2400 ft set - and confirmed)

Braathens som flyr fra Molde (Aro), har jeg flere ganger sett holde 20-30 grader rett oppover på nesen - noe som ser ganske ubehagelig ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Braathens som flyr fra Molde (Aro), har jeg flere ganger sett holde 20-30 grader rett oppover på nesen - noe som ser ganske ubehagelig ut
"[stikk

Er nok på climbout fra rwy 25 det da...

Blir ganske "bratt" climbout for å komme opp i sikker høyde... Localizer på rwy 25 er offset pga høyt terreng

i rwy heading...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt, ut fra 25'rn... Hvordan visste du det? Er du pilot for Braathens? Isåfall har jeg noen spørsmål til dere ang. flygninger til og fra Molde "[stikk

[ 31.12.2002, 10:40: Endret av: Eirik Vågenes ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...