Gå til innhold

Wow, er på VATSIM jo! Så, hva nå...?


Marius Granli

Anbefalte innlegg

Har klart å komme meg på VATSIM, endelig! Har derfor noen spørsmål til dere som kan disse greiene her:

 

Bestemte meg for å sette meg i en Cessna på Rørvik, koble meg på frekvensene uten flight plan og holde kjeft. Rett og slett for å høre, lære og forstå (i alle fall noe og mer etter hvert)

Fikk opp to ATC-frekvenser. Koblet meg på begge. Ventet. Ikke et ord.

 

Hehe, så noen spørsmål:

- Hvilken server bruker man i Norge? Aner ikke hva jeg skal koble meg på, det finnes jo tre Europe-servere.

- Blir jeg en pain in the ass hvis jeg plasserer meg på Værnes i en Cessna, slår av motoren og sier ikke et ord? Ikke akkurat tilfeldig at jeg valgte Rørvik først, da...

- FsInn tok knekken på 737'n min, men det er vel helt normalt har jeg skjønt?

- Jeg er helt grønn på FMC, kan vel like gjerne holde meg unna da sikkert?

- Kan man bruke GPS som navigasjon, altså at autopiloten holder en rute i GPS? Har vel forstått at dette ikke går?

- Vil ATC kontinuerlig gi meg heading, sånn at jeg i praksis ikke trenger noen annen navigasjon enn ATC?

- Bruker man ILS i VATSIM?

- Hva skjer om jeg krasjlander? Ødelegger en hel del for flere da sikkert...?

- Hva i all verden skal jeg skrive i den flightplan-greia? Er vel meningen å finne waypoints og plotte inn i FMC?

- Går det an å fly en Cessna på VFR f.eks fra Rørvik til Namsos? Med ATC, liksom? Skjønner jo at folk ikke setter seg ned og er ATC der, men...

 

Konkluderer selv med at jeg må på intensivt FMC-kurs, noen som gidder å hjelpe meg litt med det etter at jeg har nerdet "how to do it"-videoer på YouTube? Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvilken server bruker man i Norge? Aner ikke hva jeg skal koble meg på, det finnes jo tre Europe-servere.

Samme hvilken du bruker ;)

 

- Blir jeg en pain in the ass hvis jeg plasserer meg på Værnes i en Cessna, slår av motoren og sier ikke et ord? Ikke akkurat tilfeldig at jeg valgte Rørvik først, da...

Neida, så lenge du ikke står i veien for annen trafikk. Du kan jo også logge på som observer pilot, og da syns du ikke på skjemen til ATC

 

FsInn tok knekken på 737'n min, men det er vel helt normalt har jeg skjønt?

Ja, med Wilco 737 er det normalt... Du kan prøve Squawkbox isteden ;)

 

- Jeg er helt grønn på FMC, kan vel like gjerne holde meg unna da sikkert?

Anbefaler at du setter deg inn i den, er ikke såå vanskelig. Ligger mange fine tutorials på nettet som forklarer og viser deg steg for steg. En FMC gir deg så mye mer enn en GPS, i hvertfall når du flyr IFR på vatsim

 

- Kan man bruke GPS som navigasjon, altså at autopiloten holder en rute i GPS? Har vel forstått at dette ikke går?

Det kan du gjøre - men da må du ha minst ett navigasjonspunkt å følge/fly mot. Problemet med GPS'en i FS er at dataene er så gamle at veldig mange av punktene ikke finnes lenger - ATC får de altså ikke opp på scopen sin. Dette problemer er størst på østlandet etter point merge innføringen. Bruker du FMC kan du oppdatere den til navigasjonsdata som er 100% up to date.

 

Vil ATC kontinuerlig gi meg heading, sånn at jeg i praksis ikke trenger noen annen navigasjon enn ATC?

Så lenge du flyr IFR og ikke følger en spesiell rute vil du få vectors ja. Hvis du bruker en rute som er veldig utdatert og som ATC da ikke vet hvor går, får du mest sannsynlig vectors til du har landet.

 

Bruker man ILS i VATSIM?

Så lenge rullebanen du lander på har ILS så bruker vi stort sett bare ILS ja.

 

Hva skjer om jeg krasjlander? Ødelegger en hel del for flere da sikkert...?

Sjelden. Krasjlander du på runway derimot, og du ikke har mulighet til å komme deg av banen, bør du disconnecte snarest.

 

Hva i all verden skal jeg skrive i den flightplan-greia? Er vel meningen å finne waypoints og plotte inn i FMC?

Flightplanen fyller du ut og sender før du begynner å taxe. I route feltet fyller du inn ruten du skal følge, altså navigasjonspunktene. Du bør laste ned vroute, der får ruter for de fleste flyplasser. Ruten er det samme som de punktene du plotter inn i FMC. Vroute: http://www.vroute.net/

 

Går det an å fly en Cessna på VFR f.eks fra Rørvik til Namsos? Med ATC, liksom? Skjønner jo at folk ikke setter seg ned og er ATC der, men...

Det går fint! Hvis Bodø Control for eksempel er online, så dekker han alle flyplasser under seg, fra bakken til cruise, slik at du da kan få ATC fra startup, selv om det ikke er Tower online

 

 

 

Håper du fikk svar på det du lurte på, hvis ikke er det bare å spørre mer. Enten her, eller for eks. på PM til ATC når du er pålogget VATSIM ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvilken server bruker man i Norge? Aner ikke hva jeg skal koble meg på' date=' det finnes jo tre Europe-servere.[/quote']

Alle serverne kommuniserer med hverandre, så det spiller ingen rolle. Selv har jeg benyttet Midtøsten-serveren i det siste.

- Blir jeg en pain in the ass hvis jeg plasserer meg på Værnes i en Cessna' date=' slår av motoren og sier ikke et ord? Ikke akkurat tilfeldig at jeg valgte Rørvik først, da...[/quote']

Noen blir selvsagt nysjerrig av slikt, men så lenge du ikke står i veien for noen kan jeg vanskelig se at det skal kunne bli et stort problem.

- Jeg er helt grønn på FMC' date=' kan vel like gjerne holde meg unna da sikkert?[/quote']

Begynn med det enkle, så kan du ta tak i det litt mer avanserte etterhvert.

- Kan man bruke GPS som navigasjon' date=' altså at autopiloten holder en rute i GPS? Har vel forstått at dette ikke går?[/quote']

Går ut ifra at du tenker på deafult GPS som ligger i FS. Det oppfordres til å unngå ruter av typen "direct GPS", men x antall samtaler på diverse fora har kommet frem til at ingen ATC kan nekte en pilot å fly med en slik flyveplan på VATSIM. Derimot må da piloten være klar over at ATC kan benytte heading og andre instruksjoner til å holde piloten innenfor en fastsatt luftromstruktur. Problem nummer 2 kan bli en utdatert AIRAC, noe du blandt annet vil støtte på dersom du flyr til Gardemoen.

- Vil ATC kontinuerlig gi meg heading' date=' sånn at jeg i praksis ikke trenger noen annen navigasjon enn ATC?[/quote']

Om nødvendig; ja.

- Bruker man ILS i VATSIM?

I så stor grad at mange piloter blir rådløse når de ikke finner Glideslope... :(

- Hva skjer om jeg krasjlander? Ødelegger en hel del for flere da sikkert...?

"shit happens"' date=' og mange av oss med litt lengere fartstid på VATSIM kan trygt si "been there, done that"... ;)

- Hva i all verden skal jeg skrive i den flightplan-greia? Er vel meningen å finne waypoints og plotte inn i FMC?

Avgangsflyplassen under "Departure Airport" (eks: ENGM), og annkomstflyplassen under "Arrival Airport" (eks: EDDF). Så kan du legge inn en rute med "Airways" om du har en, f.eks: SKI UT551 BINRO DCT ALASA UM852 ULSEN T155 ALOSI T157 KERAX (NB: gammelt eksempel). Gjør deg selv en tjeneste, og unngå å skrive ned hvert eneste waypoint underveis.

- Går det an å fly en Cessna på VFR f.eks fra Rørvik til Namsos? Med ATC' date=' liksom? Skjønner jo at folk ikke setter seg ned og er ATC der, men...[/quote']

Dersom ATC er på, så ja. Hvis ikke gjelder UNICOM. Vær OBS på at ikke alle flyplasser er "kontrollerte" flyplasser, noen er AFIS (betjent "informasjonsfrekvens"), mens andre ikke har noen flygeledertjenester i det hele tatt.

Fikk opp to ATC-frekvenser. Koblet meg på begge. Ventet. Ikke et ord.

Det er desverre ikke alltid det skjer så mye, spesielt med fravær av trafikk. Prøv vRoute, ServInfo, VATSpy eller et annet program for å sjekke hvor det er trafikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For wilco 737 har du for eksempel denne:

Begynner å bli en stund siden jeg lagde den, så er ikke alt jeg skriver som er helt etter boka. Men du kommer deg i hvertfall i luften ;) Merk deg at hvis du har installert en AIRAC som er nyere enn 1104 vil det være nye departure/arrival routes (SID/STAR) og en annen rute mellom ENGM og ESSA: MASEV P607 ELTOK. Fra 01L blir det da MASEV1A departure ( kart ) . Anbefaler at du kjøper siste AIRAC for Wilco fra navigraph . Da får du en FMC som er helt up to date på navigasjonsdata, og du slipper problemet med at diverse SID, STAR, airways og waypoints ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også takke for svarene... Jeg har lurt på mye av det samme her, så fikk gode svar selv også...

 

Vil gjerne koble meg på Vatsim, og komme meg i luften selv.. Prøve litt med et mindre fly..

Har kjøpt FMC fly 757 og gikk for QualityWingsSimulations 757 : http://qwsim.com/index.php/home Håper jeg gjorde et godt kjøp :)

 

Men er vel greit og starte påen litt mindre flytype, selv om den er uten FMC..

 

Siste.. Jeg har lastet ned vasFMC. Er det noe jeg må starte opp selv, eller starter den opp automatisk når jeg logger inn??

 

Hilsen enda grønnere newbi :)

 

Kan jeg spør om en ting til... Kan jeg legge opp en egen VOR rute og følge den på vatsim.? Og kan ATC følge meg eller ha kontakt uansett??? Er waypoints og VOR punktene det samme kanskje ?

 

Og skal jeg fylle ut flight planner på Vatsim siden, i FSX sin free fligth side, eller på squawkbox??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage en VOR til VOR rute ja, men dersom du allerede har et avansert fly-addon, så kjør igang med FMC og oppdater navigasjonsdataen i denne fra Navigraph, som nevnt lenger oppe.

 

Vroute er et greit program for å finne ruter. Ellers så går det and å kikke på Vataware , her kan du søke på citypair på de to plassene dere skal fly mellom og se hvilke aruter andre brukere har flydd :)

 

Og flightplan skal sendes inn via Squawkbox ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...